تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۷
کد مطلب : ۴۹۰۲۴۳
مطالب قدیمی سایت کبنانیوز؛

جهت‌گیری انتخاباتی نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس 

۰
جهت‌گیری انتخاباتی نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس 
کبنا ؛انتخابات زودتر از موعد ریاست جمهوری چهاردهم سیاسیون کشور را در نوعی سراسیمگی تصمیم گیری قرار داده است.
این اتفاق بویژه برای نمایندگان مجلس از شدت بیشتری برخوردار است. نمایندگانی که حتی قبل از شروع نمایندگی شان با چنین موقعیت حساسی مواجه شده‌اند و برخلاف تصور ابتدایی و بیرونی اتخاذ یک تصمیم آشکار و زود برای آنها سخت و دشوار است. همزمانی کامل عمر نمایندگان با عمر دولت بعدی حساسیت را مضاعف می‌کند. نمایندگانی که بخوبی می‌دانند تحقق وعده‌ها و موفقیت در کارشان کاملاً در گرو نوع تعامل و همکاری با دولت آینده خواهد بود. 
سید محمد موحد در یکی از محدود دفعات عمر بلند نمایندگی خود و بعد از دوره چهارم و در دولت دوم هاشمی رفسنجانی این بار نیز امیدوار بود که تنها نماینده استان است که با دولت مستقر همسو است اما شهادت آیت الله رئیسی چنین موازنه‌ای را حالا بهم زده است. نزدیکان رسانه‌ای وی از اولین کسانی بودند که با بالا گرفتن شور انتخابات خود را طرفداران و حامیان قطعی محمد باقر قالیباف جا زدند. آنها احتمالاً کار را تمام شده می‌دانستند اما تایید صلاحیت مسعود پزشکیان و شکل گیری یک موج اولیه برای پزشکیان آن قطعیت و امیدواری را با چالش اساسی روبرو کرده است.
اگر موج پزشکیان ادامه داشته باشد که پیش بینی می‌شود بیشتر نیز خواهد شد احتمال نوعی انشقاق در میان طرفداران موحد وجود دارد. همین حالا نیز بخش‌های کمی از طرفداران وی به سمت سعید جلیلی گرایش دارند.
شکل گیری یک رقیب بالفعل برای اصولگرایان این طیف را در یک تامل و نگرانی عمیق فرو برده است و در روزهای آینده تلاش‌های زیادی برای اجماع میان قالیباف و جلیلی شکل خواهد گرفت. اینکه اجماع اتفاق خواهد افتاد یا خیر سخت می‌نماید ولی اگر خروجی اجماع جلیلی باشد کار موحد و طرفدارانش سخت‌تر خواهد شد.
پیروزی احتمالی پزشکیان عملاً موحد را به یک نماینده حاشیه‌ای تبدیل خواهد کرد بویژه که دو نماینده دیگر مجمع نمایندگان استان شرایط و امکان نزدیکی بیشتری به دولت پزشکیان را خواهند داشت. با این وجود و با توجه به نوع موضع گیری سیاسی موحد او کماکان مستعد توجه دولت باقی خواهد ماند.
شرایط برای محمد بهرامی نیز سخت و دشوار است عمر نمایندگی وی هنوز به یک ماه نمی‌رسد و با وجود این عمر کم وی باید در نهایت یک موضع مشخص و رسمی بگیرد. ابتدا به ساکن بهرامی در طیف اصلاح طلب تعریف می‌شود و اصلاح طلبان مطرح بویراحمد در انتخابات قبل بصورت آشکار و پنهان از وی حمایت داشتند. قرار گرفتن رسمی جریان اصلاح طلب در پشت سر پزشکیان هر گونه عذر و بهانه‌ای برای سکوت و کناره ایستادن امثال بهرامی را از حیز اثرگذاری خارج کرده است.
 امثال بهرامی و حتی تاجگردون احتمالاً منتظر دوگانه قالیباف و جلیلی بودند که در آن صورت آنها راحت‌ترین کار و یک حرکت تضمینی را انجام می‌دادند و آن هم حمایت از قالیباف و شانس بالای پیروزی وی بود. حضور پزشکیان اما کار را کمی از بابت پیش بینی آینده سخت کرده است. این دو در نهایت محکوم به حمایت از پزشکیان هستند، پیروزی احتمالی پزشکیان بهترین و فراتر از باور برای بهرامی و تاجگردون خواهد بود و فرصتی است برای تکرار سلطه بلامنازع دهه نود تاجگردون بر سپهر سیاسی استان. اما در آن طرف شکست قالیباف و بازگشت به مجلس و کار با دو نماینده‌ای که وی را همراهی نکردند به راحتی حالت‌های دیگر نیست. قالیباف در ابتدای همین ماه تمام قد پروژه بررسی اعتبارنامه تاجگردون را به نفع تاجگردون مدیریت کرد. اما اگر قرار باشد رئیس جمهور آینده قالیباف باشد شرایط سخت و سخت‌تر خواهد بود. همین حالا رقبای بهرامی و از جمله مهدی روشنفکر رسماً در پی حمایت از قالیباف هستند. حضور پیشوا به عنوان رئیس ستاد استانی قالیباف حتی اگر بدون هماهنگی با روشنفکر اتفاق افتاده باشد که این گونه نیست یقیناً رضایت وی را به همراه دارد.
این بدترین سناریو برای بهرامی خواهد بود.
تاجگردون نیز شرایطی مشابه بهرامی دارد پیروزی احتمالی پزشکیان یعنی پرواز به عرش تاجگردون و پیروزی قالیباف اندک بارقه‌ای برای تاجگردون باقی خواهد گذاشت.
اما پیروزی جلیلی یعنی پایانی بر رویاهای هر سه نماینده استان. درست است که نمایندگان در نهایت از قدرت ارتباطی و لابی برخوردار هستند ولی جلیلی و اعوان احتمالی اش کسانی نخواهند بود که براحتی به سه نماینده فعلی استان که گرایشات اصولگرایانه سنتی (موحد)، اصلاح طلبی میانه (بهرامی) و میانه رویی اصلاح طلبانه (تاجگردون) دارند باج دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

1