کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در شورای اشتغال کهگیلویه و بویراحمد چه حرف‌هایی زده شد (+تصاویر)

25 آبان 1396 ساعت 16:39


شورای اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست استاندار این استان و با حضور غلامرضا کاتب هیئت رئیسه مجلس و نماینده سمنان، منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، غلام محمد زارعی نماینده بویراحمد و دنا، عدل هاشمی نماینده کهگیلویه بزرگ و مدیران ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش کبنا از یاسوج، علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه گفت: در استان‌های شبیه استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل ویژگی‌های توپوگرافی و خاصی که دارند باید نگاه ویژه‌ای داشتبه باشیم.

  احمدی با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پایلوت اشتغال زایی در کشور انتخاب شود، بیان کرد:  آمارهای منتشرشده در خصوص نرخ بیکاری استان رسمی بوده و به‌صورت ویژه وضعیت بیکاری در استان را رصد می‌کنیم.
احمدی با بیان اینکه یکی مهمترین دغدغه‌های مدیران ارشد استانی کاهش بیکاری و رونق تولید و اشتغال است، ادامه داد: به جای توجه بر روی نرخ‌های متفاوت بیکاری باید بر روی مسئله اشتغال فراگیر و رفع بیکاری در جامعه روستایی تمرکز و فعالیت کرد.
وی تصریح کرد:  حفظ اشتغال موجود باید در اولویت کاری مسئولان دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر اشتغال باشد و در خصوص ایجاد زمینه پرداخت تسهیلات برای رفع بیکاری تلاش کنند زیرا در این زمینه هیچ قصوری پذیرفتنی نیست.
نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بازار محوری و تقاضامحوری مدنظر باشد و از عرضه محوری خودداری کنید، افزود: انحراف منابع بانکی یکی از مشکلات اساسی حوزه اشتغال است.
احمدی با تاکید بر اینکه به صورت مستمر و مداوم بر واحدهای تولیدی استان نظارت میکنیم، اظهار داشت:  یکی از آسیب‌های جدی ما علاوه بر پول پاشی عدم تناسب نظام آموزشی با نیاز بازارکار است.
وی با اشاره به اینکه میزی برای اشتغال وجود ندارد و خانوادهها باید فرزندانشان را به سمت رشتههای فنی تشویق کنند، تصریح کرد:  با تدوین برنامه ۵ ساله استان اهداف و برنامه‌های وزارت کار در خصوص ایجاد اشتغال را دنبال می‌کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: انحراف منابع را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم و جلسات را از اتاقها به محل شرکتها و کارگاههای تولیدی برده‌ایم و به صورت میدانی در این راستا اقدام می‌کنیم.
جای تاجگردون خالی است
غلام‌رضا کاتب رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس در این نشست اظهار داشت: در نشست امروز جای غلام‌رضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که از نیروهای بسیار متخصص مجلس بوده، خالی است.
وی از اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مشاغل روستایی در کشور خبر داد و افزود: امیدواریم مطابق با خواسته مقام معظم رهبری پرداخت این تسهلات منجر به ایجاد اشتغال شود و شاهد کمترین انحراف باشیم تا بلکه سال آینده نیز بتوانیم اذن رهبری را برای تسهیلات بیشتر از محل صندوق بگیریم.
کاتب با تاکید بر اینکه مشکل اشتغال در کشور با توزیع پول و منابع برطرف نمی‌شود، ابراز کرد: در ۵ برنامه توسعه گذشته در زمینه ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری اتفاق خاصی نیفتاده بلکه در طول این سال‌ها شاهد کاهش و یا افزایش یک درصدی هستیم.
وی با بیان اینکه در ۶ ماهه اول برنامه ششم مطابق با برنامه اشتغال درست عکس عمل شده و به اهداف مد نظر نرسیده‌ایم، بیان کرد: نرخ اشتغال در برنامه اول ۱۲٫۶، برنامه دوم ۱۲٫۵، برنامه سوم ۱۲٫۷، چهارم ۱۱٫۹ و برنامه پنجم نیز ۱۲٫۴ درصد بوده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ۶ ماهه اول برنامه ششم توسعه ۹۲۰ هزار نفر جمعیت فعال افزایش یافته که اگر تعداد شاغلین ۷۰۳ هزار شغل ایجاد کرده باشیم بر اساس تعداد شاغلین و نرخ مشارکت انجام شده حداقل باید چهار دهم درصد کاهش داشته باشیم تا بتوانیم مطابق برنامه پایان برنامه شاهد کاهش ۸ درصد بیکاری باشیم.
کاتب تاکید کرد: در ۶ ماهه اول برنامه ششم توسعه نرخ بیکاری به ۱۲٫۶ درصد رسیده در حالی باید چهار دهم کاهش می‌یافت که با این حساب درست عکس برنامه عمل کرده‌ایم.
وی یکی از عوامل بیکاری را کاهش جمعیت روستاها دانست و افزود: جمعیت روستایی کشور در اول انقلاب به نسبت جمعیت شهری ۵۰ به ۵۰ بوده که هم اکنون به ۷۵ درصد شهری و ۲۵ درصد روستایی رسیده و پیش بینی شده در سال ۲۰۵۰نرخ جمعیت روستایی به ۱۶ درصد برسد.
کاتب با اشاره به شرایط موجود اشتغال کشور و چالش‌های پیش‌رو و نگاه مجلس و فراکسیون اشتغال به این حوزه گفت: در راستای حل مشکل اشتغال هفته‌ای یک جلسه با اعضای این فراکسیون برگزار می‌کنم.
رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اشتغال دغدغه همگانی است، به آیین‌نامه ۱۰ هزار میلیارد تومانی فراکسیون اشتغال اشاره کرد و افزود: برای برداشت این مبلغ از اعتبارات صندوق توسعه ملی نیازمند اذن مقام معظم رهبری بودیم و به ایشان وعده دادیم که دولت در این خصوص به گونه‌ای عمل می‌کند که منجر به ایجاد اشتغال شود.
وی تصریح کرد: اگر عملکرد ما در ایجاد اشتغال رضایت‌بخش باشد مجددا رهبری بر برداشت از صندوق به ما اذن خواهند داد اما در غیر اینصورت ایشان و همچنین مجلس شورای اسلامی اجازه برداشت از صندوق را نخواهند داد.
 
رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود جمعیت روستایی کشور تا سال ۲۰۵۰ به ۱۶ درصد برسد که اگر جمعیت روستایی به این میزان برسد نرخ بیکاری کاهش پیدا نخواهد کرد.
وی کاهش جمعیت روستایی را بلای نظام دانست و افزود: نبود طرح آمایش سرزمین دیگر مصیبتی است که با آن مواجه هستیم و طرح آمایش سرزمین ریشه اصلی بیکاری است. دولت در برنامه پنجم و ششم مکلف به تهیه طرح آمایش سرزمین شد.نبود طرح آمایش سرزمین موجب شد در جایی کارخانه بزنیم بعد آب ندارد و مشکلاتی برای کارخانه به وجود می‌آید.
کاتب عدم تناسب نظام آموزشی با نیاز بازار کار را از دیگر چالش‌های حوزه اشتغال دانست و گفت: از میان یک میلیون و ۷۵۶ هزار و ۸۲ نفری که در کنکور شرکت کردند ۴۹ درصد متقاضی رشته تجربی بودند که این نشان می‌دهد گرایش افراد به رشته‌های فنی و حرفه‌ای کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم آموزش مبتنی بر اشتغال در کشور ایجاد کنیم، گفت: سایر کشورهای جهان در سال ۲۰۰۵ این کار را انجام داده‌اند. ضمن اینکه برای رفع موضوع بیکاری همه بدنه دولت باید برای ایجاد اشتغال تلاش کنند و این کار به تنهایی از عهده اداره کار و استانداری برنمی‌آید و عزم ملی می‌خواهد.
رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی به ارائه پیشنهادهایی برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال در استان پرداخت و گفت: تشکیل اتاق ستاد تسهیل برای صدور مجوز، ایجاد پنجره اشتغال حمایتی، ایجاد ساختار هماهنگ بین دستگاه‌ها و ایجاد بخش توسعه در نهادهای متولی پیشنهادهایی برای رفع معضل بیکاری در این استان است.
 
سند ملی اشتغال کشور تدوین می‌شود
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از در دست تدوین بودن سند ملی اشتغال کشور مبتنی بر کار شایسته خبر داد و گفت: مدیران برای رفع مشکل بیکاری پشت سر هم جلسه می‌گذارند و وقتی برای اجرا ندارند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، عیسی منصوری ظهر امروز در نشست شورای اشتغال کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: مدیران دستگاه‌های اجرایی پشت سر هم برای رفع مشکل بیکاری جلسه می‌گذارند و وقتی برای اجرا ندارند که همین امر نیز سبب تمایل جدی مردم به کار در سیستم اداری شده است.
وی با تاکید بر اینکه وام اشتغال ایجاد نمی‌کند، عنوان کرد: امسال بین ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی با هدف ایجاد شغل در کشور پرداخت می‌شود ولی شک ندارم در کاهش بیکاری نقش بسزایی ندارد.
منصوری با اشاره به اینکه وام مشکل را برطرف نمی‌کند و این مسئله به طور مامل بدیهی است، ابراز کرد: در بسیاری از کشورها بانک‌ها دنبال افراد بوده تا بلکه وام دریافت کنند ولی مردم استقبالی ندارند و این مسئله حتی در شمال هند اتفاق می‌افتد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در ۵ برنامه گذشته توسعه، سیاست خاصی برای اشتغال وجود نداشت ولی در برنامه ششم توسعه به این مهم به طور ویژه توجه شده است.
منصوری تصریح کرد: سند ملی اشتغال مبتنی بر کار شایسته در حال تدوین بوده و بزودی از تمامی دستگاه‌های اجرایی برای بیان نظرات و چکش کاری دعوت می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه آمایش سرزمین نداریم ولی کار آمایش اشتغال را انجام دادیم تا منابع کمتر انحراف داشته باشند، افزود: برنامه اشتغال فراگیر در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب و ابلاغ شده و در این زمینه ظرفیت استان‌ها برای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای مطالع شده است.
حق و حقوق تمام سپرده‌گذاران کاسپین پرداخت می‌شود
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت:تمامی حق و حقوق سپرده گذاران کاسپین پرداخت می‌شود ولی باید سعه‌صدر و تعامل داشته باشند.
غلام رضا کاتب اظهار داشت: هر هفته هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گزارش بررسی روند مطالبات مردم از موسسات مالی دارد.
وی با بیان اینکه گرفتن حق و حقوق سپرده‌گذاران مطالبه به حق آنان است، عنوان کرد: تعاونی‌های ملحق شده در موسسه کاسپین باید تا سقف ۲۰۰ میلیون را باید پرداخت کنند که هم‌اکنون موسسه فرشتگان این کار را انجام می‌دهد و به زودی سایر موسسات نیز این کار را اجرایی می‌کنند و بعد از این نیز بالای ۲۰۰ میلیون پرداخت می‌شود.
کاتب با بیان اینکه پایان آقایی دلار امکان پذیر است، ابراز کرد: این اقدام در سایه توافقات چند جانبه پولی انجام می‌گیرد و با این راه می‌توانیم دوران تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم که البته دولت در این زمینه کارش را به خوبی انجام می‌دهد.
رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس با اشاره به اجرایی شدن توافقات دو و سه جانبه پولی در نشست اخیر ایران، روسیه و آذربایجان افزود: در صورتی وزارت امور خارجه و بانک مرکزی با همفکری و تعامل بتوانند توافقات دو و سه جانبه پولی با کشورهای همسایه داشته بنشد به طور حتم دلار دیگر جایگاهی نخواهد داشت.
  راحم


کد مطلب: 292346

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/292346/شورای-اشتغال-کهگیلویه-بویراحمد-حرف-هایی-زده-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1