کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۶۰۰ هکتار زمین از دست سودجویان آزاد شد / مناطق بحران اراضی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟ / راهکار نجات حاشیه بشار یاسوج

14 خرداد 1396 ساعت 15:52


رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶۰۰ هکتار از اراضی دولتی که به صورت غیرقانونی تصرف شده بود در استان بازپس‌گیری شد.

به گزارش کبنا از یاسوج، به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد، حجت‌الاسلام غلامرضا مزارعی در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی با اشاره به وجود مواهب خدادای این منطقه از کشور، اظهار داشت: تنها امتیازی که این استان نسبت به سایر استان‌ها دارد منابع طبیعی و محیط زیست بکر آن است بنابراین وظیفه مردم و مسئولان است که از این نعمت‌های خدادادی حفاظت کنند و این حمایت و نگهداری به گونه‌ای باشد که آیندگان به نیکی از ما یاد کنند.
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سال گذشته یک هزار و ۷۶۵ فقره پرونده در زمینه تصرف اراضی ملی تشکیل شد و ۶۰۰ هکتار زمین پس از رفع تصرف به بیت المال برگشت.
رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی با تاکید بر اینکه ادارات و سازمان‌های متولی اراضی ،منابع ملی و کشاورزی خود پیگیر تصرفات بیت المال باشند، بیان کرد: آراء صادره برای کسانی که به اراضی ملی و منابع طبیعی دست درازی می‌کنند قاطع و اثرگذار باشد و وتلاش می‌کنیم ذره‌ای از حقوق بیت المال ضایع نشود و کسانی که در این زمینه سهل انگاری نمایند در هر پست و مقامی که باشند دستگاه قضایی هیچ گونه مماشاتی در برخورد با آنان ندارد و هر چه مسئولیت افراد بیشتر باشد دستگاه قضایی با قاطعیت بیشتری رفتار خواهد کرد.
رئیس شورای قضایی استان گفت: آراء حدود یک هزار پرونده در زمینه تصرفات به نفع بیت المال صادر و نیز ۵۰ هزار متر مربع از حاشیه رودخانه­های استان رفع تصرف شد.
وی با اشاره به توسعه شهری و نگاه به آینده و اینکه رودخانه بشار مانند قلب شهر یاسوج است، ابراز کرد: یکی از خواسته‌های ما این است که همه حاشیه‌های رودخانه بشار به پارک ساحلی تبدیل شود، زیرا با این اقدام هم بازار گردشگری فعال شده و هم دست سودجویان از منابع ملی کوتاه می‌شود.
آتش زدن زمین پس از برداشت محصول جرم است
بهشتی­ فر مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست ضمن تشکر از حمایت‌های دستگاه قضایی استان در دفاع از عملکرد این اداره در خصوص حفظ منابع طبیعی، اظهار داشت: به منظور جلوگیری از سرایت آتش سوزی‌های احتمالی در جنگل‌های استان، تاکنون ۱۲۰ کیلومتر آتش­بُر احداث کردیم و نیز امسال با حمایت دستگاه قضایی ۵۵ هکتار از اراضی سرگچینه را رفع تصرف کردیم.
وی گفت: آتش زدن مزارع پس از درو علاوه براینکه حاصل خیزی زمین را از بین می­برد، جرم محسوب می‌شود و متاسفانه در شهرستان‌های باشت و کهگیلویه این اقدام خلاف قانون مشاهده شده که این رفتار اشتباه علاوه بر آلودگی هوا، خطر آتش گرفتگی منابع طبیعی را چند برابر کرده است.
سروک یاسوج و بندان سی‌سخت همچنان کانون بحران اراضی کهگیلویه و بویراحمد است
تاج الدینی رئیس امور اراضی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد ۹۱ پرونده تصرف تشکیل و از حدود ۶۶ هزار متر مربع اراضی تصرف شده ۵۷ هزار متر مربع رفع تصرف و به بیت المال بازگشت، افزود: در سال ۹۶ از ۹ هزار متر مربع تغییر کاربری داده شده ۵ هزار مترمربع رفع تصرف و بقیه موارد در دست پیگیری است.
وی گفت: منطقه سروک یاسوج و بندان سی­سخت همچنان مهم‌ترین مناطق بحرانی امور اراضی استان است.
سامانه ۱۳۶ ویژه تخلفات اراضی و گزارش زمین‌خواری در استان راه‌اندازیشد
تاج الدینی عنوان کرد: به منظور جلوگیری از تخلفات و تصرفات در امور اراضی و نیز دریافت گزارش‌های مردمی سامانه ۱۳۶ در استان راه‌اندازی شد که تاکنون مردم ۶۲۷ مورد گزارش تلفنی دادند و انتظار می‌رود شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف با این سامانه تماس حاصل کنند.


کد مطلب: 253942

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/253942/۶۰۰-هکتار-زمین-دست-سودجویان-آزاد-مناطق-بحران-اراضی-کهگیلویه-بویراحمد-کجاست-راهکار-نجات-حاشیه-بشار-یاسوج

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1