کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ثبت یک رکورد در سد و نیروگاه چم‌شیر گچساران

13 مهر 1396 ساعت 18:04


 
امروزه توجه به نیرو و سرمایه انسانی و ایمن سازی محیط کار یکی از مولفه های اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی است که زمینه ساز توسعه و رفاه اجتماعی خواهد شد. تردیدی نیست که کم توجهی به ایمنی و حفاظت کار افزایش حوادث، آسیب دیدگی ها و پرداخت های فراوان به افراد غرامت دیده را به دنبال دارد. حوادث کار به هر صورت و درجه ای که باشد برای کارگر، کارفرما و جامعه زیانهای اقتصادی بسیاری دربردارد که هزینه های درمانی، خسارت ناشی از توقف کار، خسارت پرداختی در صورت فوت و یا ازکارافتادگی، وقفه در کار سایرین، اموزش فرد جدید، تضعیف روحیه پرسنل، افزایش غیبت و درد و رنج کارگر و همچنین خانواده وی و تعمیر اموال و تجهیزات صدمه دیده از آن جمله اند.
ثبت یک رکورد در سد و نیروگاه چم‌شیر گچساران
براساس آخرین مطالعات سازمان بین المللی تامین اجتماعی (ISSA) ، به ازای هریک ریال سرمایه گذاری سالانه در حوزه پیشگیری ایمنی و بهداشت برای هریک از کارگران یک بنگاه اقتصادی مبلغ ۲.۲ ریال بازگشت سرمایه در سال عاید شرکت خواهد گردید.
طبق اعلام وزارت کار ۱۳ هزار واقعه ناشی از کار در سال ۹۲ رخ داده که بیش از ۱۸۰۰ مورد آن منجر به فوت شده است ( عمده ترین دلایل مرگ در این آمارسقوط از بلندی، برخورد جسم سخت و برق گرفتگی بوده است). این آمار ( حادثه منجر به فوت) در جهان به بیش از دو میلیون نفر در سال می رسد.
برپایه بررسی های صورت گرفته توسط وزارت کار، ۱۱ عامل اصلی در بروز حوادث محیط کار نقش داشته اند که بی احتیاطی، نور ناقص، تهویه نامطلوب، استفاده از وسایل بی حفاظ و معیوب و فقدان اطلاعات و آموزش و عدم رعایت مقررات ایمنی از آن جمله است.
سد و نیروگاه ۱۷۶ مگاواتی چم شیر گچساران به عنوان پنجمین سد بزرگ کشور ( ارتفاع ۱۵۵ متر، حجم ۱.۸ میلیارد مترمکعب)، در جنوب شرقی شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد ، از طرح های در حال اجرای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با نظارت شرکت مهندسین مشاور تهران سحاب و مشارکت شرکت های سابیر و CGGC چین و همچنین شرکت مهندسین مشاور مهاب قدس در حال احداث است.
کارگاههای سد سازی به دلیل داشتن فعالیت ها و مشاغل مختلف از قبیل انفجارات، حفاری، تونل و تزریق، کار در ارتفاع، ماشین آلات سنگین، کار و جوشکاری در فضای بسته، تاورکرین و انواع جرثقیل، برق فشار قوی، متوسط و ضعیف، سندبلاست، جاده سازی، تعمیرگاه، بتن ریزی، خاکبرداری و خاک ریزی، آرماتوربندی و ...از پتانسیل بالایی در زمینه ایجاد حوادث برخوردار است که عدم توجه به مسایل ایمنی و بهداشتی می تواند خسارات جبران ناپذیر انسانی و مالی را به دنبال داشته باشد.به لطف و اراده خداوند و تلاش شبانه روزی واحد HSE کارگاه سد و نیروگاه چم شیر  و همچنین برخورداری از حمایت ها و همکاری مجموعه مدیران و کلیه پرسنل ، رکورد ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ نفر ساعت کاری بدون حادثه منجر به فوت  در این کارگاه حاصل شده است که در کنار برخی رکوردها در  پروژه های عمرانی کشور یک موفقیت بزرگ به شمار می رود، از جمله
 
رکورد ۵۵ میلیون نفرساعت در توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی توسط شرکت پتروپارس،
۴۵ میلیون نفرساعت کاری در فازهای ۱۷٬ ۱۸٬ ۲۰ و‌۲۱ پارس جنوبی توسط شرکت اویک،  ۳۹ میلیون نفر ساعت در پتروشیمی بوعلی سینا توسط شرکت خلیج فارس و همچنین ۳۳ میلیون نفرساعت در دو پتروشیمی بندر امام و فجرتوسط شرکت خلیج فارس.
رکورد بدست آمده در کارگاه سد و نیروگاه چم شیر در طی بیش از ۷ سال کار شبانه روزی با میانگین ۷۳۱ نفر روزانه و بر مبنای ۱۱ ساعت مفید کاری ثبت گردیده است. همچنین ثبت رکورد بیش از ۱۰ میلیون نفر ساعت کاری بدون حادثه منجر به قطع عضو و از کارافتادگی (در طول سه سال با حجم کاری سنگین شبانه روزی) در کارگاه چم شیر قابل توجه و تقدیر می باشد که یک رکورد منحصر به فرد در ساخت سد و نیروگاه های برق آبی بزرگ در کشور می باشد. امید است در زمان باقی مانده تا بهره برداری از سد، با عنایت خداوند و توجه و تلاش پرسنل کارگاه شاهد هیچگونه حادثه منجر به فوت و همچنین قطع عضو و از کارافتادگی نباشیم.
 
منابع این گزارش خبری:
۱. خبرگزاری دانشجویان ایران ، ایسنا، ۱ فروردین ۹۶
۲.وبسایت بازرسی کار وزارت کار
۳.پایگاه خبری عصر دنا
۴.خبرگزاری مهر
۵٫روابط عمومی شرکت فن اوری و پژوهش پتروشیمی
۶٫ شانا، شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی


کد مطلب: 281034

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/281034/ثبت-یک-رکورد-سد-نیروگاه-چم-شیر-گچساران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1