کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پاسخی به منتقدان برگزاری جشنواره مشک و ملار در گچساران

9 فروردين 1396 ساعت 22:23


دکتر یوسف عسکری
امام علی (ع): مواقع تفریح و شادمانی فرصت است (افراد عاقل فرصت ها را مغتنم می شمارند و از آن ها به نفع خوشبختی و سعادت خویش استفاده می کنند).
متاسفانه در چند روز اخیر و در بحبوحه تنور گرم انتخابات، شاهد انتقادات نابجا و غیرقابل قبولی نسبت به برگزاری جشنواره مشک و ملار هستیم. دو گروه از منقدین عزیز در این زمینه مسائلی را مطرح کردند؛
گروه اول کمک به حال محرومان را ارجح تر دانسته و خواهان حذف این جشن ها شده­اند. این دوستان قید کردند که به جای شرکت در جشنواره مشک و ملار و به جای استفاده از اوقات فراغت، به یاری محرومان این دیار رفته اند. کار این دوستان بسیار پسندیده است ولی آیا محرومان فقط همین یک روز به کمک نیاز دارند؟ به نظر نگارنده ثواب کار خیر در بازگو نکردن آن است. چه اشکالی دارد در کنار کمک به محرومین، جشن شادی هم برگزار کنیم؟ در جامعه ما نهادهای حمایتی چون کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی وجود دارند که در اکثر مواقع بخشی از منابع مالی خود را از همین مردم تأمین کرده و در کنار سایر مردم عهده دار کمک به حال محرومان و مستضعفین هستند.
شاد بودن حق مردم است. در طول سال، ۳۶۴ روز را بدون جشنواره برگزار کرده و فقط یک روز را به جشنواره مشک و ملار اختصاص داده ایم. چرا شما منتقدین عزیز از دیدگاه دیگر به این موضوع نمی اندیشید؟ مردم ما حق دارند هر ۲۰ روز یک جشنواره داشته باشند. هدف منتقدین عزیز شادی مردم نیست، وگرنه باید بستر تعاملی را به وجود آورده و از نماینده و مسئولین شهرستانی و استانی درخواست برگزاری جشن ها و جشنواره های مختلف در طول سال را داشته باشند.
از بعد فرهنگی، برای جوانان پر شور و پر از انرژی امروزی جشنواره مشک و ملار و سایر جشنواره ها، خود می تواند جایگزین بسیار مناسبی نسبت به دنیای مجازی و سایر جشن های غیرقابل قبول باشد. علاوه بر این، با پیگیری مستمر این امکان وجود دارد که این جشنواره به اسم شهرستان گچساران و یا حتی استان ثبت ملی و جهانی شود. کاری که کشورهای ترکیه و آذربایجان در زمینه بعضی از بازی ها و سوغات های محلی کشور ما انجام داده و آنها را به اسم خود در سازمانهای جهانی از جمله یونسکو ثبت کردند.
گروه دوم از دوستان منتقد موضوع اشتغال را پیش کشیده و به همین بهانه خواهان حذف چنین جشنواره هایی شدند! کسی منکر وضعیت اسفناک اشتغال و بیکاری نیست. ولی آیا این مشکل فقط مربوط به باشت و گچساران است؟ موضوع اشتغال به وضع فعلی کشور بر می گردد و این مشکل باید به صورت ریشه ای و توسط تمام مسئولین برطرف شود. به طور حتم نماینده مردم خود بیشتر از هر کسی از این دغدغه مردم آگاهی داشته و تمام تلاش و توان خود را برای اشتغال جوانان به کار گرفته اند، نمونه های آن پروژه آبیاری دشت امامزاده جعفر و پروژه احداث کارخانه لاستیک سازی گچساران می باشد.
استقبال مردم از جشنواره مشک و ملار، مخالف با دیدگاه­های شما منتقدین عزیز است. به خاطر احترام به همین مردم و به دور از مسائل حزبی و جناحی از انتقادات یک طرفه بپرهیزید.
و در انتها، افزایش پویایی اجتماعی و روانی، تأثیر مهمی در نحوه زندگی مردم دارد چرا که یکی از گمشده ‌های مردم در چنین جامعه‌ای، نشاط و شادابی اجتماعی بوده و بدون تردید این نشاط در عملکرد افراد در جامعه تاثیرگذار است.

* مدرس دانشگاه


کد مطلب: 240710

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/240710/پاسخی-منتقدان-برگزاری-جشنواره-مشک-ملار-گچساران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1