تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : ۴۶۹۳۳۹
کبنا گزارش می دهد؛
مشکلات جاده پاتاوه دهدشت پابرجاست؛ مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت استان آب پاکی را روی دست مدیران ریخت: ۲۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل کل محور پاتاوه به دهدشت نیاز است
۲
کبنا ؛
جاده ملی پاتاوه به دهدشت که در چند ماه گذشته و با حضور رئیس جمهور رسماً افتتاح شد و به عنوان پروژهای پیر در دولت سیزدهم به بهرهبرداری رسید و مانور تبلیغاتی زیادی شد، اما گویا هنوز به نقطه پایان خود نرسیده و ایرادات زیادی دارد، نداشتن علائم راهنمایی و رانندگی در برخی نقاط، نداشتن روشنایی بخصوص در تونلها، مشکلات تقاطع گندی خوری از جمله مشکلات این جاده است. تاکنون ۱۶ فوتی حادثه تصادف در این جاده ثبت شده که ضعفهای این جاده را دوچندان میکند. اما مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت استان کهگیلویه و بویراحمد آب پاکی را روی دست مدیران ریخت و گفت که برای تکمیل کل محور پاتاوه به دهدشت ۲۰ هزار میلیارد ریال (2 هزار میلیارد تومان) نیاز است که البته این اعتبار برای رسیدن به کیفیت بالاتر و بهرهبرداری بهتر توسط شهروندان میباشد و مانع استفاده حال حاضر رانندگان نمیباشد. این موضوع در نوع خود جالب توجه است. مگر این جاده افتتاح رسمی نشد؟ چرا هنوز ایرادهای دارد و نیازمند اعتباراتی گزاف است؟
به گزارش کبنا نیوز، جاده ملی پاتاوه به دهدشت به عنوان بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب به طول ۱۳۶ کیلومتر تیرماه امسال زیربار ترافیک رفته است اما طبق آخرین آمار پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد میزان تصادفات و سوانح رانندگی در این جاده رو به افزایش است و تاکنون ۱۶ فوتی در این محور در سال جاری به ثبت رسیده است.
این جاده مهم ترانزینی به منظور خروج کهگیلویه و بویراحمد از بن بست ارتباطی یکی از مصوبات سفر رهبر انقلاب اسلامی به استان در سال ۷۳ بود.
عملیات اجرایی این جاده ملی در سال ۷۴ آغاز شد و برای سهولت کار به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعههای اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعههای دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر است.
کمبود اعتبار و سوءمدیریتها عامل مهمی در حرکت لاکپشتی این پروژه حیاتی به حساب میآمد و البته پس از حدود ۲۸ سال انتظار در تیرماه امسال در سفر دوم ابراهیم رئیسی افتتاح و مورد بهرهبرداری قرار گرفت و زیر بار ترافیک رفت.
دستور رئیسی برای ایمنسازی جاده
اما با گذشت سالها این جاده ارتباطی و ملی همچنان کمبودهایی دارد و بر اساس ارزیابیها حدود ۲۰ نقطه حادثه خیز و پیچهای خطرناک در این محور وجود دارد که بروز تصادفات مرگباری را با افزایش بار ترافیکی به ویژه در بهار و تابستان فراهم میکند.
همچنین تونلهای نیمه تاریک و با روشنایی کم این جاده مهم ترانزیتی خود عامل دیگری در افزایش میزان تصادفات خواهد بود.
رئیس جمهور در آیین بهرهبرداری این جاده ارتباطی گفت: طولانی شدن روند اجرایی این جاده بیش از این به صلاح نبود و مردم این منطقه باید پس از سالها انتظار طعم یک جاده مهم و با اهمیت را بچشند و دولت سیزدهم از همان ابتدا نیز این طرح جزء برنامههای ویژه خود قرار داد و از جمله ۱۲ ابرپروژه مورد توجه دولت و وزارت راه و شهرسازی شد.
آیت الله رئیسی در آیین بهرهبرداری تأکید کرد که برخی نواقصها و کمبودها به ویژه نقاط حادثه خیز این جاده مهم و شریانی باید در اولویت کار وزارت راه و شهرسازی و مسئولان اجرایی استان کهگیلویه وبویراحمد قرار گیرد.
رئیس جمهور در آن جلسه اشارهای به وضعیت روشنایی نامناسب برخی تونلها از جمله تونل بالای ۲ و نیم کیلومتری پات داشت و تصریح کرد که باید در سریعترین زمان ممکن این مشکل رفع شود.
رئیس جمهور تأکید کرد که در طول مسیر برخی رانندگان و مردم نیز تأکید داشتند که این جاده علائم هشداردهنده کم دارد و دارای نقاط حادثه خیز خطرناکی است که باید این مهم هم در دستور جدی مسئولان امر قرار گیرد و رئیس جمهور همچنین خواستار گزارش دقیق کارهای انجام شده برای رفع برخی مشکلات موجود در این جاده ارتباطی شد.
رونق اقتصاد ۴۰۰ روستای واقع شده در این مسیر، خارج کردن شهر "دهدشت" از بن بست، ارتباط با مرکز کشور و اتصال به دریا از جمله مزیتهای این طرح است.
پس از بهرهبرداری از این طرح مهم میزان فوتیهای حوادث رانندگی در استان افزایش یافته و شاهد جان باختن حدود ۱۶ نفر در این مسیر بودهایم که طبق اعلام رئیس پلیس راه استان یکی از عوامل افزایش حوادث رانندگی جاده جدید پاتاوه به دهدشت بوده که فاقد برخی از علائم راهنمایی و رانندگی است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تیرماه امسال گفته بود که این جاده با مشخصات راه اصلی درجه یک ساخته است و ایمنی لازم را دارد.
۲ تونل حدفاصل لوداب تا زنگوا دارای پیچ خطرناک فاقد روشناییاند و بخشی از مسیر هم با هر بارندگی احتمال ریزش و رانش سنگ دارد.
تمام تابلوهای هشدار دهنده نصب و تکمیل شده است
این در حالی است که مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت در استان کهگیلویه و بویراحمد میگوید که تمام تابلوهای هشدار دهنده در مسیر پاتاوه به دهدشت نصب و تکمیل شده است.
صمصام آقائی میافزاید که آمار ۱۶ فوتی با آمار ما کمی تفاوت دارد و پلیس راه باید مشخص کند که علت این حوادث چه بوده و در چه نقاطی و در چه بازه زمانی رخ داده است.
وی تأکید میکند که از لحاظ ایمنی جاده ایمن است و پیش از افتتاح رسمی در تیرماه امسال این جاده به صورت موقت توسط افراد محلی مورد استفاده قرار میگرفت.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه میدهد که میطلبد پلیس حضور کاملتری در این جاده داشته باشد و تیمهای گشت آن در مسیر افزایش یابد اما پلیس اعلام میکند که با کمبود نیرو مواجه است.
آقائی ابراز کرد: تقاطع گندی خوری یکی از نقاط حادثه خیز خطرناک این جاده محسوب میشود اما به دلیل وجود معارض نیمه کاره مانده و اهالی مانع اصلاح و ساخت آن شده است.
وی تاکید کرد: تابلوهای راهنمایی و رانندگی کاملاً در این جاده تکمیل است. به مسوولان پلیس راه هم گفتهایم که اگر نیاز به تابلو دیگری در نقطهای از جاده است، اعلام کنند تا پیمانکار نصب کند.
سه تیم گشت در جاده پاتاوه به دهدشت مستقر است
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد میگوید که از اوایل افتتاح طرح پاسگاهی در منطقه دم چنار واقع شده است و سه تیم گشت در محور پاتاوه به دهدشت مستقر هستند و روزانه و شبانه این مسیر رصد میشود.
سرهنگ حسن دانایار تأکید میکند که سرعتهای بالا، نواقصات جادهای، تصادف با احشام بخشی از علل تصادفات را به خود اختصاص دادهاند.
از زمان افتتاح محور ترانزیتی پاتاوه به دهدشت تاکنون ۱۶ نفر در حوادث رانندگی این محور جان خود را از دست دادهاند.
سرهنگ دانایار عنوان میکند که یکی از عوامل افزایش تصادفات منجر به فوت تقاطع گندی خوری است که تاکنون اصلاح نقاط حادثه خیز در این محور در کاهش تصادفات جرحی و فوتی تأثیری نداشته است.
تقاطع گندی خوری در محور پاتاوه به دهدشت پرحادثهخیزترین تقاطع است
جاده پاتاوه دهدشت فاقد علائم راهنمایی و رانندگی است
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد میگوید که در هفت ماهه امسال تصادفات منجر به فوت در استان افزایش داشت گفت: طبق اعلام رئیس پلیس راه استان یکی از عوامل افزایش حوادث رانندگی جاده جدید پاتاوه به دهدشت بوده که فاقد برخی از علائم راهنمایی و رانندگی است.
علی محمد روستا تصریح میکند که این مسیر ترانزیتی نقاط حادثهخیز زیادی دارد و تعداد تصادفات جرحی و منجر به فوت در این مسیر روز به روز در حال افزایش است و در صورتی که این نقاط حادثهخیز اصلاح نشود شاهد بالا رفتن آمار تصادفات منجر به فوت در فصل زمستان خواهیم بود.
وی بیان میکند که تقاطع گندی خوری در محور پاتاوه به دهدشت پرحادثهخیزترین تقاطع در سطح استان است و پروژه با ۸۴۰ میلیارد ریال به مناقصه رفته که تا یک هزار میلیارد ریال قابل افزایش است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید میکند که راهداری نسبت به آشکارسازی و نصب روشنایی تقاطع گندی خوری تا زمان شروع عملیات اجرایی اقدام کند.
روستا با اشاره به اینکه نبود روشنایی تونلهای محور پاتاوه به دهدشت همواره مورد انتقاد بود، می افزاید که اعتبار خوبی برای تونلهای محور پاتاوه به دهدشت اختصاص داده شده است که روشنایی این تونلها تأمین شود.
۲۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل کل محور پاتاوه به دهدشت نیاز است
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه میدهد که ۲۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل کل محور پاتاوه به دهدشت شامل تقاطع ابتدا و انتها، تکمیل روشنایی، تهویه، آسفالت، دیوارسازی و موارد دیگر نیاز است.
وی میافزاید برای روشنایی تعدادی از تونلها یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال نیاز داریم.
آقائی ابراز میکند که روشنایی تونلها به صورت موقت در حال انجام بوده و به مرور در حال تکمیل است.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان میکند که به منظور ارائه خدمات ترافیکی بهتر پلیس ساختمانی برای پاسگاه اختصاص دادیم که به زودی گاز این ساختمان وصل خواهد شد.
وی یادآور شد: برای کنترل ترافیک موجود و ممانعت از بروز حوادث خطرناک جادهای و برای کنترل سرعت مجاز لازم است که اکیپهای پلیس حضور بیشتری داشته باشند.
۹ هزار میلیارد تومان برای ساخت جاده پاتاوه به دهدشت هزینه شد
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد میگوید که زمانی که رهبر انقلاب اسلامی به این استان سفر کردند به خوبی دریافتند که کهگیلویه و بویراحمد در بن بست ارتباطی قرار دارد و در همان زمان ۲ جاده اصلی شامل یاسوج به بابامیدان و پاتاوه به دهدشت را مصوب کردند.
محمد راستا میافزاید که جاده یاسوج به اصفهان به طور ۱۰۰ درصد تکمیل و به بهره برادری رسیده است و جاده پاتاوه به دهدشت در سال ۷۳ عملیات اجرایی آن آغاز شد و در دولت سیزدهم افتتاح شد.
وی تأکید میکند که قریب به ۲۰ هزار میلیارد ریال در این محور هزینه شده است و به قیمت روز بین۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد ریال در این جاده هزینه شده است.
مزیتهای جاده ترانزیتی پاتاوه به دهدشت در یک نگاه
این جاده یک قطعه از جاده شهرضا به بهبهان است و اثر اقتصادی بالایی در سطح ملی خواهد داشت. صادرات و وارد ما از سمت جنوب است و این کوتاهترین مسیر جنوب به مرکز کشور است و برای حمل کالا بسیار مؤثر است.
طول مسیر نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر کوتاهتر میشود و ۲ ساعت از زمان مسیر کم میشود و امتیاز بسیار بزرگی است. چشم اندازهای طبیعی بسیاری نیز در این جاده وجود دارد و بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده در کنار رودخانه مارون است.
این جاده در همه فصول زیباییهای خاص خودش را دارد و از این حیث هم قابل توجه است. مزیت مهم این جاده برای استان این است که شهرستانهای جنوبی همچون لنده، بهمئی، کهگیلویه و چرام به راحتی به مرکز استان ارتباط دارند و به مرکز کشور هم مسیرشان کوتاهتر میشود.
حدود ۶۰۰ روستا و شهر در طول مسیر این جاده وجود دارد که دسترسی بهتری به مرکز استان پیدا میکنند و از بن بست خارج میشوند.
مردم روستاهای لنده، دیشموک و چارؤسا در سالهای گذشته مجبور بودند حدود ۶ ساعت مسیر را تا مرکز استان بپیمایند اما اکنون مسیر آنها به حدود ۲ ساعت تقلیل یافته است.
جاده ملی پاتاوه به دهدشت به عنوان بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب به طول ۱۳۶کیلومتر با حضور رئیس جمهور رسما افتتاح و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۴ کلنگ زنی شد و در این سالها در سایه کم مهریها و کمبود منابع کمر خم کرد تا اینکه در دولت سیزدهم با رویکرد تکمیل طرحهای نیمه تمام مورد توجه قرار گرفت و با اقدامی جهادی و تزریق اعتبار لازم، طی ۲سال گذشته تکمیل و آماده بهرهبرداری شد.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: این جاده ترانزیتی جزء یکی از پروژههای اولویت دار در دولت سیزدهم تعیین شده بود و در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به تکمیل آن تخصیص یافت.
کوتاهتر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور و بهرهمندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب از جمله مزیتهای این جاده ملی بشمار میرود.
۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است و ارتباط استانهای جنوب کشور از جمله خوزستان را به استانهای مرکزی ایران برقرار میکند و نقطه ثقل و میانبر بین استانهای قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب میآید.
به گفته وزیر راه و شهرسازی محور به دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر که از مصوبات سفر سال ۱۳۷۳مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده جزء یکی از ۱۲ پروژه اولویت دار کشور محسوب شده و نقش مهمی در تسهیل ارتباط جادهای بین استانهای مرکزی کشور دارد.
به گزارش کبنا نیوز، جاده ملی پاتاوه به دهدشت به عنوان بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب به طول ۱۳۶ کیلومتر تیرماه امسال زیربار ترافیک رفته است اما طبق آخرین آمار پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد میزان تصادفات و سوانح رانندگی در این جاده رو به افزایش است و تاکنون ۱۶ فوتی در این محور در سال جاری به ثبت رسیده است.
این جاده مهم ترانزینی به منظور خروج کهگیلویه و بویراحمد از بن بست ارتباطی یکی از مصوبات سفر رهبر انقلاب اسلامی به استان در سال ۷۳ بود.
عملیات اجرایی این جاده ملی در سال ۷۴ آغاز شد و برای سهولت کار به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعههای اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعههای دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر است.
کمبود اعتبار و سوءمدیریتها عامل مهمی در حرکت لاکپشتی این پروژه حیاتی به حساب میآمد و البته پس از حدود ۲۸ سال انتظار در تیرماه امسال در سفر دوم ابراهیم رئیسی افتتاح و مورد بهرهبرداری قرار گرفت و زیر بار ترافیک رفت.
دستور رئیسی برای ایمنسازی جاده
اما با گذشت سالها این جاده ارتباطی و ملی همچنان کمبودهایی دارد و بر اساس ارزیابیها حدود ۲۰ نقطه حادثه خیز و پیچهای خطرناک در این محور وجود دارد که بروز تصادفات مرگباری را با افزایش بار ترافیکی به ویژه در بهار و تابستان فراهم میکند.
همچنین تونلهای نیمه تاریک و با روشنایی کم این جاده مهم ترانزیتی خود عامل دیگری در افزایش میزان تصادفات خواهد بود.
رئیس جمهور در آیین بهرهبرداری این جاده ارتباطی گفت: طولانی شدن روند اجرایی این جاده بیش از این به صلاح نبود و مردم این منطقه باید پس از سالها انتظار طعم یک جاده مهم و با اهمیت را بچشند و دولت سیزدهم از همان ابتدا نیز این طرح جزء برنامههای ویژه خود قرار داد و از جمله ۱۲ ابرپروژه مورد توجه دولت و وزارت راه و شهرسازی شد.
آیت الله رئیسی در آیین بهرهبرداری تأکید کرد که برخی نواقصها و کمبودها به ویژه نقاط حادثه خیز این جاده مهم و شریانی باید در اولویت کار وزارت راه و شهرسازی و مسئولان اجرایی استان کهگیلویه وبویراحمد قرار گیرد.
رئیس جمهور در آن جلسه اشارهای به وضعیت روشنایی نامناسب برخی تونلها از جمله تونل بالای ۲ و نیم کیلومتری پات داشت و تصریح کرد که باید در سریعترین زمان ممکن این مشکل رفع شود.
رئیس جمهور تأکید کرد که در طول مسیر برخی رانندگان و مردم نیز تأکید داشتند که این جاده علائم هشداردهنده کم دارد و دارای نقاط حادثه خیز خطرناکی است که باید این مهم هم در دستور جدی مسئولان امر قرار گیرد و رئیس جمهور همچنین خواستار گزارش دقیق کارهای انجام شده برای رفع برخی مشکلات موجود در این جاده ارتباطی شد.
رونق اقتصاد ۴۰۰ روستای واقع شده در این مسیر، خارج کردن شهر "دهدشت" از بن بست، ارتباط با مرکز کشور و اتصال به دریا از جمله مزیتهای این طرح است.
پس از بهرهبرداری از این طرح مهم میزان فوتیهای حوادث رانندگی در استان افزایش یافته و شاهد جان باختن حدود ۱۶ نفر در این مسیر بودهایم که طبق اعلام رئیس پلیس راه استان یکی از عوامل افزایش حوادث رانندگی جاده جدید پاتاوه به دهدشت بوده که فاقد برخی از علائم راهنمایی و رانندگی است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تیرماه امسال گفته بود که این جاده با مشخصات راه اصلی درجه یک ساخته است و ایمنی لازم را دارد.
۲ تونل حدفاصل لوداب تا زنگوا دارای پیچ خطرناک فاقد روشناییاند و بخشی از مسیر هم با هر بارندگی احتمال ریزش و رانش سنگ دارد.
تمام تابلوهای هشدار دهنده نصب و تکمیل شده است
این در حالی است که مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت در استان کهگیلویه و بویراحمد میگوید که تمام تابلوهای هشدار دهنده در مسیر پاتاوه به دهدشت نصب و تکمیل شده است.
صمصام آقائی میافزاید که آمار ۱۶ فوتی با آمار ما کمی تفاوت دارد و پلیس راه باید مشخص کند که علت این حوادث چه بوده و در چه نقاطی و در چه بازه زمانی رخ داده است.
وی تأکید میکند که از لحاظ ایمنی جاده ایمن است و پیش از افتتاح رسمی در تیرماه امسال این جاده به صورت موقت توسط افراد محلی مورد استفاده قرار میگرفت.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه میدهد که میطلبد پلیس حضور کاملتری در این جاده داشته باشد و تیمهای گشت آن در مسیر افزایش یابد اما پلیس اعلام میکند که با کمبود نیرو مواجه است.
آقائی ابراز کرد: تقاطع گندی خوری یکی از نقاط حادثه خیز خطرناک این جاده محسوب میشود اما به دلیل وجود معارض نیمه کاره مانده و اهالی مانع اصلاح و ساخت آن شده است.
وی تاکید کرد: تابلوهای راهنمایی و رانندگی کاملاً در این جاده تکمیل است. به مسوولان پلیس راه هم گفتهایم که اگر نیاز به تابلو دیگری در نقطهای از جاده است، اعلام کنند تا پیمانکار نصب کند.
سه تیم گشت در جاده پاتاوه به دهدشت مستقر است
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد میگوید که از اوایل افتتاح طرح پاسگاهی در منطقه دم چنار واقع شده است و سه تیم گشت در محور پاتاوه به دهدشت مستقر هستند و روزانه و شبانه این مسیر رصد میشود.
سرهنگ حسن دانایار تأکید میکند که سرعتهای بالا، نواقصات جادهای، تصادف با احشام بخشی از علل تصادفات را به خود اختصاص دادهاند.
از زمان افتتاح محور ترانزیتی پاتاوه به دهدشت تاکنون ۱۶ نفر در حوادث رانندگی این محور جان خود را از دست دادهاند.
سرهنگ دانایار عنوان میکند که یکی از عوامل افزایش تصادفات منجر به فوت تقاطع گندی خوری است که تاکنون اصلاح نقاط حادثه خیز در این محور در کاهش تصادفات جرحی و فوتی تأثیری نداشته است.
تقاطع گندی خوری در محور پاتاوه به دهدشت پرحادثهخیزترین تقاطع است
جاده پاتاوه دهدشت فاقد علائم راهنمایی و رانندگی است
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد میگوید که در هفت ماهه امسال تصادفات منجر به فوت در استان افزایش داشت گفت: طبق اعلام رئیس پلیس راه استان یکی از عوامل افزایش حوادث رانندگی جاده جدید پاتاوه به دهدشت بوده که فاقد برخی از علائم راهنمایی و رانندگی است.
علی محمد روستا تصریح میکند که این مسیر ترانزیتی نقاط حادثهخیز زیادی دارد و تعداد تصادفات جرحی و منجر به فوت در این مسیر روز به روز در حال افزایش است و در صورتی که این نقاط حادثهخیز اصلاح نشود شاهد بالا رفتن آمار تصادفات منجر به فوت در فصل زمستان خواهیم بود.
وی بیان میکند که تقاطع گندی خوری در محور پاتاوه به دهدشت پرحادثهخیزترین تقاطع در سطح استان است و پروژه با ۸۴۰ میلیارد ریال به مناقصه رفته که تا یک هزار میلیارد ریال قابل افزایش است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید میکند که راهداری نسبت به آشکارسازی و نصب روشنایی تقاطع گندی خوری تا زمان شروع عملیات اجرایی اقدام کند.
روستا با اشاره به اینکه نبود روشنایی تونلهای محور پاتاوه به دهدشت همواره مورد انتقاد بود، می افزاید که اعتبار خوبی برای تونلهای محور پاتاوه به دهدشت اختصاص داده شده است که روشنایی این تونلها تأمین شود.
۲۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل کل محور پاتاوه به دهدشت نیاز است
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه میدهد که ۲۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل کل محور پاتاوه به دهدشت شامل تقاطع ابتدا و انتها، تکمیل روشنایی، تهویه، آسفالت، دیوارسازی و موارد دیگر نیاز است.
وی میافزاید برای روشنایی تعدادی از تونلها یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال نیاز داریم.
آقائی ابراز میکند که روشنایی تونلها به صورت موقت در حال انجام بوده و به مرور در حال تکمیل است.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان میکند که به منظور ارائه خدمات ترافیکی بهتر پلیس ساختمانی برای پاسگاه اختصاص دادیم که به زودی گاز این ساختمان وصل خواهد شد.
وی یادآور شد: برای کنترل ترافیک موجود و ممانعت از بروز حوادث خطرناک جادهای و برای کنترل سرعت مجاز لازم است که اکیپهای پلیس حضور بیشتری داشته باشند.
۹ هزار میلیارد تومان برای ساخت جاده پاتاوه به دهدشت هزینه شد
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد میگوید که زمانی که رهبر انقلاب اسلامی به این استان سفر کردند به خوبی دریافتند که کهگیلویه و بویراحمد در بن بست ارتباطی قرار دارد و در همان زمان ۲ جاده اصلی شامل یاسوج به بابامیدان و پاتاوه به دهدشت را مصوب کردند.
محمد راستا میافزاید که جاده یاسوج به اصفهان به طور ۱۰۰ درصد تکمیل و به بهره برادری رسیده است و جاده پاتاوه به دهدشت در سال ۷۳ عملیات اجرایی آن آغاز شد و در دولت سیزدهم افتتاح شد.
وی تأکید میکند که قریب به ۲۰ هزار میلیارد ریال در این محور هزینه شده است و به قیمت روز بین۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد ریال در این جاده هزینه شده است.
مزیتهای جاده ترانزیتی پاتاوه به دهدشت در یک نگاه
این جاده یک قطعه از جاده شهرضا به بهبهان است و اثر اقتصادی بالایی در سطح ملی خواهد داشت. صادرات و وارد ما از سمت جنوب است و این کوتاهترین مسیر جنوب به مرکز کشور است و برای حمل کالا بسیار مؤثر است.
طول مسیر نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر کوتاهتر میشود و ۲ ساعت از زمان مسیر کم میشود و امتیاز بسیار بزرگی است. چشم اندازهای طبیعی بسیاری نیز در این جاده وجود دارد و بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده در کنار رودخانه مارون است.
این جاده در همه فصول زیباییهای خاص خودش را دارد و از این حیث هم قابل توجه است. مزیت مهم این جاده برای استان این است که شهرستانهای جنوبی همچون لنده، بهمئی، کهگیلویه و چرام به راحتی به مرکز استان ارتباط دارند و به مرکز کشور هم مسیرشان کوتاهتر میشود.
حدود ۶۰۰ روستا و شهر در طول مسیر این جاده وجود دارد که دسترسی بهتری به مرکز استان پیدا میکنند و از بن بست خارج میشوند.
مردم روستاهای لنده، دیشموک و چارؤسا در سالهای گذشته مجبور بودند حدود ۶ ساعت مسیر را تا مرکز استان بپیمایند اما اکنون مسیر آنها به حدود ۲ ساعت تقلیل یافته است.
جاده ملی پاتاوه به دهدشت به عنوان بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب به طول ۱۳۶کیلومتر با حضور رئیس جمهور رسما افتتاح و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۴ کلنگ زنی شد و در این سالها در سایه کم مهریها و کمبود منابع کمر خم کرد تا اینکه در دولت سیزدهم با رویکرد تکمیل طرحهای نیمه تمام مورد توجه قرار گرفت و با اقدامی جهادی و تزریق اعتبار لازم، طی ۲سال گذشته تکمیل و آماده بهرهبرداری شد.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: این جاده ترانزیتی جزء یکی از پروژههای اولویت دار در دولت سیزدهم تعیین شده بود و در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به تکمیل آن تخصیص یافت.
کوتاهتر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور و بهرهمندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب از جمله مزیتهای این جاده ملی بشمار میرود.
۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است و ارتباط استانهای جنوب کشور از جمله خوزستان را به استانهای مرکزی ایران برقرار میکند و نقطه ثقل و میانبر بین استانهای قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب میآید.
به گفته وزیر راه و شهرسازی محور به دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر که از مصوبات سفر سال ۱۳۷۳مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده جزء یکی از ۱۲ پروژه اولویت دار کشور محسوب شده و نقش مهمی در تسهیل ارتباط جادهای بین استانهای مرکزی کشور دارد.