کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درس‌های یک صعود «مقتدرانه» و «بدون دردسر»!!

24 خرداد 1396 ساعت 23:16


سید نواب دانشی*
تیم ملی فوتبال ایران، بر خلاف ادوار گذشته، در اوج اقتدار و با ثبت رکوردهای بی‌نظیر و تاریخی ، زودهنگام و بدون دردسر به جام جهانی روسیه صعود کرد، و سبب رضایتمندی و خوشحالی بی سابقه ملی گردید، این در حالی است که صعود دیگر قدرتهای آسیا به اما و اگرهای بسیار وابسته است.
عملکرد قابل قبول و خیره کننده تیم ملی در حدی بوده که هم اینک سبب بالاتر رفتن انتظارات و مطالبات مردمی به منظور صعود این تیم به مراحل بعدی مسابقات گردیده است. این حد از توقع در تاریخ فوتبال ایران بی سابقه بوده است.
با واکاوی، عمده دلایل این صعود را می توان به شرح زیر بر شمرد:
۱- سرمربی: پذیرش سرمربی نخبه، توانمند، با تجربه و آگاه به زیر و بم فوتبال بین المللی و در عین حال مقتدر و مستقل
۲- استقلال فدراسیون فوتبال: پذیرش استقلال فدراسیون و سرمربی بر اساس اساسنامه مربوطه و پرهیز از مداخله دولتی و یا هر فرد و ارگان غیر مسئول دیگر.
۳- بازیکنان و اعضای تیم: وجود سازو کار لازم برای نمایش توانمندی و به تبع آن شناسایی بازیکنان نخبه و با قابلیت بازی در تیم ملی فوتبال در ایران و سراسر جهان یعنی باشگاهها، و هچنین انتخاب بازیکنان و دستیاران بر اساس شایسته‌سالاری و قابلیتهای فنی، نه معیارهای سیاسی و قومی، که علاوه بر آرامش خاطر، سبب اتحاد و یکدستی بازیکنان و کادر تیم گردید.
۴- شفافیت در عملکرد: بی شک دوران سرمربیگری آقای کی‌روش به دلیل ویژگیهای شخصیتی وی، حضور مداوم و بدون ممانعت رسانه‎ها و افراد منتقد در تبیین عملکرد مالی، فنی و ... از شفاف ترین دورانهای تیم ملی و فدراسیون فوتبال بوده است، که همین موضوع سبب رفع بسیاری از موانع گردید.
۵- حمایتهای مردمی: حضور همیشگی و خاص تماشاگران و تشویق و ابراز شادی از بردهای تیم، همواره سبب افزایش انگیزه و دلگرمی کادر و بازیکنان تیم بوده است، که این موضوع به کرار در مصاحبه های آقای کی‌روش و بازیکنان تیم اظهار گردیده است.
در پایان درسی که می‌توان از عملکرد تیم ملی گرفت، آنست که ایران و ایرانی می‌تواند در تمامی میدانهای ملی و بین‌المللی، از جمله فرهنگ، اقتصاد، سیاست و ...، حتی با وجود برخی از کاستیها، مقتدرانه حضور داشته باشد، به شرط آنکه منطق حاکم بر هر عرصه را پذیرفته و از تحمیل منطق یک حوزه بر حوزه‌های دیگر خودداری نماید.
 

*مدرس دانشگاه


کد مطلب: 255349

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/255349/درس-های-یک-صعود-مقتدرانه-بدون-دردسر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1