کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از ساخت قتلگاه‌ها در یاسوج تا عدم نظارت و ایمنی در ساخت و سازها

6 آبان 1396 ساعت 15:57


 
همایش مصون‌سازی زیرساخت‌های توسعه کالبدی استان با رویکرد پدافند غیرعامل در حالی  ظهر امروز در سالن اجتماعات حکیم جرجانی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، که عدم حضور مدیران در این همایش مهم آن را تحت شعاع قرار داده بود.
به گزارش کبنا، در این همایش فتاح محمدی معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: پدافند غیرعامل موجب استحکام طرح‌های عمرانی، مصونیت‌سازی بناها، زیرساخت‌ها و تامین امنیت پایدار جانی و مالی مردم می‌شود.
وی اضافه کرد: برخورداری مدیران حوزه شهری استان از علم, تعهد و تخصص از عوامل مهم در رشد، توسعه و پیشرفت استان است، ضمن اینکه هر طرح مطالعاتی که در استان اجرا می‌شود باید ابعاد و زوایای آن نیز بررسی شود.
در ادامه شاهرخ کناری عمر پدافند غیر عامل در استان را کمتر از ۵ سال دانست و گفت: پدافند غیرعامل موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد لذا ادارات استان پدافند را از درون ساختمان‌های خود آغاز کنند.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: همه دستگاه‌های استان عضو کارگروه پدافند غیرعامل هستند و هیچ کس نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد که در پدافند غیرعامل نیست و حتی در درون مدارس رابط پدافند غیرعامل تعیین شده است.
۱۱۴۴ حلقه چاه غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد باید مسدود شوند
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال‌های اخیر خشکسالی و کاهش آب‌‌های زیرزمینی پر آب‌ترین استان کشور را تهدید می‌کند که برای جلوگیری از ادامه این بحران تعداد یک هزار و ۱۴۴ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شود.
شاهرخ کناری به اهمیت پدافند غیرعامل اشاره کرد و اظهار داشت: در سال‌های اخیر خشکسالی و کاهش آب‌‌های زیرزمینی پر آب‌ترین استان کشور را تهدید می‌کند که برای جلوگیری از ادامه این بحران تعداد یک هزار و ۱۴۴ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شود.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری ۶۰ برنامه در هفته پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: ۱۱ هزار جلد کتاب در جهت آشنایی دانش‌آموزان با حوزه پدافند غیرعامل در مدارس استان توزیع شده است.
وی اضافه کرد: یک درصد اعتبارات عمرانی دستگاه‌ها باید در بحث پدافند غیرعامل اختصاص داده شود که این نشان دهنده اهمیت موضوع است، ضمن اینکه تمامی پروژه‌ها باید پیوست پدافند غیرعامل را داشته باشند که در غیر اینصورت مدیر وقت باید پاسخگوی حادثه و خسارت به وجود آمده در نتیجه عدم توجه به پدافند غیرعامل است.
این مسؤول عنوان کرد: طرح جامع پدافند غیرعامل استان طراحی شده که این طرح به عنوان چراغ راه و هدایت مدیران است، در این طرح تمامی دارایی‌ها، امکانات، تهدیدات و آسیب‌های حوزه پدافند غیرعامل دیده شده است.
کناری از عدم رعایت سطح تراکم در ساخت و سازهای شهر یاسوج انتقاد کرد و گفت: سازه‌های موقت و غیر ایمن جان مردم را تهدید می‌کند که متاسفانه شاهد افزایش این سازه‌های موقت هستیم.
وی با بیان اینکه مدیران، پدافند غیرعامل را از دستگاه‌ها و ساختمان‌های کاری خود آغاز کنند، افزود: چرا کسی جلوی افزایش سازه‌های غیر ایمن و حاشیه‌نشینی را نمی‌گیرد؟
چیزی شبیه  قتلگاه در یاسوج می‌سازند
در ادامه احمدرضا خورشیدی رئیس سازمان نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پدافند غیرعامل به لحاظ محتوا دامنه گسترده‌ای دارد که یکی از آنها بحث ساخت و ساز و عمران شهری است.
وی با بیان اینکه هدف پدافند غیرعامل کاهش خسارات و آسیب‌ها بدون استفاده از سلاح و تجهیزات نظامی است، افزود: مبحث ۲۱ قانون ساختمان به موضوع پدافند غیرعامل و توجه به طراحی، معماری، استحکام سازه‌ها و ایمنی تاسیسات زیربنایی اشاره کرده است.
خورشیدی بی‌توجهی به مباحث پدافند غیرعامل را تخلف قانونی دانست و گفت: اگر ضوابط شهرسازی رعایت نشود و ساختمان‌های مستحکم بنا نکنیم آسیب‌ها و خسارات افزایش پیدا می‌کنند در نتیجه حوادث جبران‌ناپذیری را شاهد خواهیم بود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در حوزه شهرسازی نه تنها تمهیدات لازم اندیشیده نشده بلکه در بسیاری از موارد به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی چیزی شبیه قتل‌گاه ساخته‌ایم.
وی افزود: در شهر یاسوج ساختمان چند طبقه‌ای احداث شده اما برای این ساختمان پارکینگ دیده نشده است، یا عرض پیاده‌روها و کوچه‌ها کم است که اگر آتش‌سوزی در یکی از این پیاده‌روها رخ دهد آتش‌نشانی برای ارائه خدمات با مشکل مواجه خواهد شد.
این مسؤول از عدم حضور مدیران حوزه شهری و شهرسازی انتقاد کرد و گفت: مدیران حوزه شهری و شهرسازی حضور کم‌رنگی در این همایش داشتند در حالی که پدافند غیرعامل مبحث مهمی است.
 
وی به تعریف پدافند غیرعامل و هدف آن پرداخت و گفت: کاهش خسارت و آسیب‌ها در شرایط بحرانی پدافند بدون استفاده از صلاح و تجهیزات نظامی از مهم ترین اهداف پدافند غیرعامل است.
خورشیدی با اشاره به اینکه مبحث ۲۱ قانون مقررات ساختمان به بحث پدافند غیرعامل اختصاص دارد، عنوان کرد: در زمینه‌های طراحی, معماری, ساخت و سازه‌ها, استحکام سازه‌ها وایمنی تاسیسات زیربنایی باید به مباحث پدافند توجه شود و بی توجهی به این مباحث تخلف قانونی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در صورتی ضوابط شهرسازی رعایت نشود و ساختمان‌ها مستحکم نباشند آسیب‌ها وخسارات و حوادث افزایش پیدا کرده و گاهی مواقع حوادث جبران ناپذیر هستند.
خورشیدی با اشاره به اینکه مهندسان در برابر جان و مال مردم متعهد هستند و باید بناهای مستحکم بسازند و پدافند را در طراحی‌های خود اتخاذ کنند، ابراز کرد: در حوزه شهرسازی نه تنها تمهیدات لازم اندیشیده نشده بلکه در بسیاری موارد با عدم رعایت پدافند غیرعامل قتلگاه ساخته‌ایم.
خورشیدی درپایان از عدم حضور مسولان در پدافند غیر عامل انتقاد کرد و گفت: پدافند غیرعامل موضوع مهمی بوده و همواره مورد تاکید مسئولان بوده اما مدیران کهگیلویه و بویراحمد اگر از اهمیت پدافند آگاه بودند دراین همایش حضور پیدا می‌کردند.
این برنامه‌ها تلنگری به مدیران است
علی‌محمد علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد پدافند را یک امر همگانی دانست و گفت: هدف از برگزاری این همایش هوشیار سازی در حوزه پدافند غیرعامل است و برگزاری چنین برنامه‌ای تلنگری به مدیران و مسؤولان است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برای تمام مدیران خصوصا مدیران مسؤول دعوتنامه فرستادیم اما حضور کم‌رنگی در این همایش داشتند که شاید موضوع برای آنها مهم نبوده و یا کاری واجب‌تر از شرکت در این همایش داشته‌اند.


کد مطلب: 287437

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/287437/ساخت-قتلگاه-ها-یاسوج-عدم-نظارت-ایمنی-سازها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1