کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

همه چیز در باره «تب کریمه کنگو» و نگرانی کم سابقه ویروسی

26 خرداد 1396 ساعت 22:49


متخصص بیماریهای عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج گفت: بیماری تب کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی است که با توجه به شرایط لازم برای تکثیر، شیوع آن به صورت فصلی و کم سابقه گزارش شده است.
متخصص بیماریهای عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج گفت: بیماری تب کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی است که با توجه به شرایط لازم برای تکثیر، شیوع آن به صورت فصلی و کم سابقه گزارش شده است.
دکتر گردآفرین نیک بخت افزود: میزان شیوع بیماری در سال های اخیر، به علت مساعد شدن شرایط لازم برای تکثیر ناقل، همچون بالارفتن دمای هوا، خشکی و کاهش بارندگی افزایش یافته است.
عامل و راه های انتقال تب کریمه کنگو
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطر نشان کرد: عامل بیماری تب کریمه کنگو نوعی ویروس است که از میزبان های مختلف همچون کنه، گاو، گوسفند، بز، شتر مرغ، خرگوش، حیوانات کوچک و گونه هایی از پرندگان مهاجر به انسان و دام ها انتقال می بابد.
وی تصریح کرد: تماس با بافت، خون، ترشحات و لاشه احشام ذبح شده، انتقال از طریق تماس با خون و ترشحات فرد بیمار به افراد سالم، گزش کنه و کشتن کنه بر روی پوست و تماس خون و ترشحات کنه با بدن، از راه های انتقال دهنده این بیماری است.
وی تاکید نمود: فراورده های لبنی از راه های انتقال بیماری به افراد نیست.
دکتر نیک بخت با بیان اینکه نتایج دقیقی از انتقال بیماری به وسیله ی استنشاق و تنفس به دست نیامده است، ابراز داشت: استنشاق در آغل ها و مکان های مشکوک به فعالیت زیاد کنه ها و ترشحات دامی احتمال انتقال بیماری را افزایش می دهد.
وی یاد آور شد: انتقال بیمارستانی نوع مهمی از انتقال بیماری از فرد بیمار به پرسنل و سایر افراد است که بیشترین میزان مرگ و میر مبتلایان را نیز شامل می شود.
معرفی مراحل ابتلا و علائم بیماری
وی با اشاره به اینکه زمان ظاهر شدن اولین علایم، به نوع راه ورود ویروس به بدن فرد بیمار بستگی دارد اذعان کرد: مراحل این بیماری را می توان به ۴ دسته تقسیم کرد که مرحله ی اول ۱ تا ۳ روز و حداکثر ۹ روز دوره ی کمون بیماری با گزش کنه و ۵ تا ۶ روز و حداکثر ۱۳ روز دوره ی کمون بیماری از طریق تماس با خون، بافت و ترشحات دام آلوده می باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بین اینکه مرحله ی دوم شامل علائمی همچون تب، لرز، بدن درد، تهوع، درد شکم و ترس از نور است، اظهار کرد: پس ازگذشت ۳ تا ۶ روز از بروز اولین نشانه ها، مرحله سوم بیماری همراه با علائمی مانند: ایجاد لکه های بنفش رنگ بر بروی پوست، کبودی پوست، خون ریزی از بینی و لثه، اختلالات رفتاری مانند بی قراری و کاهش سطح هوشیاری رخ می دهد.
وی تاکید کرد: مرحله آخر بیماری با علائمی مانند خون ریزی های داخل عروقی، درگیری کبد، درگیری ریوی، شوک و در نهایت مرگ بیمار ظاهر می شود.
وی در خصوص میزان مرگ و میر مبتلایان عنوان کرد: در صد مرگ و میر با توجه به شرایط و نواحی مختلف زندگی متفاوت و در حالت کلی بین ۳۰% تا ۵۰% را شامل می شود.
دکتر نیک بخت ادامه داد: دوره نقاهت بیماری ۱۵ الی ۲۰ روز پس از شروع بیماریست که با از بین رفتن شواهد بیماری در بدن بیمار همراه است.
نحوه تشخیص تب کریمه ی کنگو
متخصص بیماریهای عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج عنوان کرد: برای تشخیص سریع و به موقع بیماری ابتدا باید از تماس و سابقه ی برخورد عامل با بیماری، و پس از آن از وجود علائم اولیه بالینی اطمینان پیدا کرد.
وی افزود: در نهایت آزمایش های تشخیصی روی فرد بیمار انجام شده و نمونه ی خون فرد را از نظر وجود ویروس بررسی می کنیم.
درمان بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو
دکتر نیک بخت در خصوص نحوه ی برخورد با بیمار و درمان بیماری یادآور شد: اساس درمان در بیماران ۲ نوع است که نوع اول آن درمان نگهدارنده و نوع دوم درمان دارویی است. وی با اشاره به اینکه درمان نگهدارنده برای بهبود عوارض جانبی فرد بیمار است، ادامه داد: این عوارض همراه با احتیاجات کلی همچون تزریق خون و پلاکت در صورت لزوم، اقدامات پیشگیری برای جلوگیری از عفونی شدن بیمار و در صورت وجود مشکلات گوارشی تغذیه وریدی به بیمار است.
وی افزود: درمان دارویی نیز شامل تجویز داروهای استنشاقی، وریدی و خوراکی جلوگیری کننده از پیشرفت و کنترل بیماری است.
روش ها ی پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو
متخصص عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج با بیان اینکه آموزش های لازم برای افرادی که در معرض خطر هستند بسیار مهم و غیر قابل اجتناب است، گفت:  بهتر است از رفت و آمد های مکرر به مناطق مستعد بیماری جلوگیری کرد.
دکتر نیک بخت پوشیدن لباس های رنگ روشن، استفاده از مواد دافع حشرات بر روی پوست و لباس و دستکش های پلاستیکی، سم زدایی دام ها و استفاده از حمام مواد دافعی حشرات از راه های پیشگیری از  ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو عنوان کرد، و افزود:  همچنین ایزوله کردن بیماران در اتاق های مخصوص، کنه زدایی دام ۱۴ روز قبل از ذبح و خودداری از گوشت هایی که ذبح سنتی شده اند، از این راه ها هستند.
وی توصیه نمود: گوشت را قبل از مصرف به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری نموده و سپس به صورت کامل پخته شود. همچنین از گوشت های دارای تایید و نظارت دام پزشکی و بهداشت استفاده شود.
وی در پایان گفت: داروهای توضیعی علاوه بر جنبه درمان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری نیز استفاده می شود و فرد بیمار پس از بهبودی یک دوره ی کوتاه مدت نسبت به ابتلای دوباره ی بیماری مصون می ماند.
 


کد مطلب: 255583

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/255583/همه-چیز-باره-تب-کریمه-کنگو-نگرانی-کم-سابقه-ویروسی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1