کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تجلیل از پژوهشگران برتر کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد / معتبرها در استقبال از نسل چهارم دانشگاه‌ها (+تصاویر)

11 بهمن 1396 ساعت 9:38



دبیر کل  استان در سال ۹۶ با اظهار خرسندی از نحوه برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش امسال که مورد استقبال مخاطبان و رسانه‌ها قرار گرفت، آن را نوید ایجاد بستری مناسب برای پژوهشگران، ایده پردازان و فناوران استانی عنوان کرد.
به گزارش کبنا، اورنگ ایلامی اظهار داشت: بسیار مسروریم که امروز مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر هفته پژوهش امسال با این میزان اقبال و استقبال همراه بوده که موجب دلگرمی برگزار کنندگان خواهد بود.
وی به تشریح و تعریف دانشگاه از منظر آماری پرداخت و آن را به چهار نسل تقسیم بندی و اذعان کرد: نسل اول دانشگاه‌ها که تا پایان جنگ جهانی ادامه داشت اساساً بر مبنا و محوریت تعداد فارغ التحصیلان ارزیابی و متمایز می‌شدند و نسل دوم که تا دهه ۱۹۶۰ میلادی منظور می‌گردند، بر پایه علم گرایی استوار و تولید مقاله و کتب شاخصه‌های ارزیابی این نسل بود.
وی در ادامه توضیح داد: امروزه در بیشتر نقاط دنیا نسل سوم دانشگاه‌ها حاکم است که مبنای ارزیابی و سطح بندی این دانشگاه‌ها عموماً نقش تولید فناوری یا مبدل علم به فن را ایفا می‌کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، تصریح کرد: اتفاقی که در دانشگاه‌های معتبر در حال وقوع است استقبال از نسل چهارم دانشگاه‌ها بوده که پایه و اساس این نسل، تولید فناوری جهت افزایش سطح رفاه جامعه و نیز تولید ثروت می‌باشد.

وی در توضیح محورهای هفته پژوهش استان در سال جاری به آمارهای ارائه شده توسط مدیر کل آموزش و پرورش استان و جشنواره دانش آموزی مرتبط، اشاره و بیان داشت: تجلیل از دانش آموزان برتر رتبه‌های کشوری، تشکیل نمایشگاه در مدارس، حضور پرشور فرهنگیان و دانش آموزان در جشنواره امسال حاکی از درک عمیق آموزش و پرورش از اهمیت پژوهش در آموزش دارد.
دکتر اورنگ ایلامی ادامه داد: اختصاص یک روز زنگ انشاء با موضوعیت پژوهش، رو نمائی از تالیفات و مقالات دانش آموزان و فرهنگیان و نیز سخنرانی مدیر کل و معاون پژوهشی آموزش و پرورش در اولین صبحگاه هفته پژوهش در مدارس، نمایانگر همراهی این مجموعه در خصوص توسعه فرهنگ پژوهش دارد.
وی از شناسایی و توانمند سازی به عنوان یکی از محورهای هفته پژوهش امسال یاد کرد و به تشکیل سه جلسه در بنیاد نخبگان استان اشاره داشت و افزود: سمت دهی و تدوین حوزه‌های ایده پردازی در قالب ۹ حوزه، طراحی فرم ارائه ایده، تبیین شاخص‌های ارزیابی و طراحی فرم داوری برپایه مضامین تعریف شده، اطلاع رسانی در فضای مجازی و خبرگزاری‌ها و همچنین فراخوان ارسال ایده‌ها از سازمان‌ها، مراکز عالی و مخاطبان نمایشگاه از دستاوردهای این جلسات بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، مروری نیز بر عملکرد کمیته تبلیغات هفته پزوهش داشته و اذعان داشت: تبلیغات از طریق صدا و سیمای مرکز استان، تبلیغات درسطح شهر و همچنین مکاتبات اداری در خصوص اطلاع رسانی از نکات و نقاط حائز اهمیت نمایشگاه امسال بود.
دکتر ایلامی نقش کمیته نمایشگاه و فن بازار را در نمایشگاه هفته پژوهش بسیار پررنگ دانست و گفت: انتخاب محل جدید نمایشگاه که در عمل فضای فیزیکی بیشتری نسبت به ادوار گذشته را فراهم نمود، حل مشکلات زیر ساختی از قبیل آب، برق و گاز نمایشگاه، برگزاری کارگاه‌های جانبی، ایجاد ۲۵ غرفه و توزیع مناسب غرفه‌ها از نکات قابل ستایش این کمیته بوده که به یمن نمایشگاه امسال مکان یاد شده در ارائه خدمت به همشهریان به طرز چشمگیری ارتقا یافته و تحویل بهره بردار (شهرداری یاسوج) داده شد.
وی با معرفی کمیته علمی هفته پژوهش استان در سال جاری، افزود: جلسات تدوین دستورالعمل انتخاب پژوهشگر برتر بر اساس آئین نامه ابلاغی و ارسال دستورالعمل به دانشگاه‌ها و سازمان‌ها و دیگر گروه‌های مرتبط از خروجی‌های این کمیته بود.
ایلامی ادامه داد: معیارهای تعریف شده برای انتخاب پژوهشگر برتر استان مبتنی بر دستورالعمل هجدهمین جشنواره تجلیل از پزوهشگران و فناوران است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، حوزه‌های مشخص شده در این دستور العمل را اینگونه تشریح کرد: حوزه‌های هفت گانه تعریف شده شامل حوزه فنی و مهندسی، هنر، علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی، دامپزشکی و علوم پزشکی می‌باشد که پژوهشگران برتر سازمان‌ها نیز در همین حوزه‌ها انتخاب شدند.
ایلامی با بیان این نکات که در انتخاب پژوهشگران برتر، امتیاز پژوهشی پنج سال اخیر افراد و همچنین عدم برگزیده بودن این افراد در ادوار گذشته، مدنظر قرار گرفته شده، اذعان داشت: با توجه به مستندات دریافتی جشنواره، شرکت کنندگان تنها توانستند شرایط شرکت در پنج حوزه از حوزه‌های هفت گانه را احراز کنند و از این حوزه‌ها پژوهشگران برتر برگزیده شدند.
وی در تکمیل سخنان خود اظهار داشت: از بین پزوهشگران معرفی شده سازمان‌ها، بدون در نظر گرفتن حداقل امتیاز برخی از بندها، دو نفر که حداکثر امتیاز را اخذ نمودند، انتخاب شدند.
اورنگ ایلامی در پایان یادآور شد: با توجه به مصوبات مطروحه در جلسات پیش از برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش، انتظار می‌رود همانند دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان، دیگر اعضا نیز به تعهدات مالی خود بر طبق مصوبات عمل نمایند.
همایش تحلیل از پژوهشگران برتر که با حضور معاون هماهنگی اقتصادی استاندار کهگیلویه و به ویر احمد، تنی چند از مدیران کل ادارات دولتی، روسای برخی دانشگاه‌ها و مراکز عالی آموزشی، هیات رئیسه و برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان و پژوهشگران استانی برگزار شد، با اهدا جوایز به پزوهشگران و نوآوران برتر پایان یافت.
 












































کد مطلب: 310711

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/310711/تجلیل-پژوهشگران-برتر-کهگیلویه-بویراحمد-برگزار-معتبرها-استقبال-نسل-چهارم-دانشگاه-ها-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1