کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بهانه یا حقیقت؛ سوت بیکاری ۷۰ کارگر مجتمع گلخانه‌ای فرودگاه یاسوج زده می‌شود؟

23 خرداد 1396 ساعت 2:07


با پیگیری‌های فرودگاه یاسوج بالاخره مجتمع گلخانه‌ای واقع در محوطه این فرودگاه جمع آوری می‌شود تا بعد از این ۷۰ بیکار دیگر به جمع بیکاران کهگیلویه و بویراحمد اضافه شود.


 سال ۸۸ مسئولان وقت در استان کهگیلویه و بویراحمد به توافق رسیدند تا یک مجتمع گلخانه‌ای در گوشه‌ای از محوطه فرودگاه یاسوج با هدف ایجاد اشتغال برای بانوان فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی ایجاد شود.
قرارداد اجاره ۱۳ ساله مکان اجرای مجتمع گلخانه‌ای بانوان در محوطه فرودگاه یاسوج از سوی رئیس وقت شرکت فرودگاه‌های کشور به طرفیت از فرودگاه یاسوج امضا شد ولی گفته می‌شود رئیس فعلی شرکت فرودگاه‌ها با ادامه روند اجرای این قرارداد مخالف و خواهان لغو قرارداد شده است.
کمتر از ۴ سال از زمان اجرای قرارداد ۱۳ ساله بهره‌برداران با شرکت فرودگاه‌ها نگذشته بود که بحث و جدل‌ها بین فرودگاه یاسوج و کارفرمایان مجتمع گلخانه‌ای واقع در این فرودگاه از سر گرفته شد و هر روز شاهد نگرانی کارگران این واحدهای تولیدی -کشاورزی بودیم.
مشکل فرودگاه یاسوج و گلخانه‌داران سال گذشته در بیست و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با هدف رفع مشکل طرح شد ولی راه به جایی نبرد تا اینکه امروز به طور رسمی از ورود کارگران به گلخانه‌ها توسط فرودگاه جلوگیری شد و خواهان جمع آوری تاسیسات شدند.
در سالی که بنام اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال نامگذاری شده و برای تحقق شعار سال راهی جز حمایت از تولید در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و ایجاد اشتغال نداریم، چگونه فرودگاه یاسوج به بیکاری ۷۰ کارگر رضایت می‌دهد.
ترمینال فرودگاه یاسوج آنچنان شلوغ نیست که این مجتمع‌ها ایجاد مزاحمت کنند و البته در گوشه‌ای در کنار در ورودی واقع شده‌اند و حتی این امکان که مسیر تردد آنان را جدا از مسیر فرودگاه تعریف کنند، وجود دارد.

یتیمی دردسر دارد
یکی از کارگران مجتمع‌های گلخانه فرودگاه یاسوج گفت: من در کودکی پدرم را از دست دادم و الان مجبور هستم با چندرغاز حقوق در این گلخانه‌ کار کنم تا بلکه بتوانم تا حدودی هزینه مادر پیر و برادر محصلم را تامین کنم.
وی عنوان کرد: کارگران این مجتمع‌های گلخانه‌ای زن بوده و به نوعی تک تک این کارگران مشکلات عدیده‌ای دارند به گونه‌ای که به حداقل حقوق یعنی زیر ۵۰۰ هزارتومان راضی‌ هستند.
این کارگر مجتمع گلخانه‌ای فرودگاه یاسوج با بیان اینکه ترس از بیکاری کابوس هر شب ۷۰ کارگر شده است اظهار داشت: انتظار داریم مسئولان استانی برای رضای خدا هم که شده اجازه ندهند این واحدهای تولیدی تعطیل شوند.

واحدهای گلخانه‌ای فرودگاه مشکل امنیتی ایجاد نمی‌کنند/بیکاری ۷۰ کارگر
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برای اجرای فرمان مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی یکی از حوزه‌های اثرگذار در استان بخش کشاورزی است،کمک به رشد تولید را در سایه تعامل همه دستگاه‌ها می‌داند و می‌گوید: اگر قرار است به فکر تولید باشیم و دستگاه‌ها با یکدیگر همکاری نداشته باشند کار عقیم می‌ماند.
جعفر گوهرگانی می‌افزاید: از سال‌ها پیش در فرودگاه یاسوج طرح گلخانه‌ای راه‌اندازی کردیم که ۱۰ میلیارد تومان هزینه آن شده و هنگام راه‌اندازی مشکل امنیتی نداشت اما امروز مسئولان فرودگاه یاسوج از امنیتی بودن آن صحبت می‌کنند که کاملا منافی و مغایر با روند تولید است.
وی با انتقاد از مسئولان فرودگاه یاسوج و با بیان این سؤال که در راه تولید در سال اقتصاد مقاومتی چرا باید مقاومت صورت گیرد می‌افزاید: ۷۰ نفر در حال نان خوردن در این مجتمع گلخانه‌ای هستند که اکنون فرودگاه کمر همت برای جمع کردن آن بسته در حالی که هیچ مشکل امنیتی به جز کار و تولید در این مکان رخ نمی‌دهد.
گوهرگانی با اشاره به اینکه تولید گل شاخه بریده استان را با همه زحمت و مشقت از ۶ میلیون شاخه به ۱۳ میلیون شاخه در سال رسانده‌ایم بیان می‌کند: اقداماتی مانند تعطیلی مجتمع گلخانه‌ای فرودگاه سبب ضربه زدن به روند رو به رشد تولید در استان می‌شود.

مسائل امنیتی بهانه است/دنبال افزایش اجاره هستند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در نشستی که با برخی مسئولان فرودگاه‌ها داشتیم به این نتیجه رسیدم که طرح مسائل امنیتی بهانه‌ای بیش نیست و آن‌ها به‌دنبال افزایش اجاره بها و طولانی کردن قرارداد هستند.
گوهرگانی تصریح کرد: از شرکت فرودگاه‌ها خواستیم که زمینی به مساحت پنج هکتار دراختیار گلخانه داران قراردهد تا نقل مکان صورت گیرد هرچند زمین مورداستفاده گلخانه داران ۱۰ هکتار بوده و زیرساخت های آن از سوی دولت فراهم شده و کار انتقال هم سخت است اما شرکت فرودگاه‌ها این پیشنهاد را نیز رد کرد.
وی عنوان کرد: دولت برای ایجاد زیرساخت‌های لازم مجتمع گلخانه‌ای فرودگاه یاسوج ۱۵ میلیارد ریال هزینه کرده که در صورت جمع آوری این واحدهای گلخانه‌ای این مجتمع، زیرساخت‌ها بدون استفاده می‌ماند.
این روزها در کشور برای ایجاد حتی یک شغل به هر دری زده می‌شود اما در کهگیلویه و بویراحمد وضع به منوال دیگری طی شده و عدم تعامل برخی دستگاه‌ها از تعطیلی برخی طرح‌های اقتصادی و بیکاری کارگران نگران کننده بوده که انتظار می‌رود در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.


کد مطلب: 255133

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/255133/بهانه-یا-حقیقت-سوت-بیکاری-۷۰-کارگر-مجتمع-گلخانه-ای-فرودگاه-یاسوج-زده-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1