کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سایه فرهنگ «رانت‌جویی» بر شهر یاسوج

20 فروردين 1396 ساعت 10:46


داریوش جهانشاهی

از عمر چهارمین دوره انتخابات شورای شهر یاسوج کمتر از یک ماه باقی مانده است و اکنون فرصتی برای سنجش و ارزیابی عملکرد شورا و شهرداری یاسوج و گزینش نامزد اصلح شورای شهر است.
عدم احساس رضایت شهروندان نشان‌دهنده وجود ایرادات جدی در عملکرد مدیریت شهری است و با توجه به اینکه قوه اجرا و دارایی‌ها در دست شهرداری است، از سوی دیگر نظارت شورا بر عملکرد شهرداری کمرنگ بوده و شورای شهر یاسوج در عملکرد نظارت مدیریت شهری سربلند نبوده است. می‌طلبد تک‌تک اعضای شورا فعالیت‌های خود را در ارتقای عمران شهری ارائه و پاسخ دهند، که این خود نماد مردم‌سالاری دینی است.
متأسفانه به دلیل عدم سیستم بازرسی‌ شناخته‌شده و عدم پیگیری جدی حاصل فعالیت هیئت‌رئیسه، عملکرد نظارتی بر شورا پایین است و برای فرار از این پاسخگو نبودن، شیوه‌های نوینی بر نظارت باید طراحی شود.
بنابر این بخشی از درآمدهای شهرداری از درآمد ناپایدار همچون جرائم ماده ۱۰۰ و عوارض ساختمانی است، که به‌نوعی شورا و شهرداری مردم را به ساخت‌وساز غیرمجاز وادار می‌کنند. اما آنچه این وضعیت را رقم‌زده، حاکم شدن فرهنگ رانت‌جویی است، که بر شهر سایه افکنده، بدون آنکه به اندیشه درآمد پایدار و منبع جایگزین برای شهرداری باشند، به فکر قانون‌فروشی به روش تراکم‌فروشی و تغییر کاربری زمین در شهر شده است.
جلوه‌ای از این ناکارآمد اقتصادی تاکنون موجب مشکلاتی همچون گسترش حاشیه‌نشینی، بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی شده است.


کد مطلب: 242233

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/242233/سایه-فرهنگ-رانت-جویی-شهر-یاسوج

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1