کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برای گچساران شمع روشن کنید؛ این حادثه همه ما را ناراحت کرد / طوری وانمود نکنیم که انگار عادی بود

8 شهريور 1396 ساعت 20:41


 پیمان فرامرزی*
 
از قدیم، افراد دنیا دیده می‌گفتند؛ وقتی گیر زورگیر ناشی افتادید هر چه خواست از دارایی دنیا به او بدهید، چاقو کش ناشی وقتی ضربه بزند، مهلک می زند به قصد کشت. اما چاقو کش حرفه ای حداقلش آن است که می‌داند چاقو را کجا فرو کند که کاری نباشد.
داستان سرقت از طلافروشی گچساران هم بی ربط با این نصیحت قدیمیان دنیا دیده نیست، دو دزد ناشی سلاح به دست وارد طلافروشی می‌شوند و بی برو برگرد همان اولِ کار، سه مرد یک خانواده را به رگبار کلاش می‌بندند.
چقدر فیلمی که پخش شده غم انگیز است پیرمرد و پسرانش دست از طلاهایشان شسته‌اند اما دزدان گردنه آنقدر ابلیس در عمق جانشان نفوذ کرده و عنان از کف داده‌اند که بی هیچ مقاومتی پدر و پسر را می‌کشند و پسر دیگر هم زیر رگبار نامردانه کلاشینکف مجروح می‌شود.
و اما بیرون مغازه، جماعتی آموزش ندیده‌اند که دورادور طلافروشی ایستانده‌اند و بنا به رسم غلط ما ایرانی‌ها فیلم می‌گیرند که معلوم نیست این فیلم‌ها به چه دردی می‌خورد. عده زیادی از شهروندان گچسارانی در محل حادثه حاضرند اما هیچکدامشان نمی‌دانند که چه باید بکنند.
اصلاً کسی تاکنون به مردم آموزش نداده که وقتی با چنین صحنه‌هایی مواجه می‌شوند چه کار باید بکند؟ بعدها در فضای مجازی مطرح شد که آن‌ها در فاصله ۱۰۰ متری باید راه را بر دزدان با ایجاد ترافیک مسدود می‌کردند اما آیا واقعاً راه برخورد با دزدان مسلح و بی رحم این است؟ کسی نمی‌داند نه من و نه شما؟
اما آن روی دیگر ماجرا به اطلاع رسانی بر می‌گردد جامعه‌ای در عطش اخبار مربوط به سرقت بود و چون اخبار موثق نمی‌رسید، بازار شایعات داغ و داغ تر می‌شد. شاید عده ای بگویند که هر وقت خبری لازم بود از جانب پلیس یا دیگران می‌آمد اما چیزی این میان نادیده گرفته شده و آن اهمیت داشتن موضوع است. اهمیت داشتن یعنی اینکه مردم بدانند که برای مسئولانشان مهم است که امنیت از دزدان و آدم کش ها سلب شود.
این کشورهای اروپایی مریض نیستند که وقتی سرقتی مسلحانه انجام می‌شود یا یک آدم ربایی رخ می‌دهد، رسانه‌ها را فوری به خدمت می‌گیرند و عملیات تعقیب و گریز به‌صورت زنده پخش می‌شود آن‌ها می‌خواهند بگویند که آهای مردم کسی که به مال و جان مردم تعدی کند در امان نیست و اینگونه امانش را می‌بریم. البته نیروی انتظامی انشالله در روزهای آینده امان این دزدان گرگ صفت را می‌برد، بحث ما در حوزه عملکرد پلیس نیست که آن‌ها براساس تخصص خود عمل می‌کنند. بحث ما با اطلاع رسانی حادثه است که البته متولی مشخصی هم ندارد.
حالا تصور کنید اخبار موثق حادثه گچساران چند ساعت بعد می‌آید تصور کنید از بین همه مسئولان تنها غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران و باشت است که پیامی می‌فرستد و هر خبری به دستش می‌رسد را رسانه‌ای می‌کند. حالا یعنی حادثه به این دلخراشی برای فرماندار و بقیه مسئولان اهمیتی نداشت؟! قطعاً داشت فقط بلد نبودند که از فضای ناگوار ایجاد شده برای پیشگیری از حوادث اینچنینی استفاده کنند.
لطفاً برای گچساران شمع روشن کنید این حادثه همه ما را ناراحت کرد، طوری وانمود نکنیم که انگار عادی بود.
 

*روزنامه‌نگار


کد مطلب: 271144

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/271144/گچساران-شمع-روشن-کنید-این-حادثه-همه-ناراحت-طوری-وانمود-نکنیم-انگار-عادی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1