کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

لدنی‌نژاد: اصرار کشاورزان برای تولید محصولات غیراستراتژیک با منابع آبی کشور مغایرت دارد

12 اسفند 1396 ساعت 10:21


 
کنگره ملی آب، خاک و علوم محیطی  باحضور صاحب نظران خارجی و داخلی، اساتید دانشگاهی و کارشناسان حوزه های آب و کشاورزی و زمین شناسی، توسط دانشگاه شهید بهشتی تهران(پردیس شهید عباسپور) برگزار گردید،
سید علی لدنی نژاد مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این کنگره  با ارائه مقاله " استفاده از پتانسیل تجارت آب مجازی در مدیریت منابع آب کشور"  به تبیین مفهوم تجارت آب مجازی و اهمیت آن در مدیریت بهینه منابع آبی کشور پرداخت.
رئیس شورای مدیران وزارت نیرو در استان کهگیلویه و بویراحمد در این همایش گفت: مفهوم آب مجازی در سال ۱۹۹۳ میلادی و برای اولین بار توسط پروفسور جان آنتونی آلن مطرح گردید و به معنای مقدار آبی هست که یک کالا و یا یک فرآورده کشاورزی یا صنعتی طی فرایند تولید، مصرف می کند تا به مرحله تکامل برسدو مقدار آن معادل جمع کل آب مصرفی در مراحل مختلف زنجیره تولید، از لحظه شروع تا پایان می باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: آب مجازی به معنای آب غیر واقعی نیست، بلکه بدین معناست که بخش عمده آب مصرف شده طی فرایند تولید، در محصول نهایی وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: مفهوم بهره وری آب عبارتست از مقدار محصول تولید شده از واحد حجم و واحد آن کیلوگرم بر مترمکعب می باشد.در بهره وری تاکید بر مقدار تولید از آب و در آب مجازی برعکس، تاکید بر مقدار آب(مصرف شده) در تولید می باشد.
لدنی نژاد بیان کرد: کشورهای استرالیا، کانادا، آمریکا و آرژانتین از بزرگترین صادر کنندگان آب مجازی و کشورهای ژاپن، ایتالیا، انگلیس و آلمان از بزرگترین وارد کنندگان آب مجازی هستند. ایران ما نیز از جمله کشورهای وارد کننده آب مجازی می باشد.
رئیس شورای مدیران وزارت نیرو در استان ابراز داشت: میزان مصرف آب برای تولید یک کیلوگرم گوشت گوساله، ۱۵ تا ۱۶ هزار لیتر آب به صورت آب مجازی می باشد و این رقم برای تولید یک جفت کفش یا یک شلوار جین، حدود ۸ هزار لیتر آب می باشد.
مدیرعامل آبفای کهگیلویه  و بویراحمد گفت: میزان آب مجازی مصرف شده برای یک کیلوگرم برنج به طور متوسط در کشورهای مختلف، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر می باشد.
لدنی نژاد عنوان داشت: این اعداد بالای مصرف آب، نشان دهنده اهمیت آب مجازی در تولیدات کشاورزی و صنعتی کشور و ضرورت توجه به این میزان مصرف آب در واردات یا صادرات انواع کالاها یا تولیدات کشاورزی می باشد.
وی تصریح کرد: متوسط مصرف آب شیرین در بخش کشاورزی در خاورمیانه حدود ۸۵ درصد و در اتحادیه اروپا حدود ۳۰ درصد و متوسط مصرف جهانی حدود ۷۰ درصد می باشد، در صورتیکه در کشور ما حدود ۹۲ درصد می باشد  که رقم بسیار بالایی است و ضمن احترام به عزیزانی که در مجموعه وزارت جهاد و کشاورزی در حال برنامه ریزی و تلاش هستند، می بایست با مکانیزاسیون ادوات و سیستم ها و روش های کشاورزی، این متوسط مصرف آب در بخش کشاورزی در کشور ما کاهش یابد.
مدیرعامل آبفای استان افزود:  تجارت آب مجازی می تواند در الگوی غذایی کشور تغییراتی ایجاد نماید که با الگوی کشت و زرع سنتی آن متفاوت است.
لدنی نژاد گفت: برخی اعتقاد دارند که تجارت آب مجازی به عنوان یک تاکتیک بوده و به عنوان یک استراتژی بلندمدت و بنیادین، شاید نتوان استفاده نمود و هر کشور و منطقه ای بر اساس ظرفیت های اکولوژیکی همان منطقه، باید مصارف آبی خود را تعریف و تنظیم نماید.
وی عنوان کرد: اینکه در این وضعیت آبی کشور، کشاورزان ما اصرار به تولید محصولات غیراستراتژیک و پرمصرف، مانند صیفی جات(بخصوص هندوانه) با آن میزان بالای مصرف آب و سپس صادرات آن به کشورهای دیگر داشته باشند، با اقلیم و شرایط منابع آبی کشور ما مغایرت کامل دارد.

 


کد مطلب: 322175

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/322175/لدنی-نژاد-اصرار-کشاورزان-تولید-محصولات-غیراستراتژیک-منابع-آبی-کشور-مغایرت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1