کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تمام جزئیات مالیات حقوق‌های زیر ۸ میلیون و بالای ۲۰ میلیون تومان

16 بهمن 1396 ساعت 20:46


رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ گفت که طبق مصوبه جدید مجلس در مورد مالیات پلکانی، حقوق‌های تا ۸ میلیون تومان مالیات کمتری نسبت به سال گذشته می‌پردازند و نرخ مالیات حقوق بالای ۲۰ میلیون تومان از ۱۰ به ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.
غلامرضا تاجگردون اظهار کرد: در قانون بودجه سال ۹۶ حقوق‌های تا دو میلیون تومان از مالیات معاف بود و از دو میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان مشمول مالیات ۱۰ درصدی می‌شد و مابقی نیز مشمول مالیات ۲۰ درصدی می‌شدند. ما دیدیم ۸۰ درصد کسانی که حقوق بگیر بخش دولتی و خصوصی هستند زیر دو میلون تومان دریافتی دارند لذا سقف معافیت مالیاتی را به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش دادیم.
وی افزود: طبق مصوبه جدید از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان یعنی سه برابر این عدد ضربدر ۱۰ درصد می‌شود. بر این اساس مالیات تا هشت میلیون تومان تغییر نمی‌کند و تا ۱۰ میلیون تومان هم خیلی تغییر نمی‌کند.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ تصریح کرد: کسی که در سال ۹۶، ۸ میلیون تومان حقوق می‌گرفت تا دو میلیون تومان از مالیات معاف بود و ۶ میلیون تومان دیگر ضربدر ۱۰ می‌شد یعنی ۶۰۰ هزار تومان باید مالیات می‌داد. برای سال ۹۷ پیش بینی کردیم که تا ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان مشمول مالیات ۱۰ درصدی می‌شود. با این تفاوت که رقم ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان منهای ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود و ۱۰ درصد ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یعنی ۴۶۰ هزار تومان مالیات به این حقوق تعلق می‌گیرد. مابقی آن تا ۱۰ میلیون تومان مشمول مالیات ۱۵ درصد می‌شود.
تاجگردون ادامه داد: اگر کسی در سال ۹۶ تا ۸ میلیون تومان حقوق می‌گرفت و در سال ۹۷ هم ۸ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، مالیاتش هیچ تغییر نمی‌کند. ۹۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هم زیر ۸ میلیون درآمد دارند. ضمن اینکه درآمد پژوهشی اعضای هئیت علمی هم مستثنی شد و ۵ درصد تعیین شد. مازاد بر این ۱۵ درصد مالیات تعلق می‌گیرد که آن‌هم کل این مبلغ را شامل نمی‌شود بلکه مابه التفاوت آن ضربدر ۱۵ درصد می‌شود.
 
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس ادامه داد: کسی که دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد نهایت نرخ مالیات موثرش ۶.۶ درصد است و این تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نیست. همچنین کسی که ۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد در سال گذشته ۳۰۰ هزار تومان مالیات می‌داد.
در حال حاضر پیش بینی کردیم که حقوق این فرد تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از مالیات معاف است و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مابقی مشمول مالیات ۱۰ درصد می‌شود. یعنی این فرد ۲۷۰ هزار تومان مالیات پرداخت می‌کند. بر این اساس کسانی که حقوق ۵ و ۶ میلیون تومانی می‌گیرند مالیاتشان نسبت به سال گذشته کمتر می‌شود و این عدد روی ۸ میلیون تومان به هم می‌رسد. در واقع حقوق ۸ میلیون تومان مالیاتش کمتر از سال گذشته می‌شود.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ خاطرنشان کرد: کسانی که درآمد بالا دارند و یا بنگاه و شرکت دارند نرخ مالیاتشان بالاتر است. البته نهایت نرخ مالیاتی مؤثر ۱۴.۱ است. چون مالیات‌ها پلکانی پیش بینی شده و مابه التفاوت محاسبه می‌شود در واقع ما مالیات ۳۵ درصد نداریم.
وی در پایان درباره تأثیر این مصوبه بر حقوق‌های نامتعارف نیز گفت: حقوق‌های بالای ۲۰ میلیون تومان حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد مالیات می‌پردازند که مالیات حقوق این افراد در سال گذشته ۱۰ درصد بوده است.


کد مطلب: 313474

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/313474/تمام-جزئیات-مالیات-حقوق-های-زیر-۸-میلیون-بالای-۲۰-تومان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1