کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شهرداری دهدشت و گزینه اصلاحات

28 مرداد 1396 ساعت 1:47


مصطفی علوی
پایان انتخابات باشکوه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ آغازی شد بر آزمون مهم مسئولیت پذیری، وظیفه شناسی و ادای دین منتخبان ملت به مردم و جامعه.
بلافاصله پس از پایان انتخابات در شهرستان دهدشت، در کمال تعجب و سیاست زدگی تازه کاران سیاست، حملات و موضع گیری‌های نسنجیده و مغرضانه رسانه ای بر علیه شخص اول اصلاحات در کهگیلویه آغاز شد و این در حالی بود که آقای منطقیان هم در بحث ریاست جمهوری با حمایت شبانه روزی خود و دیگر دلسوزان اصلاحات باعث پیروزی چشمگیر سبد رآی آقای روحانی در شهرستان شد و هم با حمایت ایشان لیست امید اکثریت کرسی‌های شورای شهر را نصیب خود کرد تا با تکیه بر نظر مشورتی بزرگان اصلاحات و نفوذ قابل توجه آن‌ها در سطح شهرستان، استان و کشور بتوانند قدم محکمی در انتخاب شهرداری متنفذ و وظیفه شناس همگام با سیاست‌های دولت دوازدهم برای دهدشت بحران زده بردارند.
لیکن در سکوت بزرگمنشانه استاد محمود منطقیان و دوری جستن از حواشی محلی و رسانه ای اینبار حملات با لحن مخرب‌تری روانه جناب آقای برخه تنها گزینه پیشنهادی بزرگان اصلاحات برای شهرداری دهدشت شد.
حملات و حواشی ادامه داری که حتی برای یک بار از طرف آقایان چه از روی فروتنی و تواضع و چه از روی بزرگمنشی و کاردانی کوچک‌ترین پاسخی به آن‌ها داده نشد تا جو آلوده و سیاست زده دهدشت بیش از این آلوده حواشی و بداخلاقی‌های سیاسی نشود.
فی الحال در میان گزینه‌های محترم پیشنهادی برای کرسی شهرداری که یکی از این گزینه‌ها عضو جدید شورای پنجم است و همگی الحق و النصاف انسان‌های کاردان و توانمندی هم هستند این سوال برای بسیاری از مخاطبان پیش می‌آید که دلیل پیشنهاد آقای برخه توسط بزرگان اصلاحات به منتخبان شورای پنجم چیست یا چه چیزی می‌تواند باشد و چرا برخه؟
و چرا دیگر گزینه‌های پیشنهادی نه؟
- در ساده‌ترین تحلیل و با کمال احترام برای تمامی منتخبان و سایرین. باید گفت که: باتوجه به سابقه مردودی شورای چهارم و شهردار منتخبشان که شورایی اکثریتی طایفه ای شد و در دام خودکامگی و برتری عشیره ای به قهقرا کشیده شد و علی رغم انتخاب شهرداری کاملاً برخوردار از مدرک و تخصص آکادمیک مرتبط با حوزه شهر و شهرسازی نتوانست کمترین کارایی را از خود نشان بدهد، انتخاب هر کدام از اعضای شورای پنجم به عنوان شهردار دهدشت توسط دیگر اعضا بدون شک شورای پنجم را به سرنوشت غم انگیز شورای چهارم که همان بحث اکثریت شدن یک طایفه خاص بوده و کماکان هم هست دچار خواهد کرد که بدون شک حواشی و بداخلاقی‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت.
- قطعاً در وضعیت بحرانی و جو همیشه سیاست زده دهدشت از گذشته تا به امروز و باتوجه به مطالبات خودخواهانه و متعصبانه بیشمار سیاسی و طایفه ای و زمان بر بودن آشنایی گزینه غیربومی با اوصاف و احوال در هم تنیده دهدشت پیشنهاد و انتخاب گزینه غیربومی و حتی گزینه بومی جوان برای کرسی شهرداری دهدشت حتی المکان شرط عقلانی و به صلاحی به نظر نمی‌رسد.
- در مورد دیگر گزینه‌های پیشنهادی برای کرسی شهرداری علی رغم کاردانی و توانمندی این عزیزان در مبحث شهرسازی، ذکر این نکته واجب است که باتوجه به مهاجرت‌های اخیر و بی رونقی بازار و کسبه شهر و مهم‌تر از همه عدم وجود و وصول منابع مالی کافی و لازم درون شهری جهت درآمد زایی شهرداری، تا جایی پیش رفت که در طول سالیان اخیر شهرداری دهدشت حتی در پرداخت حقوق کارکنان و هزینه‌های جاری خود هم با مشکلات اساسی مواجه شده است. ناچارآ در همین راستا و جهت برون رفت از بحران بی پولی شهرداری «نیاز مبرم و اساسی به جذب و تخصیص اعتبارات کلان از مراجع بالا و ذی ربط دولتی و خصوصی از طریق رابطه‌ها و تشکیلات  قدرتمند سیاسی لازم می‌شود که متاسفآنه باید گفت اکثریت گزینه‌های مطرح شده به غیر از آقای برخه  علی رغم شایستگی فاقد کوچک‌ترین پایگاه و پشتوانه سیاسی و اقتصادی قوی در بحث چانه زنی و جذب و تخصیص اعتبارات از مراجع بالادست دولتی و غیره دولتی هستند. مقوله ای که در وضعیت امروزی و  بی سامان شهر و شهرداری دهدشت به هیچ وجه نمی‌توان منکر آن شد و به راحتی از کنار آن گذشت و بدون شک و با پرهیز از حواشی و تعصبات کورکورانه عشیره‌ای و حذر کردن از مقوله مدرک گرایی صرف و تمکین به اخلاق مداری، وحدت رویه، نوع دوستی و تعامل پویای شهرداری با سایر دستگاه‌های دولتی باید گفت که امروز فقط گزینه پیشنهادی یعنی آقای برخه به واسطه ارتباط گسترده تشکیلاتی با سیاسیون خوشنام، تصمیم گیرنده و تراز اولی در سطح کشور چون دکتر وکیلی، دکتر تاجگردون و ... و همچنین همراهی نماینده محترم کهگیلویه بزرگ از پشتوانه سیاسی لازم برای کرسی شهرداری و شروع خودسوزی، دلسوزی، تلاش شبانه روزی و حرکت در جهت زیباسازی و بسترسازی شهری پویا برای مردم شریف و فهیم دهدشت برخوردار هستند.
فی الحال و به حکم عقل و تدبیر و رجوع به استدلالات منطقی و با توجه به ابعاد و اسناد و شرایط ذکر شده موجود در سطح شهرستان و کشور که همه چیز و حتی تخصیص اعتبارات در کفه ترازوی کانال‌ها و لابی‌های سیاسی است و تخصیص اعتبارات کلان از مرکز کشور برای شهرستان‌های کوچکی چون دهدشت  برحسب برخوردای از ارتباطات و تشکیلات سیاسی قدرتمند محاسبه و اعمال می‌شود.
قطعاً برای شهر بن بست و فقیر دهدشت صرف وجود شخص و گزینه ای برخوردار از  مدرک دانشگاهی مرتبط با حوزه شهرداری و شهرسازی نباید شهردار لحاظ بشود و به هیچ وجه نباید مدرک گرایی محض را بر مقوله پراهمیت تشکیلات سیاسی به منظور جذب و تخصیص اعتبارات ضروری و اولویت دار جهت شهرداری مقدم دانست و ارجحیت داد.


کد مطلب: 267908

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/267908/شهرداری-دهدشت-گزینه-اصلاحات

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1