کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پاسخی به مطلب «خبری که با آبروی استان بازی کرد»

26 اسفند 1395 ساعت 22:10


بعد از انتشار مطلبی با عنوان «خبری که با آبروی استان کهگیلویه و بویراحمد بازی کرد» یکی از مخاطبان کبنانیوز به آن پاسخ داده است که از منظر خوانندگان می‌گذرد؛
 
با سلام و احترام؛ اگرچه این روزها و گرفتاری های خاص اسفندماه و تدارکات و ملزومات ورود به سال نو؛ فرصت نوشتن را از هرکسی سلب می کند؛ ولی دیدگاه سطحی و غیرعلمی در نوشتار دوست گرامی و دغدغه مند جناب آقای: «محمدصادق عظیمی‌فر» که یادداشتی را تحت عنوان: «خبری که با آبروی استان کهگیلویه و بویراحمد بازی کرد؛ مردم الکلی یا مسئولان الکی»، که در سایت کبنا نوشته بودند، وادارم کرد که چند مطلب و نکته مشفقانه را خطاب به این نویسنده محترم و مخاطبان گرامی مرقوم نمایم، تا شاید از یک بدعت غلط و سنت سطحی نگری و نگاه غیر علمی به موضوعات در جامعه و استانمان جلوگیری نمایم. امید آنکه مطالب پیش رو، برای همگی و به خصوص مردم استانم، مفید فایده واقع گردد.
و اما موارد مد نظر و مترتب بر نوشتار آقای «عظیمی فر» به شرح زیر است:
۱_ عنوان نوشتار بسیار سطحی و با ادبیات غیر علمی و   وقاحت در انتساب الفاظ؛ و بکارگیری صفات تصغیر برای مردم و مسئولین نوشته شده است. که صد البته این امر در تناقض با شانیت مردم و مسئولین استانی است، و به نظر میرسد نویسنده محترم از سر دلسوزی و گوشزد کردن مطلب اینگونه نگارش کرده اند. اگرچه در این خصوص سایت کبنا هم میبایست هوشمندانه تر عمل نماید و هر نوشتاری را با هر ادبیاتی خطاب به مردم منتشر ننماید.
۲_ نویسنده گرامی اگر واقعا دانشجوی دکتری و آن هم ازز نوع جامعه شناسی است؛ این نوع نگاه و تحلیل آنگونه که در نوشتارشان بکار گرفته اند، جای تامل بسیار دارد که چرا  اینگونه سطحی و خرد موضوع را نگاه کرده است. این نوع تحلیل مد نطر ایشان، با مقدمات آسیب شناسی رفتارهای اجتماعی که در دروس مقدماتی مقطع ارشد و دکتری در دانشگاه ها به آن پرداخته می شود، در تعارض است؛ و شاید اینجا نیاز باشد تلنگری به چیستی و چگونگی تدریس و مفاهیم دروس پایه ی رفتارشناسی اجتماعی و شرح این دروس در دانشگاه ها زد !!! که البته مجال آن در این نوشتار موجز نیست.
۲_ هر اهل علمی می داند که یکی از اصلی ترین ویژگی یکک پژوهش و مطالعه علمی، صراحت در بیان و ارایه نتایج دقیق به دور از هرگونه قضاوت و تفسیر و دخالت دادن نگاه های حزبی، سیاسی و محیطی است. اگر بنا باشد پژوهشی با صرف هزینه‌های گزاف تعریف گردیده و در ادامه صورت پذیرد، و آنگاه نتایج آن را با توهم قضاوت بد و برداشت بد دیگران از آن منتشر نکرد؛ پس اساساً چرا پژوهش کرده‌ایم؟!
۳_ این تصور و برداشت غلطی است که پژوهش علمی راا سیاست زده و مصلحت زده کنیم؛ اگه قرار باشد هر رفتار اشتباهی در جامعه، را به بهانه ی مخدوش شدن اعتبار و آبروی آن جامعه؛ مخفی نمایم؛ این که دیگر خود، فاجعه ی بزرگتری است و ناخواسته به بازنشر آن رفتار اشتباه کمک کرده ایم. رفتار اجتماعی اشتباه را در هر سطحی که باشد باید جلوی آن را گرفت، ما که نباید خطا و اشتباه جامعه را لاپوشانی و مخفی کنیم. که اگر این اتفاق بیفتد شاید خود مسبب ترویج بیشتر آن رفتار اشتباه شویم؛ و به نوعی بی تفاوتی در قبح آن رفتار اشتباه را نیز تقویت کرده ایم!
۴_ فارغ از نوع و محل و جایگاه پژوهش صورت پذیرفته وو قضاوت در خصوص اعتبار و روایی و پایایی آن، ذکر این مطلب است که پژوهشی صورت پذیرفته؛ و نتایجی بدست آمده است، این شایسته تقدیر است که یک معضل پنهان، توسط نهادهای علمی و دانشگاهی رصد و گوشزد شده است. و این باعث میگردد که همه به گوش و به هوش باشیم و عمق فاجعه را ببینیم و شاید فریاد مراکز علمی و نهادهای پیشگیری کننده را بشنویم. تازه چقدر خوب که در اجتماعی زندگی میکنیم، که رفتارهای اشتباه جامعه، توسط نهادهای علمی و دانشگاهی و با مطالعه و پژوهش گوشزد میگردد، و این نوع پژوهش ها بایستی مسبب تقویت اعتماد به دانشگاه به عنوان یکی از رکن های توسعه ی علمی و فرهنگی در جامعه و استانمان گردد، و از همان مراکز رصد کننده بخواهیم که نسخه ی علاج و راه کارهای اصلاح رفتارهای اشتباه را تحقیق و به جامعه و مراکز سیاست گذار و متولی ارائه نمایند.
۵_ و اما بایستی متذکر شد که اصلاح رفتار آدم ها و جامعهه شان نیاز به فرهنگ سازی و سیاستگذاری های کلان با مشارکت همه نهادهای دولتی و استفاده از خرد جمعی نخبگان علمی و دانشگاهی و مدیریتی دارد، بیایید با رویکردها و نگاه های غیرکارشناسی، مسبب پنهان کاری و تولید دمل های چرکین دیگر در لایه های اجتماعی دیارمان نشویم. بپذیریم که خطاها و اشتباهات رفتاری و اجتماعی بسیاری در استانمان داریم که یکی از آنها بهانه ی این نوشتار گردیده است. بپذیریم رفتارهایمان را باید اصلاح کنیم. بپذیریم واقعیت ها را نبایستی فدای مصلحت های خودساخته کنیم. بپذیریم می شود به دانشگاه و پژوهش اعتماد و استناد کرد. بپذیریم بخشی از فرایند اصلاح سازی رفتارها را در کمک از دانشگاه ها  و رسانه ها می توان یافت. بپذیریم که فقر فرهنگی، خطرناکتر از فقر اقتصادی است، و ما به فرهنگ سازی و سرمایه گذاری در آن بیشتر از هر چیز نیاز داریم. و سخن آخر اینکه بپذیریم و باور داشته باشیم، ما در مقابل جامعه و مردم خود و رفتارهای اشتباه جامعه مسئولیم. و بپذیریم اصلاح رفتارهای اشتباهمان، کاری شدنی و باوری غیر انتزاعی و دست یافتنی است.
در پایان با احترام به مردم بزرگوار استان، و دیار دوستت داشتنی ام باشت باوی عزیز، بهترین ها را برایتان آرزو دارم.
------------------------------------------------------------------
ارادتمند همه، فرزند ایل باشت و باوی؛ الف_ م / ۱۳۹۵/۱۲/۲۶


کد مطلب: 237564

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/237564/پاسخی-مطلب-خبری-آبروی-استان-بازی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1