کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خبری از «تب کریمه کنگو» در کهگیلویه و بویراحمد نیست

14 خرداد 1396 ساعت 11:53





سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این که علت اصلی فوت مادر باردار دیشموکی بعد از مشخص شدن نتایج آزمایشات اعلام می‌شود گفت: تاکنون موردی از «تب کریمه کنگو» در کهگیلویه و بویراحمد گزارش نشده است.


به گزارش کبنا، اورنگ ایلامی شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران پیرامون وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در استان اظهار داشت: تب کریمه  کنگو جز بیماری‌های ویروسی است و بیماری مشترک بین حیوان و انسان است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه، تماس با خون، ترشحات، لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود، بیان کرد: این بیماری بیشتر در بین عشایر و جامعه روستایی شایعه است و در فصل گرما امکان شیوع آن بیشتر است.
وی ابراز کرد: تاریخچه این بیماری به ۴۰ سال پیش برمی‌گردد و هر ساله در مناطق مختلفی از کشور این بیماری گزارش، کنترل و درمان می‌شود.
ایلامی عنوان کرد: سردرد، تب، بی‌اشتهایی، خستگی، خونریزی از بینی، لثه و مقعد و تشدید هپاتیت و زردی چشم از علائم بالینی این ویروس است.
وی با بیان اینکه گروه‌های پرخطر که بیش از دیگران با این ویروس رو به رو هستند کادر پزشکی و گروه‌هایی هستند که با دام سرو کار دارند، گفت: باید کادر پزشکی اعم از پزشک، پرستار و پیراپزشکی در مقابل بیمار موارد بهداشتی را رعایت کنند و قصابان، دامپزشکان، دامداران و زنان خانه دار نیز موارد بهداشتی را رعایت کنند.
ایلامی با تاکید بر اینکه درمان این بیماری به صورت رایگان در مراکز پزشکی و درمانی استان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ۶ هزار کپسول ریباورین برای مقابله با این بیماری وارد استان شده است و در شهرهای بزرگ استان از جمله یاسوج، دهدشت و گچساران توزیع می‌شود.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه یک خانم باردار در شهر دیشموک مشکوک به مبتلا به بیماری تب کنگو کریمه بود؟، گفت: متاسفانه این خانم علی رغم تلاش‌های کادر درمانی شهرستان کهگیلویه پس از اعزام به شهر شیراز درگذشت ولی فرزند نارس او زنده به دنیا آمد و وضع عمومی نوزاد تاکنون مساعد است و تا این لحظه نمی‌توان گفت که این بیمار مبتلا به تب کنگو بوده است و پس از مشخص شدن گزارش نتیجه آزمایشات علت مرگ این بیمار به اطلاع عموم خواهد رسید.
ایلامی تاکید کرد: برای مقابله و پیشگیری لازم نسبت به این ویروس تا کنون چند نشست کمیته بحران در استان تشکیل شده است و حوزه درمان در هر صورت همیشه باید به صورت آماده باش برای خدمت به مردم باشد.
وی خواستار رعایت نکات بهداشتی در تمامی شرایط از سوی مردم شد و افزود: دامداران برای مقابله با این بیماری باید محیط های نگهداری از دام را به صورت مرتب سم پاشی کنند و مصرف کنندگان گوشت را پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت نگهداری در یخچال مصرف کنند و در این ایام از مصرف گوشت‌های کبابی کمتر استفاده شود.


کد مطلب: 253913

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/253913/خبری-تب-کریمه-کنگو-کهگیلویه-بویراحمد-نیست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1