کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیدا و پنهان‌ آتش‌سوزی کوه لنده؛ اعتبارات کم و قرقبانانی که حقوق نمی‌گیرند / ۵ هکتار و ۲۰ درخت لنده در آتش سوخت / ضرورت بالگرد در استان

7 خرداد 1396 ساعت 21:21


کوه تل ریش لنده در آتش سوخت، اما این آتش سوزی واقعیت‌های پیدا و پنهانی دارد که باید به شکل دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.
به گزارش کبنا از لنده، در خبرها آمده بود که کوه تل ریش لنده در آتش سوخت و صدها گونه نادر و قدیمی درخت از بلوط و زالزالک گرفته تا ارزن، کیکم و کل خنگ، بنو حتی آشیان پرندگان را نابود کرده است.
 

عزت‌الله بهشتی مدیرکل منابع طبیعی که خود برای مهار آتش به لنده سفر کرده بود در گفت‌وگو با کبنا، اظهار کرد: برای مهار آتش کوه تل ریش لنده همه نیروهای بخشداری مرکزی، دهستان‌ها، جهادکشاورزی، هلال احمر، محیط زیست و مردم پای کار بودند که خوشبختانه عصر امروز این آتش‌سوزی مهار شد.
بهشتی اضافه کرد: به دلیل صعب‌العبور منطقه ساعت‌ها باید برای رسیدن به محل آتش‌سوزی نیروها پیاده‌روی می‌کردند و حضور به موقع نیروها و تعداد زیاد آنها توانستیم آتش‌سوزی را مهار کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سئوالی که چرا استان ما از تجهیزات کافی بویژه بالگرد برای مهار آتش‌سوزی بهره کافی نمی‌برد، اظهار کرد: وجود بالگرد نه فقط برای مهار آتش‌سوزی‌ها بلکه سایر کارها در استان ضروری است و ما هم پیگیری‌های در این رابطه انجام داده‌ایم.
بهشتی‌ افزود: این استان به بالگردهای سبک که قدرت مانور در مکان‌های صعب العبور را داشته باشد نیاز داریم و این در صورتی است که بالگردهای سنگین در بیشتر نقاط استان به دلیل صعب‌العبوری کاربرد ندارند.
وی تصریح کرد: بالگردهای سبک با قدرت مانور بالا در جابجایی نیروها توان بیشتری دارد و این در حالی است که نیروهای ما مجبور بودند ساعت‌ها را تا محل آتش‌سوزی پیاده روی کنند و در این حال با شدت خستگی باز هم کار مهار آتش را انجام می‌دادند.
مدیرکل منابع طبیعی از کمبود اعتبارات برای مهار آتش‌سوزی‌ها نیز سخن به میان آورد و گفت: اعتبارات با توجه به مساحت جنگل‌های استان جوابگو نیست و اعتباراتی که هم هست به موقع پرداخت نمی‌شود.
بهشتی‌افزود: قرقبان‌های ما در سال ۹۶ هیچ حقوقی تاکنون دریافت نکرده‌اند.
به گزارش کبنا، محمدی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان لنده نیز در گفت‌وگو با کبنانیوز، اظهار کرد: بر اساس برآوردی که شد حدود پنج هکتار از جنگل‌های کوه تل ریش لنده در آتش سوخت و عمدتاً مراتع و علوفه‌ها بودند.
وی با بیان اینکه دستگاه GPS همراه اکیپ اعزامی به منطقه وجود داشت، افزود: حدود ۲۰ درخت سبز در این آتش سوزی سوخت.
این مسئول با اشاره به اجرای طرح پیشگیری و مهار آتش سوزی، اضافه کرد: کلیه ادارات، بخشداری مرکزی، دهیاران، اداره محیط زیست لنده و اداره منابع طبیعی کهگیلویه، نیروهای جمعیت هلال احمر و مردم ما را در مهار آتش سوزی همکاری کردند که از همه آنها کمال تشکر را دارم.
به گزارش کبنا، همواره در جلسات مختلف از کمبود تجهیزات مهار آتش‌سوزی و مقابله با حوادث طبیعی سخن گفته می‌شود اما هیچ وقت نتیجه پیگیری و اقدامات آنان در راستای تجهیز استان به امکانات کافی برای مقابله با هر حادثه طبیعی اطلاع‌رسانی و شفاف سازی نشده است.
مسئولان ستاد بحران، استانداری و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد باید بگویند آیا توان تجهیز استان به امکانات کافی برای مقابله با حوادث را دارند و یا همچنان باید نظاره گر همچنین اتفافاتی باشند؟


کد مطلب: 252974

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/252974/پیدا-پنهان-آتش-سوزی-کوه-لنده-اعتبارات-کم-قرقبانانی-حقوق-نمی-گیرند-۵-هکتار-۲۰-درخت-آتش-سوخت-ضرورت-بالگرد-استان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1