کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکنش منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به خبر کبنا/کندن پوست درختان بلوط چرام, کار تشی است نه تبر!

9 مهر 1396 ساعت 1:34


در پی درج خبری تحت عنوان"فاجعه زیست محیطی در کوه های چرام/تبر سودجویان بر پیکر بلوط که توسط کوهنوردان چرامی همراه با تصاویر به این پایگاه خبری ارسال شده بود ,روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد جوابیه ای صادر کردن که عینا انتشار می یابد:
مدیر محترم سایت خبری کبنانیوز
با سلام
احتراما پیرو درج خبری با عنوان «فاجعه زیست محیطی در کوه‌های چرام/تبر سودجویان بر پیکر بلوط» که امروز شنبه ۸ مهرماه ۱۳۹۶ منتشر شد، جوابیه این اداره کل جهت آگاهی مخاطبان عزیز جهت انتشار ارسال می‌گردد.
ضمن تقدیر و تشکر از مدیریت محترم سایت کبنانیوز و همچنین گروه کوهنوردی شهرستان چرام که با تهیه وانتشار عکس از درختان بلوط در کوههای مشرف بر چشمه بلقیس چرام دغدغه و نگرانی خود را نسبت به طبیعت استان نشان داده اند به اطلاع شما عزیزان و مردم بزرگوار استان می‌رساند که تصاویر منتشرشده در آن گزارش خبری که نشان دهنده پوست کنده شده درختان بلوط می‌باشد بر اثر تبر نمی باشد.
با توجه به اهمیت قضیه و بلافاصله بعد از انتشار خبر، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چرام و چند نفر از پرسنل این اداره ، حدود ساعت دو و نیم بعدازظهر به محل مذکور عزیمت نموده و درختان را از نزدیک مشاهده و بررسی کردند (تصاویر ضمیمه متن می باشد) و مشخص گردید ساییدگی وتراشیدگی پوست درختان بلوط توسط حیوان جونده و دارای پوشش خاردار به نام تشی که از راسته جوندگان محسوب می‌شود و گاها آن را به اشتباه جوجه تیغی نیز می نامند و نام علمی آن Erethizon dorsatum می باشد، صورت گرفته است.

تشی در بسیاری از مناطق ایران وجود دارد و جزو جوندگان محسوب می‌شود و دارای دندانهای تیزی می‌باشد که برای تهیه غذا و دستیابی به شیره و آوندهای آبدار درختان، پوست درختان جنگلی از قبیل بلوط وبنه را میتراشد که این کار میتواند موجب خشک شدن درخت بشود. این اتفاق در برخی مناطق کشور و بخصوص در استانی چون فارس و کرمان بارها اتفاق افتاده و تشی با کندن پوست درختان بنه یا پسته وحشی موجب خشک شدن آنها شده است و متاسفانه در ماه گذشته نیز خبری مبنی بر صدور مجوز شکار تشی در یکی از استانها به منظور کاهش جمعیت این جونده و جلوگیری از خشک شدن درختان جنگلی منتشر گردید که صحت و سقم آن از عهده این مطلب خارج است.

لازم به ذکر است که این حیوان معمولا در شرایط خشکسالی و در اثر کمبود غذا و بخصوص در شرایط زمستانی اقدام به این کار میکند و از سویی دیگر چنین اقدام‌ مشابهی را بر روی محصولات زراعی نیز انجام می‌دهد.
روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد


کد مطلب: 279557

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/279557/واکنش-منابع-طبیعی-کهگیلویه-بویراحمد-خبر-کبنا-کندن-پوست-درختان-بلوط-چرام-کار-تشی-نه-تبر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1