کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت کوتاه بر مناظره اول

9 ارديبهشت 1396 ساعت 0:49



دانش.م
مناظره اول تمام شد، بیش از آنکه چارچوب اجتماعی به خود داشته باشد فضای اقتصادی بر آن حاکم بود و کاندیداها سعی بر دست گذاشتن بر ضعف‌های اقتصادی کشور را داشتند. بیش از آنکه بخواهیم به دو کاندیدا (میرسلیم و هاشمی) نظر بیفکنیم نگاها به تقابل ائتلاف جهانگیری، روحانی در قبال قالیباف و رئیسی بود....قالیباف شروع کننده حمله به ساختار اقتصادی کشور بود و مهمترین مسئله را بیکاری فزاینده عنوان کرد. صحبتهای ضد ونقیضی بیان داشت که با واکنش ائتلاف رقیب روبرو شد. ولی مسئله ای که  به مخاطبان با صحبت‌های قالیباف به ذهنشان متبادر می شد ک پارادوکس بود که در ۸سال پیش در مناظره معروف از دو سر مناظره بیان شد که الان قالیباف سنخیتی بین خود و آنها نمی بیند سخن از پدیده بودن روحانی در خیره شدن به دوربین و تکرار حرف‌ها به آن بود و دگری عکسی که همه به ناگاه فکرشان به سال ۸۸ و عکس معروف جلب شد. سر دگر طیف رئیسی بود که انتظار دیگری از آن داشتیم ولی با سخنان خود کمتر چالشی را برای خویش ایجاد کرد و راهکاری برای طرح‌های خود بیان نکرد و در کل ساکت تر از آن چیزی بود که از آن انتظار میرفت و کل تمرکز  خود را بر مسئله اشتغال جوانان گذاشته تا از این طریق بتواند قشر جوان را به سمت خویش بکشاند.
در سوی دگر گفتمان اصلاحات و اعتدال خط پیوند خود را بر دفاع از دستاوردهای و برنامه ای خود در دولت قرار داده و با تک عبارات به سان(حمله گازانبری و فضای بسته سیستم امنیتی) محرک احساسات جوانان شده تا بر مطلوبیت شعارهای خویش سخن به میان اورده و بیشتر ژست آزادیخواهانه به خود گرفته که کشور را از تنگناهای امنیتی و محصوریت به دور نگاه داشته است.
درکل چیزی که می‌شود از مناظره اول فهم کرد، سخنان تبلیغاتی صرف هر دو خط فکری برای پر کردن سبد رای خویش بود  که در آن  یکی از اجرای کمک به مستمندان سخن گفته و دیگری از سه برابر شدن یارانه سه دهک پایین  ۲)عدم ارائه برنامه، شاید اولین مناظره ای بود در طول این چند سال اخیرکه هیچ کدام از نامزدها برنامه ایجابی برا پیاده کردن در نظر نداشته و صرفا تعریف شخصیت و برنامهای خود را در نفی دیگری می دیدند ..۳) شاید اولین مناظره ای در طول تاریخ جمهوری اسلامی است که نامزدهای ریاست جمهوری از هیچ بدنه اجتماعی خاصی برخوردار نیستند برخلاف روسای قبل (خاتمی طبقه متوسط دانشگاهی، تحصیلکرده، احمدی نژاد طبقه پایین جامعه و اقشار محروم ).
***
به گزارش کبنا، اما اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری میان ۶ کاندیدای نهایی برگزار شد که در کهگیلویه و بویراحمد نیز این مناظره از سوی مردم به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت.
پس از برگزاری مناظره نخست کاندیداهای ریاست‌جمهوری با گذری در سطح شهرها به خصوص در شهر یاسوج مرکز استان شاهد بحث‌های داغ انتخاباتی میان مردم و اقشار مختلف به خصوص جوانان بودیم.
در این میان هر کسی در خصوص این مناظرات نظری داشت و به خوبی معلوم بود که مردم با دقت این مناظرات را مورد توجه قرار داده‌اند و مناظره نخست برای آن‌ها جالب بوده است.
همچنین با سری که به ستادهای انتخاباتی در شهرهای مختلف زدیم بحث‌های مناظره در ستادها داغ بود و تحلیل‌های مختلفی از این رهگذر وجود داشت.
با این تفاسیر و از روزهای آینده باید شاهد داغ‌تر شدن فضای انتخابات در استان باشیم که مناظرات نقش عمده‌ای در داغ شدن این فضا دارد.


کد مطلب: 245886

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/245886/یادداشت-کوتاه-مناظره-اول

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1