کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از دست‌های خالی منابع طبیعی تا به صدا درآمدن بحران جدید در استان

4 تير 1396 ساعت 1:23


مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای حفاظت از منابع طبیعی استان با کمبود نیرو و امکانات مواجه هستیم.

به گزارش کبنا، عزت‌الله بهشتی‌فر در نشست اعضای شبکه محیط زیستی استان که به ریاست معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، اظهار داشت: در چند روز گذشته کارکنان اداره کل منابع طبیعی به صورت شبانه روزی برای اطفای حریق اقدام کردند ولی آتش تنها  توسط یک اداره و با دستانخالی خاموش نمی‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ضمن تقدیر از بعضی از دستگاه‌های اجرایی که در اطفای حریق آنها را یاری کردند، گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی با انسجام و مشارکت بیشتری در مواقع حادثه و بحران منابع طبیعی را همراهی کنند.
وی با اشاره به تعطیلات پیش رو، بیان کرد: به طور قطع تعداد بیشتری از مردم در این ایام در طبیعت حضور خواهند داشت که می‌طلبد کشیک ادارت مشخص و زمان بندی لازم انجام شود تا در صورت بروز هرگونه حادثه آتش‌سوزی بلافاصله اقدام شود.
بهشتی فر تصریح کرد: منابع طبیعی با کمبود خودرو و نیروی انسانی جهت اطفای حریق مواجه است و باتوجه به گرمی هوا حداقل تا ۵ ماه دیگر امکان آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی وجود دارد.
وی با بیان اینکه بعضی از افرادی که در صحنه حضور پیدا می‌کنند توانایی خاموش کردن آتش را ندارند، گفت: اگر کشیک دستگاه‌های اجرایی مشخص شود قطعا دوره‌های آموزشی در این خصوص برگزار خواهد شد.
بهشتی فر تاکید کرد: بالگرد اطفای حریق تنها در مناطقی که صعب العبور باشد کارایی دارد و هزینه هر ساعت اجاره آن ۱۲ میلیون تومان است و همچنین هنوز زیرساخت‌های استقرار این بالگرد در استان فراهم نشده است.
وی افزود: برای استقرار بالگرد در استان نیازمند وجود آشیانه، هوانیرو و ارتش هستیم و هر پرواز باید با هماهنگی قبلی انجام شود و در شرایط فعلی ما به نیروی انسانی بیش از بالگرد نیاز داریم.
بهشتی فر اظهار داشت: آموزش و فرهنگ سازی دو راهکار اساسی برای مقابله با آتش سوزی‌ جنگل‌ها و مراتع است و انتظار می‌رود دهیاران در روستاها و بخشداران برای جلوگیری از سرایت آتش به دیگر مناطق در محل جمع‌آوری زباله از آتش بر استفاده کنند.
تناسبی بین میزان مرتع و دام در استان وجود ندارد و این مسئله زنگ خطری است

مدیرکل ستاد مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی از معتادان نیز با حضور در جنگل‌ها و مصرف مواد مخدر، آتش مورداستفاده خود را خاموش نمی‌کنند و آن را به حال خود رها نموده که با وزش بادی این آتش به جنگل‌ها سرایت نموده و سبب آتش سوزی می‌شود.
سید علی وفایی مقدم با بیان اینکه هر حادثه‌ای را نمی‌توان بحران معنا کرد و در واکنش به آتش سوزی‌های اخیر در استان، اظهار داشت: امسال هیچ بحرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق نیافتده است.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ته سیگار، معتادان، آتش ‌سوزی مراتع پس از برداشت محصول، آتش زدن بازمانده پسماند زباله‌ها و قاچاق زغال از عمده دلایل آتش‌سوزی در جنگل‌های استان است، بیان کرد: بدون شک سازمان‌های مردم نهاد نقش موثری در فرهنگ سازی برای مقابله با آتش‌سوزی دارند.
وی عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی در استان ما عدم توجه به فرهنگ پیشگیری و اطفای حریق است و یکی از دلایل آن نبود تشکل‌های مردم نهاد حرفه‌ای در استان است.
وفایی مقدم از تشکیل گروه واکنش سریع در تمامی شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: مسئولان کمیته بحران استان به صورت شبانه‌روزی در حال خدمت رسانی هستند.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این آتش‌سوزی از دست دولت خارج است، اظهار داشت: حتی اگر در هر ۸ شهرستان استان ۸ بالگرد وجود داشته باشد آتش سوزی‌ها خاموش نخواهد شد.
وفایی مقدم بیان کرد: بدون شک رسانه، طلاب و سازمان‌های مردم نهاد نقش مهمی در فرهنگ سازی زیست محیطی دارند و باید از ظرفیت آنها در این راستا استفاده کرد.
وی ضمن تقدیر از زحمات مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست، گفت: مدیریت بحران استان تنها دستگاه هماهنگ کننده است و هر دستگاهی به فراخور امکانات در مواقع اضطراری به یاری عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان می‌آید.
وی هشدار داد: تناسبی بین میزان مرتع و دام در استان وجود ندارد و این مسئله زنگ خطری است که پیش از آنکه به یک بحران تبدیل شود باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.
 


کد مطلب: 257155

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/257155/دست-های-خالی-منابع-طبیعی-صدا-درآمدن-بحران-جدید-استان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1