کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

آیا فرزند استاندار کهگیلویه و بویراحمد 375 میلیارد تومان تسهیلات گرفته؟ + پاسخ احسان عسکری و معتمدی‌پور

13 شهريور 1403 ساعت 4:49

آیا فرزند استاندار کهگیلویه و بویراحمد 375 میلیارد تومان تسهیلات گرفته است؟ پرسشی که افکار عمومی این روزها مرتب آن را می‌پرسند.


آیا فرزند استاندار کهگیلویه و بویراحمد 375 میلیارد تومان تسهیلات گرفته است؟ پرسشی که افکار عمومی این روزها مرتب آن را می‌پرسند.
به گزارش کبنا، اخباری مبنی بر رانت پسر استاندار کهگیلویه و بویراحمد در فضای مجازی منتشر شد، کبنانیوز در گفت‌وگو با سید احسان عسکری معاون امور اقتصادی استاندار که نامش در اسناد منتشر شده آمده این موضوع را بررسی کرده است. بر اساس این اسناد که در فضای مجازی در حال دست‌به‌دست شدن است، نشان از قراردادی داشت که از سوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با طرفیت پسر استاندار باارزش ۳۷۵ میلیارد تومان بوده است. با بررسی این اسناد برخی نکات آن آشکار می‌شود که قابل‌بیان و بحث است. در همین ابتدا این مسئله نیز قابل‌ذکر می‌باشد که عملکرد استاندار کهگیلویه و بویراحمد و تیم او قابل‌نقد است و باید پاسخگوی مردم و ابهامات پیرامون عملکرد خود باشند. این مطلب صرفاً در خصوص طرح مذکور و شک و شبهه‌های حول‌و‌حوش آن است.
برآورد اعتبار برای اجرای طرح خوراک آبزیان 375 میلیارد تومان بوده و سرمایه‌گذار این طرح باید 375 میلیارد تومان برای عملیات اجرایی آن آورده داشته باشد. سرمایه‌گذار طرح فردی به نام عزیزالله عزیزی است که گفته می‌شود این فرد به پیشنهاد سید محمدمهدی احمدزاده (فرزند استاندار) برای سرمایه‌گذاری به استان کهگیلویه و بویراحمد آمده بود که در ادامه این فرایند سرمایه‌گذار توان اجرای تعهدات خود را نداشت و طرح مذکور به سازمان جهاد کشاورزی استان عودت داده شد.
ازقرارمعلوم قرار بود که فرزند استاندار کهگیلویه و بویراحمد در اجرای این طرح مشارکت داشته باشد که این دو یعنی سید محمدمهدی احمدزاده و عزیزالله عزیزی به هر دلیلی از ادامه این طرح عاجز بودند و هر کس راه خود را رفت.
نکته مهم این است که اعتبار پیش‌بینی‌شده برای اجرای طرح کارخانه آبزیان و خوراک حیوانات خانگی 375 میلیارد تومان بوده که جزء آورده سرمایه‌گذاران است و فقط 10 میلیارد تومان تسهیلات برای این طرح مصوب شده بود. 
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار کبنانیوز می‌گوید: یک ریال هم تسهیلات به طرح خوراک آبزیان پرداخت نشد و اصلاً کارخانه‌ای وجود ندارد.
سید احسان عسکری افزود: در سفر دور دوم رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد ما ۱۲ پروژه بزرگ داشتیم و روال کار در تمام استان‌ها طبق طرح تیپ سرمایه‌گذارها در حضور رئیس‌جمهور با استاندار تفاهم‌نامه امضا می‌کنند و اصلاً قرارداد نیست.
وی تأکید کرد: یعنی تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین سرمایه‌گذار و استان امضا شده است.
 رانت پسر استاندار کهگیلویه و بویراحمد
عسکری ادامه داد: متن این تفاهم‌نامه برای کل کشور یکی است و معاون اقتصادی پیگیر امور سرمایه‌گذاری است و یکی از بندهای آن همین است.
وی گفت: ما برای زنجیره ارزش مرغ آقای محمدی که کارخانه وی ۹۰درصد در بیشتر پیشرفت فیزیکی دارد و بزرگ‌ترین کشتارگاه جنوب کشور است هم امضا شد. طرح پل معلق و مینی پالایشگاه دهدشت، پتروپالایشگاه بهمئی هم امضا شد.

وی ابراز کرد: اگر یک سرمایه‌گذار خارجی هم بود در حضور رئیس‌جمهور تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری امضا می‌شد و ربطی به آن ندارد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: همین امضاها را استاندار بوشهر و استاندار چهارمحال‌وبختیاری با سرمایه‌گذاران انجام داده‌اند.
سرمایه‌گذاری‌های که تسهیلات می‌خواهند در سامانه سیتا ثبت‌نام می‌کنند. در این سامانه ادامه فرایند می‌آید و در اداره اقتصاد و دارایی و سپس در معاونت اقتصادی بررسی می‌شود.
وی تأکید کرد: چند کمیسیون برگزار و حداقل هفت امضا مربوط به رئیس جهاد کشاورزی، اداره کار، اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و دستگاه تخصصی و امضا آخر مال معاون اقتصادی زیر برگه است.
وی بیان کرد: امضاها که زده شد طرح به بانک ارسال می‌شود و در رسانه‌ها آورده شده سرمایه‌گذاری این طرح ۳۷۰ میلیارد تومان، درحالی‌که ۳۷۰ میلیارد تومان وامی نیست که قرار است به طرح بدهند؛ بلکه سرمایه‌گذار اعلام کرده می‌خواهد این میزان سرمایه‌گذاری کند.
این کل سرمایه‌گذاری است و ما اعلام کردیم ۱۰ میلیارد تومان به سرمایه‌گذار وام می‌دهیم. شرط ارائه وام این بود اول سرمایه‌گذار برود کار کند تا بعد تسهیلات داده شود؛ اما سرمایه‌گذار نتوانست شرایط را تأمین کند و پولش هم جور نشد و در تاریخ برج ۶ ما پرونده را فرستادیم بانک برج ۱۰ آن را عودت داد و از مدار خارج کرد.
وی افزود: یک ریال هم تسهیلات پرداخت نشد و اصلاً کارخانه‌ای وجود ندارد.
عسکری افزود: اصلاً خلافی صورت نگرفته و ما هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در استان سرمایه‌گذاری کند را استقبال می‌کنیم و تشویقش می‌کنیم.
این تفاهم‌نامه‌ها یک امر کاملاً روتینی است و در حقیقت اگر با نگاه اخروی به مسائل نگاه شود این حاشیه‌ها را برای مردم ایجاد نمی‌کنند. اگر فرض کنید اشکالی بود چرا همان موقع نمی‌گفتند.
فردی به نام عزیزالله عزیزی آمده بود در استان سرمایه‌گذاری کند؛ اما شرایط فراهم نشد و نتوانست وام بگیرد و آن فردی که این‌گونه می‌نویسد باید اول بپرسد و بنویسد. این طرح از مدار خارج و موضوعیتی ندارد.
وی ادامه داد؛ این موضوعات در استان باعث می‌شود مدیران بعدی بترسند که سرمایه‌گذار به استان بیاورند تا سرمایه‌گذاری بکند.
همچنین روابط‌عمومی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در مورد کارخانه خوراک دام و طیور عزیزی طبق اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که به اطلاع مردم شریف و نجیب استان کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه جامعه کشاورزی استان می‌رساند که کارخانه خوراک دام، آبزیان و حیوانات خانگی متعلق به آقای عزیزالله عزیزی مطابق با روال معمول این سازمان و هم‌زمان با هفت طرح مشابه دیگر و در راستای سیاست‌گذاری‌ها برای قطع وابستگی به واردات خوراک ماهی و... ، مجوز گرفته است و تاکنون ریالی تسهیلات دولتی از این سازمان دریافت نکرده است.
در این اطلاعیه آمده است: طرح تولید خوراک دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی متعلق به آقای عزیزی، تقاضای ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات را داده که به دلیل عدم پیشرفت فیزیکی لازم، این تسهیلات پرداخت نشده است و ادعای پرداخت تسهیلات به این طرح از اساس کذب است.
تأکید می‌شود که سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی بر اساس طرح توجیهی هیچ ممنوعیتی ندارد و مورد حمایت و استقبال سازمان جهاد کشاورزی است.

 رانت پسر استاندار کهگیلویه و بویراحمد



 رانت پسر استاندار کهگیلویه و بویراحمد

 رانت پسر استاندار کهگیلویه و بویراحمد


 رانت پسر استاندار کهگیلویه و بویراحمد

 


کد مطلب: 490277

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/490277/آیا-فرزند-استاندار-کهگیلویه-بویراحمد-375-میلیارد-تومان-تسهیلات-گرفته-پاسخ-احسان-عسکری-معتمدی-پور

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1