تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۵۰
کد مطلب : ۴۶۲۴۰۷
یادداشت؛

شیمی ، مواد غذایی و بیماری سرطان

۱
شیمی ، مواد غذایی و بیماری  سرطان
کبنا ؛
سرطان یک بیماری چند وجهی است که یکی از علل اصلی مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته است.در سرتاسر جهان از هر هشت مرگ یک مورد به دلیل سرطان می باشد. در ایالات متحده آمریکا بعد از بیماری قلبی، بیماری سرطان بیشترین علل مرگ و‌میر را داشته و تقریبا از هر چهار مرگ یک مورد را شامل می‌شود.1
به پیش بینی سازمان جهانی در صورتی که اقدام فوری در این زمینه صورت نگیرد تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۸۰درصد مرگ و میر بشر به دلیل بیماری سرطان خواهد بود که این امر بیشتر در کشور های کم درآمد و کمتر توسعه یافته مشاهده خواهد شد.
با وجود پیشرفت علم ،مرگ و میر ناشی از اشکال رایج سرطان هنوز به طور غیر قابل قبولی ادامه دارد.
امروزه ترکیبات طبیعی، شیمیایی یا غیر مصنوعی برای مسدود کردن،معکوس کردن یا جلوگیری از توسعه سرطان های مهاجر استفاده می شوند.
طبق نظریه بقراط ، سلامتی مثبت ، مستلزم شناخت ساختار اولیه انسان و قدرت غذاهای مختلف است.چه غذاهای طبیعی و چه آنهایی که تهیه آنها ناشی از مهارت های انسانی است. چیزی که بقراط آن را ساختار اولیه انسان نامید، ما امروزه آن را ژنتیک می نامیم .ضمنا غذاهای ناشی از مهارت انسانی را می‌توان با رژیم غذای امروزی برابر دانست.
معمولا به طور کلی می‌توان گفت که سرطان ها به یکی از سه راه زیر ایجاد می‌گردند:
۱-رژیم غذایی نادرست
۲-استعداد ژنتیکی
۳-از طریق محیط پیرامون
حداقل ۳۵ درصد از سرطان ها در سراسر جهان به دلیل رژیم غذایی نادرست ایجاد می‌شوند و در مورد سرطان روده بزرگ،رژیم غذایی ممکن است ۸۰ درصد موارد را تشکیل دهد. وقتی یک فرد الکل و سیگار را به رژیم غذایی خود اضافه کند این درصد ممکن است تا ۶۰ افزایش یابد.استعداد ژنتیکی در ایجاد سرطان به حدود ۲۰ درصد میرسد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که اکثر سرطان ها با مجموعه ای از سرطانزاهای محیطی مرتبط هستند.
بر طبق مطالعات  محققین در سال ۱۹۸۱ مهم ترین عوامل سرطان زای محیطی ، آلودگی هوا ،آب ،تششعات و داروها گزارش شده اند.(peto-reddy)
بسیاری از محصولات طبیعی به عنوان محافظ شیمیایی دربرابر سرطان های رایج در سراسر جهان در دسترس هستند. بخش عمده ای از این محصولات آنتی اکسیدان های قوی هستند .برخی دیگر، ترکیبات فنلی هستند و بقیه شامل گروه های واکنشی هستند که خاصیت محافظتی دارند. این محصولات طبیعی در سبزیجات،میوه ها،عصاره های گیاهی و گیاهان یافت می‌شوند.
 یکی از شاخصه های اولیه بیماری سرطان افزایش تقسیم سلولی است که بعضا منجر به تشکیل تومورهای بدخیم می گردند. شیمی درمانی یکی از راههای مقابله با سرطانهای مختلف می باشد. هدف نهایی شیمی درمانی سرطان،تولید داروهای انتخابی است که می توانند سلولهای تومور بدخیم را از بین ببرند یا آنها را به نحوی خوش خیم کنند بدون اینکه سلولهای طبیعی را تحت تاثیر قرار دهند. داروهای گیاهی اولین داروهایی بودند که به دلیل متابولیت ثانویه و قدرت مهار تقسیم سلولی برای درمان سرطان استفاده می‌شدند.
مطالعات مربوط به اثرات رژیم غذایی بر میزان خطر وهمچنین پیشرفت انواع سرطانها، نشان می‌دهد که خوردن بیش از اندازه گوشت قرمز و فرآوری شده باعث افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان های گوناگون می گردد. مصرف کلسیم،فیبرو غلات کامل ارتباط مستقیم با کاهش میزان سرطان ها دارد، برعکس آن مصرف چربی های اشباع شده افزایش ابتلا به انواع سرطان ها را در بردارد.
درنهایت،می‌توان گفت که عادات غذایی مناسب مثل مصرف انواع مختلف میوه و سبزیجات،هویج،کدوتنبل و همچنین مصرف پری بیوتیک و پروبیوتیک ها و استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان می‌تواند تاثیر مثبتی بر بهبود یا کاهش خطر ابتلا به انواع سرطانها را داشته باشد. این ترکیبات می‌توانند اثر غلظت موثر دارو ی درمان سرطان را تقویت کرده و اثرات نامطلوب آن را به حداقل برسانند.
 
امیر پیکر- دکتری صنایع غذایی-(شیمی مواد غذایی)
 
.............................................................
1.htpp:www.cancir.org
 
نام شما

آدرس ايميل شما

پروژه حذف قالیباف؟

پروژه حذف قالیباف؟

مجادله جریان اصلی در مجلس به رهبری قالیباف با جریان پایداری در هفته‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای ...
(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
1