تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۳۲
کد مطلب : ۴۱۴۶۱۰
در گفتگوی اختصاصی کبنا با یداله مرادی فعال سیاسی اصولگرا؛
در دوره های گذشته مجلس نفوذی در دولت نداشت/ نماینده گچساران عامل زنده کردن نگاه قومیتی/ کارنامه نماینده همراه با غلو و بزرگنمایی و ایجاد جو کاذب است/ نظر یداله مرادی درباره مباشرخان بودن و تفاوت سیدقدرت و تاجگردون
۲
کبنا ؛ یدالله مرادی فعال سیاسی اصولگرا شهرستانهای گچساران و باشت از غرفه پایگاه خبری کبنا نیوز در دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها واقع در مصلی شهر یاسوج بازدید کرد.
مرادی در مصاحبه خود با خبرنگار کبنا به بحث داغ انتخابات و حواشی مرتبط با آن و همچنین به حواشی دوران مدیریتی خود پرداخت.
برای باز کردن بحث و سوال ابتدایی، آیا تصمیمات واهداف انتخاباتی شما در جبهه اصولگرایی برای مردم است یا برای جریان است؟ خوشحالم که توفیقی شد و توانستیم در نمایشگاه مطبوعات میهمان یکی از رسانه های ریشه دار گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد باشیم. در رابطه با سوال، چه اصولگرا و چه اصلاح طلب، وقتی از مردم جدا باشد و با فاصله از مطالبات مردم تصمیمات خود را بگیرد، نوعی انتحار است. ما معتقدیم با مردم، همراه مردم هستیم و کمبودها و مطالبات مردم را حس میکنیم و آشنا هستیم. ما معتقد هستیم در 8 ساله اخیر بی رحمیها و بی اعتناییهای زیادی به لایههایی از مردم شده است، چون در دنیای انتخابات به کس دیگری رأی دادهاند، این در حالی است که همه معتقد به آزادی اندیشه و بیان هستند.
واقعیت امر این است که تفکری در گچساران حاکمیت دارد که با غوغاسالاری و با فضاسازی و نوعی شارلاتانیسم رسانهای مانع ابراز بیان و اندیشه جریانهای دیگر میشود و متاسفانه جریان قدرت حاکم هم از این تفکر و جریان حمایت میکنند. طبیعتاً جریان اصولگرایی و به تعبیری جریان نیروهای انقلاب میخواهند شرایط را تغییری دهند. اینجا همراه با مردم هستند و مردم هم همین را میخواهند. این حق طبیعیشان است؛ نشستهاند و برای خود سازوکاری ایجاد کردهاند. خوب طبیعتاً اول به مطالبات و خواستههای مردم توجه داریم و در درجه بعد توجه داریم به جریان رقیب و بعد متناسب با جریان رقیب اعمال نظر و رفتار میکنیم.
در وضع موجود در فضای انتخاباتی گچساران سه کاندیدا از سه جریان در باشت و گچساران وارد سازوکار میشوند، برای انتخابات ثبت نام میکنند و متناسب با شرایط اعمال نظر شورای نگهبان ما دوباره اعمال نظر خواهیم کرد. اگر با تعدد کاندید توانستیم آراء مردمی را کسب کنیم به همین شیوه جلو میرویم، اما وحدت میان اصولگرایان وجود دارد و انسجام بین همه کاندیداها وجود دارد و هدف ما تغییر وضع موجود است. با این نگاه وارد صحنه انتخابات میشویم.
درباره اینکه در شرکت نفت یا ادارات دیگر در شهرستان گچساران تبعیضهایی وجود دارد نظرتان چیست؟ شاید بنده به تناسب سنی از جمله کسانی باشم که از سال 57 در صحنههای مختلف فعالیت داشتم. معتقدم تحقیر و تبعیضی که در چند سال اخیر در گچساران و باشت صورت گرفته در هیچ دورهای نداشتیم. نکته دوم درباره مدیران این است که در همین دوره هم مدیران توانمند داریم ولی تغییر رویه در پاسخگویی مدیران ایجاد شده است، یعنی پاسخگویی مدیر به دولت، مردم، نظام و انقلاب تبدیل به پاسخگویی به نماینده شده است، نوعی تداخل قوا ایجاد شده است، در حالی که در قانون اساسی تفکیک نسبی قوا پیش بینی شده است، بنابراین تناقضاتی ایجاد شده است.
الان مظلومترین قوا دولت است، چون دولت به عنوان قوه عالیه در شهرستان اعمال نقش ندارد، تمام ردهها باید با نماینده و جریان نماینده یعنی قوه مقننه و مجلس هماهنگ باشند. این باعث شد مدیران برای حفظ پست خود و ابقای خود در جذب نیروها، پستها و مسئولیتها، امتیازات و پیمانکاریها، فقط به دنبال کسب رضایت نظر مجلس و نماینده باشند، این اتفاقات بازتاب خوبی در جامعه نداشته، و طبیعی است که الان منجر به ریزشهای آرای این جریان شود.
زمانی که رئیس اداره میراث فرهنگی بودید میان شما و استاندار وقت (نوذری) بحثهایی پیش آمد و میان سید قدرت و نوذری بحثهایی بر سر شما وجود داشت، جریان چه بود؟ بله. اولاً هر مدیری باشد میتواند مرتکب خطا شود و طبیعی است، ما یک خطا داریم و یک خیانت. خطا لازمه کار است یا به تعبیری اشتباه کردن برای کسی که املا مینویسد لازمه درست نویسی است. طبیعی است که در دوره کاری بنده هم نقدهایی وجود دارد اما برداشت من این است که آقای نوذری تمام توان خود را گذاشت که همه چیز را تحت کنترل بگیرد. و برخلاف دورههای اخیر، جریان مجلس نفوذی در دولت نداشت ولی از طرفی گاهی ایشان برخوردهای ناشایستی داشت. اولین برخورد من و آقای نوذری در یک جلسه فرهنگی شکل گرفت. جریان اینطور بود که مدیران ما ساعتها مینشستند تا آقایان در جلسه حضور بیابند، و بعد هم یکسره هم ایشان و هم همراهانشان به سخنرانی میپرداختند. اولین نقد را من به ایشان وارد کردم که شما مدیران را در وقت اداری دعوت کردهاید، ما وقتمان را گذاشتهایم، بالاخره مدیران هم حرفهایی درباره مجموعه خود دارند. آقای نوذری اصلاً انتقادات ما را برنمی تابید و انتقادپذیر نبود. تا اینکه متوجه شدم خودش و آقای بقایی هماهنگیهایی در رابطه با میراث فرهنگی کردهاند. برخورد دوم بنده با آقای نوذری در سازمان مرکزی در جمعی که نزدیک بیست تا از مدیران کل حضور داشتند با آقای بقایی شکل گرفت. آنموقع با قدرت هم خدمت ایشان گفتم شما دارید به استان کهگیلویه و بویراحمد ظلم میکنید. مصادیق ظلم رابرشمردم و طبیعی بود که آنها و یا بنده نتوانیم با هم در یک مجموعه کار کنیم. لذا خیلی راحت از ما خواستند به استان دیگری بروم، بنده هم اعلام کردم پیشرفت استان خودم را با ابقای مدیریتم معامله نمیکنم.
نظر شما درباره مباشر خان بودن چیست؟ به هر روی این تاریخی از نظام گذشته ما است، که نظام فئودالی حاکم بود. کسانی هم برخوردار از نعم نظام خانی بودند. استخوان بندی خانوادهشان هم با همین نظام فئودالی شکل گرفت.
نظرتان درباره اینکه عدهای به مرزبندی بین ترک و لر دامن میزنند یا اینکه بحثهای قومیتی را بزرگ میکنند چیست؟ شهرستان گچساران از معدود شهرهایی است که ترکیبی از اقوام متعدد را در خود جای داده است، من معتقدم گچساران ایران کوچک است. شهرهای دیگر را اگر دقت کنید شکل گیریشان با هویت یک قومیت بوده و گسترهای از یک قومیت بودهاند، ولی گچساران به دلیل اینکه تولد یافته از صنعت نفت بود، مهاجرت سراسری از کل ایران به این شهر صورت گرفت، لذا شکل گیری اولیهاش ترکیبی از اقوام ترک و لر به عنوان مهمترین اقوام این شهر است، بهبهانی، اصفهانی، کازرونی، عرب، ترک از دیگر شهرها اقوام دیگر این شهر است، که الحمدالله زندگی مسالمت آمیزی با هم داشتهاند، به خوبی با هم رفتار کردهاند، این شهر با این خرده فرهنگهای متفاوت نزاع قومی ندارد. اما عدهای اصرار دارند بحث قومیتها را زنده کنند و به این بحث دامن بزنند. بطوری که وقتی به آرشیو بنرهای انتخابات 4 سال پیش دقت کنید میبینید که آمدند یک فضای قومیتی را زنده کردند، من معتقدم که این اتفاق برگشت به عقب بوده است. و از دیدگاه بنده نماینده گچساران عامل زنده کردن این نگاه قومیتی است، چون وقتی آمد بنرهایی زدند و اقوام را بصورت جداگانه به فضای انتخابات دعوت کردند. این فضای اجتماعی شهر را دچار تنش کرد. الان هم در یکی دو ماه اخیر هر روز دیدار با قوم فلان و فلان صورت میگیرد، این به یک معنا زنده کردن خرده فرهنگها است که ممکن است زمینه شکل گیری نزاعهای قومی و خصومت در اجتماع باشد. عدهای هم دوست دارند از دو قطبیهای ترک و لر، باوی و بویراحمد استفاده کنند و اگر فایدهای نکرد به دو قطبی چپ و راست روی میآورند. برداشت ما این است که مردم نیاز به آرامش دارند و در یک فضای سالم است که مردم میتوانند تصمیم گیری معقولانه کنند. کسانی که در فضای اجتماعی، خط کشیها و تقسیم بندیها را دامن میزنند، و تبدیل به دوقطبی میکنند پیامد مثبتی برای آبادانی و توسعه شهرستان وهر جای ایران ندارد.
پیام شما برای اصولگرایان چیست؟ ما معتقدیم عزیزان در طول 40 سال گذشته صداقت و پاکی وتلاش خود را در همه صحنههای انقلاب به نمایش گذاشتند، طبیعی است که در همه جریانها ممکن است مشکلات و کم و زیادیهایی وجود داشته باشد. اما طیف اصولگرایان به دلیل وفاداری به انقلاب و رهبری خطاها و خیانتهایشان کمتر است.
تفاوت نماینده فعلی با نماینده سالهای گذشته؛ تاجگردون و سیدقدرت در چیست؟ تفاوت تاجگردون و سید قدرت در یکرنگی و صداقتشان است.
چه نمرهای به کارنامه نماینده در این 8 ساله میدهید؟ من کارنامه این جریان را ارزیابی نکردم، کارنامه گزارشات این جریان را همراه غلو و بزرگنمایی وایجاد جو کاذب می دانم، و لذا وارد قضاوت نمیشوم.
مرادی در مصاحبه خود با خبرنگار کبنا به بحث داغ انتخابات و حواشی مرتبط با آن و همچنین به حواشی دوران مدیریتی خود پرداخت.
برای باز کردن بحث و سوال ابتدایی، آیا تصمیمات واهداف انتخاباتی شما در جبهه اصولگرایی برای مردم است یا برای جریان است؟ خوشحالم که توفیقی شد و توانستیم در نمایشگاه مطبوعات میهمان یکی از رسانه های ریشه دار گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد باشیم. در رابطه با سوال، چه اصولگرا و چه اصلاح طلب، وقتی از مردم جدا باشد و با فاصله از مطالبات مردم تصمیمات خود را بگیرد، نوعی انتحار است. ما معتقدیم با مردم، همراه مردم هستیم و کمبودها و مطالبات مردم را حس میکنیم و آشنا هستیم. ما معتقد هستیم در 8 ساله اخیر بی رحمیها و بی اعتناییهای زیادی به لایههایی از مردم شده است، چون در دنیای انتخابات به کس دیگری رأی دادهاند، این در حالی است که همه معتقد به آزادی اندیشه و بیان هستند.
واقعیت امر این است که تفکری در گچساران حاکمیت دارد که با غوغاسالاری و با فضاسازی و نوعی شارلاتانیسم رسانهای مانع ابراز بیان و اندیشه جریانهای دیگر میشود و متاسفانه جریان قدرت حاکم هم از این تفکر و جریان حمایت میکنند. طبیعتاً جریان اصولگرایی و به تعبیری جریان نیروهای انقلاب میخواهند شرایط را تغییری دهند. اینجا همراه با مردم هستند و مردم هم همین را میخواهند. این حق طبیعیشان است؛ نشستهاند و برای خود سازوکاری ایجاد کردهاند. خوب طبیعتاً اول به مطالبات و خواستههای مردم توجه داریم و در درجه بعد توجه داریم به جریان رقیب و بعد متناسب با جریان رقیب اعمال نظر و رفتار میکنیم.
در وضع موجود در فضای انتخاباتی گچساران سه کاندیدا از سه جریان در باشت و گچساران وارد سازوکار میشوند، برای انتخابات ثبت نام میکنند و متناسب با شرایط اعمال نظر شورای نگهبان ما دوباره اعمال نظر خواهیم کرد. اگر با تعدد کاندید توانستیم آراء مردمی را کسب کنیم به همین شیوه جلو میرویم، اما وحدت میان اصولگرایان وجود دارد و انسجام بین همه کاندیداها وجود دارد و هدف ما تغییر وضع موجود است. با این نگاه وارد صحنه انتخابات میشویم.
درباره اینکه در شرکت نفت یا ادارات دیگر در شهرستان گچساران تبعیضهایی وجود دارد نظرتان چیست؟ شاید بنده به تناسب سنی از جمله کسانی باشم که از سال 57 در صحنههای مختلف فعالیت داشتم. معتقدم تحقیر و تبعیضی که در چند سال اخیر در گچساران و باشت صورت گرفته در هیچ دورهای نداشتیم. نکته دوم درباره مدیران این است که در همین دوره هم مدیران توانمند داریم ولی تغییر رویه در پاسخگویی مدیران ایجاد شده است، یعنی پاسخگویی مدیر به دولت، مردم، نظام و انقلاب تبدیل به پاسخگویی به نماینده شده است، نوعی تداخل قوا ایجاد شده است، در حالی که در قانون اساسی تفکیک نسبی قوا پیش بینی شده است، بنابراین تناقضاتی ایجاد شده است.
الان مظلومترین قوا دولت است، چون دولت به عنوان قوه عالیه در شهرستان اعمال نقش ندارد، تمام ردهها باید با نماینده و جریان نماینده یعنی قوه مقننه و مجلس هماهنگ باشند. این باعث شد مدیران برای حفظ پست خود و ابقای خود در جذب نیروها، پستها و مسئولیتها، امتیازات و پیمانکاریها، فقط به دنبال کسب رضایت نظر مجلس و نماینده باشند، این اتفاقات بازتاب خوبی در جامعه نداشته، و طبیعی است که الان منجر به ریزشهای آرای این جریان شود.
زمانی که رئیس اداره میراث فرهنگی بودید میان شما و استاندار وقت (نوذری) بحثهایی پیش آمد و میان سید قدرت و نوذری بحثهایی بر سر شما وجود داشت، جریان چه بود؟ بله. اولاً هر مدیری باشد میتواند مرتکب خطا شود و طبیعی است، ما یک خطا داریم و یک خیانت. خطا لازمه کار است یا به تعبیری اشتباه کردن برای کسی که املا مینویسد لازمه درست نویسی است. طبیعی است که در دوره کاری بنده هم نقدهایی وجود دارد اما برداشت من این است که آقای نوذری تمام توان خود را گذاشت که همه چیز را تحت کنترل بگیرد. و برخلاف دورههای اخیر، جریان مجلس نفوذی در دولت نداشت ولی از طرفی گاهی ایشان برخوردهای ناشایستی داشت. اولین برخورد من و آقای نوذری در یک جلسه فرهنگی شکل گرفت. جریان اینطور بود که مدیران ما ساعتها مینشستند تا آقایان در جلسه حضور بیابند، و بعد هم یکسره هم ایشان و هم همراهانشان به سخنرانی میپرداختند. اولین نقد را من به ایشان وارد کردم که شما مدیران را در وقت اداری دعوت کردهاید، ما وقتمان را گذاشتهایم، بالاخره مدیران هم حرفهایی درباره مجموعه خود دارند. آقای نوذری اصلاً انتقادات ما را برنمی تابید و انتقادپذیر نبود. تا اینکه متوجه شدم خودش و آقای بقایی هماهنگیهایی در رابطه با میراث فرهنگی کردهاند. برخورد دوم بنده با آقای نوذری در سازمان مرکزی در جمعی که نزدیک بیست تا از مدیران کل حضور داشتند با آقای بقایی شکل گرفت. آنموقع با قدرت هم خدمت ایشان گفتم شما دارید به استان کهگیلویه و بویراحمد ظلم میکنید. مصادیق ظلم رابرشمردم و طبیعی بود که آنها و یا بنده نتوانیم با هم در یک مجموعه کار کنیم. لذا خیلی راحت از ما خواستند به استان دیگری بروم، بنده هم اعلام کردم پیشرفت استان خودم را با ابقای مدیریتم معامله نمیکنم.
نظر شما درباره مباشر خان بودن چیست؟ به هر روی این تاریخی از نظام گذشته ما است، که نظام فئودالی حاکم بود. کسانی هم برخوردار از نعم نظام خانی بودند. استخوان بندی خانوادهشان هم با همین نظام فئودالی شکل گرفت.
نظرتان درباره اینکه عدهای به مرزبندی بین ترک و لر دامن میزنند یا اینکه بحثهای قومیتی را بزرگ میکنند چیست؟ شهرستان گچساران از معدود شهرهایی است که ترکیبی از اقوام متعدد را در خود جای داده است، من معتقدم گچساران ایران کوچک است. شهرهای دیگر را اگر دقت کنید شکل گیریشان با هویت یک قومیت بوده و گسترهای از یک قومیت بودهاند، ولی گچساران به دلیل اینکه تولد یافته از صنعت نفت بود، مهاجرت سراسری از کل ایران به این شهر صورت گرفت، لذا شکل گیری اولیهاش ترکیبی از اقوام ترک و لر به عنوان مهمترین اقوام این شهر است، بهبهانی، اصفهانی، کازرونی، عرب، ترک از دیگر شهرها اقوام دیگر این شهر است، که الحمدالله زندگی مسالمت آمیزی با هم داشتهاند، به خوبی با هم رفتار کردهاند، این شهر با این خرده فرهنگهای متفاوت نزاع قومی ندارد. اما عدهای اصرار دارند بحث قومیتها را زنده کنند و به این بحث دامن بزنند. بطوری که وقتی به آرشیو بنرهای انتخابات 4 سال پیش دقت کنید میبینید که آمدند یک فضای قومیتی را زنده کردند، من معتقدم که این اتفاق برگشت به عقب بوده است. و از دیدگاه بنده نماینده گچساران عامل زنده کردن این نگاه قومیتی است، چون وقتی آمد بنرهایی زدند و اقوام را بصورت جداگانه به فضای انتخابات دعوت کردند. این فضای اجتماعی شهر را دچار تنش کرد. الان هم در یکی دو ماه اخیر هر روز دیدار با قوم فلان و فلان صورت میگیرد، این به یک معنا زنده کردن خرده فرهنگها است که ممکن است زمینه شکل گیری نزاعهای قومی و خصومت در اجتماع باشد. عدهای هم دوست دارند از دو قطبیهای ترک و لر، باوی و بویراحمد استفاده کنند و اگر فایدهای نکرد به دو قطبی چپ و راست روی میآورند. برداشت ما این است که مردم نیاز به آرامش دارند و در یک فضای سالم است که مردم میتوانند تصمیم گیری معقولانه کنند. کسانی که در فضای اجتماعی، خط کشیها و تقسیم بندیها را دامن میزنند، و تبدیل به دوقطبی میکنند پیامد مثبتی برای آبادانی و توسعه شهرستان وهر جای ایران ندارد.
پیام شما برای اصولگرایان چیست؟ ما معتقدیم عزیزان در طول 40 سال گذشته صداقت و پاکی وتلاش خود را در همه صحنههای انقلاب به نمایش گذاشتند، طبیعی است که در همه جریانها ممکن است مشکلات و کم و زیادیهایی وجود داشته باشد. اما طیف اصولگرایان به دلیل وفاداری به انقلاب و رهبری خطاها و خیانتهایشان کمتر است.
تفاوت نماینده فعلی با نماینده سالهای گذشته؛ تاجگردون و سیدقدرت در چیست؟ تفاوت تاجگردون و سید قدرت در یکرنگی و صداقتشان است.
چه نمرهای به کارنامه نماینده در این 8 ساله میدهید؟ من کارنامه این جریان را ارزیابی نکردم، کارنامه گزارشات این جریان را همراه غلو و بزرگنمایی وایجاد جو کاذب می دانم، و لذا وارد قضاوت نمیشوم.