کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

راه‌اندازی داروخانه گیاهی در کهگیلویه و بویراحمد / معرفی ۶ داروخانه متخلف به کمیسیون ۲۰ / از مواد آرایشی بندر گناوه و دیلم نخرید

3 بهمن 1396 ساعت 0:09


معاون غذا و دارویی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد در شناسایی گیاهان دارویی از استان‌های پیشگام در کشور است، و به همین دلیل در تلاش برای برگزاری دوره‌های آموزشی طب سنتی و راه‌اندازی داروخانه گیاهی در استان هستیم.
به گزارش کبنانیوز از یاسوج، امام بخش قائدی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه ۶۸ داروخانه شخصی و ۱۰ داروخانه دولتی در سطح استان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد:  ۵ داروخانه دیگر با شرایط جمعیت در شهرهای یاسوج، گچساران، لیکک، مادوان و مارگون احداث خواهد شد. طبق قانون به ازای هر ۷ هزار نفر جمعیت شهری یک داروخانه باید ایجاد و راه اندازی شود و البته در صورت نیاز در برخی مناطق محروم نیز این اقدام انجام می‌شود.
قائدی با بیان اینکه در برخی مناطق این کهگیلویه و بویراحمد از جمله چیتاب آمادگی صدور مجوز داروخانه به بخش خصوصی را داریم، ابراز کرد: داروسازان بعد از ۶ سال تحصیل منافع اقتصادی خود را نیز در نظر می‌گیرند.
قائدی از معرفی ۶ داروخانه متخلف به کمیسیون ماده ۲۰ خبر داد و افزود: این داروخانه‌ها ۳ روز تا یک هفته تعطیل شدند و برخی نیز سهمیه داروئی آن‌ها به مدت یک ماه قطع شد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: طی یکسال گذشته برخی داروخانه‌داران استان را به دلیل تخلف در زمینه گرانفروشی و کم فروشی، نداشتن مسئول فنی، فروش داروهای خارج از فهرست داروئی ایران، داروهای تاریخ گذشته و ...به کمیسیون ماده ۲۰ و ۱۱ معرفی کردیم.
قائدی بابیان اینکه نظارت بر عملکرد داروخانه‌ها در دو کمیسیون ماده ۲۰ و ۱۱ تعزیرات حکومتی موردبررسی قرار می‌گیرد، گفت: نظارت و بازرسی از کارخانه‌های مواد غذایی، برچسب‌گذاری محصولات بهداشتی و جمع‌آوری مواد خوراکی و آشامیدنی PMS در سطح شهر از وظایف معاونت غذا و دارو است.
وی بیان داشت: ۱۷ داروخانه متخلف در ۹ ماهه سال جاری به تعزیرات حکومتی استان معرفی شدند، که فروش خارج از فهرست داروهای ایرانی، عدم مسئول فنی و فروش داروهای تاریخ‌مصرف گذشته عمده تخلفات این داروخانه‌ها بود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: ۵۰۰ میلیون تومان عوارض برای پروانه ساخت آزمایشگاه سم‌شناسی استان به حساب شهرداری یاسوج واریز شد، که متأسفانه در راه اندازی این آزمایشگاه سنگ‌اندازی می‌کنند، برای دریافت عوارض بیشتر، و پروانه این آزمایشگاه را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده است.
وی بابیان اینکه ۳۳ کارخانه مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی در سطح استان فعال است، گفت: سال جاری یک هزار و ۳۸۰ مورد بازرسی از داروخانه‌ها و واحدهای مواد غذایی صورت گرفت، که ۲۱۰ مورد از این نظارت‌ها در حوزه مواد غذایی و ۲۴۰ مورد مواد مخدر بوده است.
قائدی با بیان اینکه استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی در کشور ایران ۱۰ برابر کشورهای توسعه یافته دنیا است، تصریح کرد: در زمینه خرید نکردن از مواد آرایشی و بهداشتی دو بندر گناوه و دیلم باید فرهنگ سازی و تبلیغ شود تا شاهد وقوع مشکلات احتمالی نباشیم.
این مسوول با اشاره به مشکلات استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی از بندر دیلم و گناوه ادامه داد: اطلاعی از دمای مکان نگهداری این مواد در خارج کشور و حتی داخل کشور نداریم که با این شرایط امکان بوجود امدن هرگونه مشکل وجود دارد.
وی بابیان اینکه ۸۰ باب عطاری و ۵۲ باشگاه بدن‌سازی در سطح استان وجود دارد، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد در شناسایی گیاهان دارویی از استان‌های پیشگام در کشور است، که در تلاش برای برگزاری دوره‌های آموزشی طب سنتی و راه‌اندازی داروخانه گیاهی در استان هستیم.
قائدی اظهار داشت: سال گذشته بالغ‌بر هفت میلیارد ریال کمک بلاعوض به بیماران صعب‌العلاج و سرطانی اختصاص داده شد، که این مبلغ در ۹ ماه نخست سال جاری به هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال افزایش یافت.


کد مطلب: 309722

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/309722/راه-اندازی-داروخانه-گیاهی-کهگیلویه-بویراحمد-معرفی-۶-متخلف-کمیسیون-۲۰-مواد-آرایشی-بندر-گناوه-دیلم-نخرید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1