کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نقدی بر اظهارات زراعت کیش در خصوص جشنواره مشک و ملار

5 فروردين 1396 ساعت 10:14


احسان دری
اظهارات رئیس سابق دانشگاه آزاد گچساران در خطبه‌های پیش از نماز جمعه گچساران باعث تأثر و تأسف شدید بود.
متأسفانه سیاست زدگی بیش‌ازحد برخی افراد و نخبگان در کشور ما باعث گردیده گاهی انسان شنونده اظهاراتی از سوی آنان باشد که قلب آدم را به درد می‌آورد.
آقای زراعت کیش با حمله به جشنواره مشک و ملار(۲)  که صرفاً با قصد انتقاد از نماینده گچساران و باشت بوده در اظهاراتی تأسف‌برانگیز آن‌هم به‌عنوان یک چهره دانشگاهی و علمی این جشنواره بازی‌های محلی را مصیبت می‌خواند و برگزاری آن را به خاطر وجود بیکاری و نبود شغل مهم نمی‌داند.
به نظر می‌رسد این نوع نگاه در ادامه آن تفکری که موسیقی و برگزاری کنسرت و اصولاً هر فضای شادی هرچند قانونی باشد را مجاز نمی‌داند و خواستار برچیده شدن این قبیل مراسمات هستند که می‌توان گفت تفکر بسیار خطرناکی است که امروزه دین‌گریزی بخشی از جوانان را در پی داشته است.
اما آقای زراعت کیش مخالفت با برگزاری یک سنت محلی، ورزشی آن‌هم به دلیل نبود شغل چه توجیهی دارد؟
آیا در دیگر مناطق کشور که دارای فرهنگ خاص خود هستند مثل ایل بختیاری در استان چهارمحال بختیاری، کردزبانان در استان کردستان، ترکمن‌ها در استان گلستان، قوم بلوچ در سیستان و بلوچستان و …آیین‌های محلی آنان‌ همه‌ساله برگزار نمی‌گردد؟ آیا بارها از اخبار سیما گوشه‌ای از برگزاری بازی‌های محلی آنان را نمی‌بینید؟ آیا در آن مناطق بیکاری نیست؟ آیا تنها جوان گچسارانی حق شادی ندارد؟
آیا شما معتقدید به خاطر بیکاری درب همه عرصه‌ها را تخته بست؟
آیا شما اطلاعی از اهم مقوله شادی از بعد روحی، روانی و روانشناسی دارید؟
آیا شما وجود فضای حزن و اندوه و نبود نشاط اجتماعی را نسخه مناسب برای مقابله با اثرات منفی بیکاری می‌دانید؟
جناب آقای زراعت کیش نفوذ فرهنگ غربی که بارها رهبر معظم انقلاب از تعبیر شبیخون فرهنگی از آن یادکردند و روزبه‌روز فرهنگ ایرانی_اسلامی ما را به مخاطره انداخته است آیا کودکان و جوانان ما در قالب یک جشنواره ورزشی، فرهنگی مثل مشک ملار با آیین‌های سنتی ما آشنا گردند اقدام مناسبی در راستای مقابله با این شبیخون و جنگ فرهنگی نیست؟
در پایان باید گفت آقای زراعت کیش اگر از فرصت تریبون نماز جمعه قصد تخریب دولت یا نماینده را دارید بهتر است بهانه معقول‌تری بیابید.
منبع: فانوس زاگرس


کد مطلب: 239337

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/239337/نقدی-اظهارات-زراعت-کیش-خصوص-جشنواره-مشک-ملار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1