کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آقای خادمی اعتدال، نه انفعال است و نه امتزاج / گره زدن‌های استاندار، نه با تدبیر می‌سازد و نه با امید

24 اسفند 1395 ساعت 12:08


بعد از انتشار گفت‌وگویی از «نظر یک کارشناس سیاسی در خصوص عملکرد «استاندار»؛ «مسعود حسینی» موفق‌تر از «خادمی» بود»[کلیک کنید] در پایگاه خبری کبنانیوز و نام بردن از «سید علی پرواز» در آن مصاحبه وی به برخی از سئوالات در این زمینه پاسخ داد.
به گزارش کبنا، «سید علی پرواز» دبیر مجمع نیروهای خط امام شاخه کهگیلویه و بویراحمد است که به سئوالات زیر پاسخ‌های داده که از منظر خوانندگان می‌گذرد؛
باتوجه به اینکه جناب آقای دکتر قائمی از کارشناسان استانداری در مصاحبه انتقادی خود از شما نام برده چه ارزیابی از مصاحبه وی دارید.؟
در طلیعه سخن از شما تشکر میکنم که فرصت گفت‌وگو در خصوص کارنامه استاندار محترم کهگیلویه و بویراحمد را فراهم آوردید. تشکر ویژه‌تری هم از دوست فاضل و همکار ارزشمندم جناب آقای دکتر «قائمی» دارم که شجاعانه پا در این مسیر گذاشته است. به نظر من ایشان به خوبی بخشی از ضعف‌ها و نابسامانی‌های عملکرد استاندار را مورد اشاره قرارداده است. سخنی که گروه قابل توجهی از همکاران استانداری در خلوت بیان می نمودند ایشان با شجاعت، عیان بیان نموده است.
میزان آشنایی شما با جناب آقای قائمی تا چه اندازه است؟
در استانداری توفیق آشنایی ایشان را یافته ام. وجه غالب و برجسته وی علمی بودن ایشان است.آقای قائمی در رشته تخصصی خود یعنی سیاست گذاری انسانی فرهیخته و با دانش است. مصاحبه وی برای کسانی که حظی از دانایی برده اند پژواک خوش طنینی داشته است.
 نظر خود شما در خصوص عملکرد ملی و استانی دولت تدبیر و امید چیست؟
هر چند در این مصاحبه مجال فراخی نیست تا مبادی و مبانی تحلیل خودم را از عملکرد ملی دولت  به گونه ای مفصل بیان کنم؛ ولی در پاسخ به سوال شما باید در دو حوزه داخلی و خارجی عملکرد دولت را رصد و در باب آن قضاوت نمود. در حوزه خارجی یعنی دیپلماسی سه سطح جهانی، منطقه ای و دوجانبه را باید بررسی و مورد توجه قرار داد. در سطح جهانی توافق هسته ای یادگار ماندگاری است که در تاریخ دیپلماسی دنیا ثبت خواهد شد و تحسین های زیادی را به همراه خواهد داشت. در سطح منطقه ای متاثر از تشدید راهبردهای ارتجاعی برخی کشورهای منطقه و نیز نیاز دولت تدبیربه تاکید و تمرکز بر حصول توافق هسته ای چالش ها و افت و خیزهایی دامن گیر دولت بوده. ارمغان دیپلماسی دولت در سطح روابط دوجانبه هم ارزشمند و قابل تقدیر است. در عرصه داخلی برای دولت آقای روحانی شرائط و وضعیت مخاطره آمیزی به ارث رسیده  . اقتصاد زمین گیر شده بود. تاخت و تازهایی فرهنگ ستیزانه بیشتر اهالی فرهنگ را به ستوه آورده بود. تن رنجور سیاست طعن دشمن و حسرت دوست را به همراه داشت. با این همه دردها دولت روحانی توانست شاخص های اقتصادی را در مسیر بهبودی قرار دهد. مهار تورم،کنترل نقدینگی و جلوگیری از بدتر شدن رکود نتیجه عملکردهای اقتصادی دولت می باشد. تنگ نظری ها و دگم اندیشی های عرصه سیاست و فرهنگ هم تا حدود زیادی با نواختن شیپور دولت تدبیر رو به افول نهاد. با این همه تا رسیدن به وضعت مطلوب فاصله داریم. ناسازگاری و ناهمگنی  برخی از اجزا دولت می تواندیکی از عامل های این شکاف بین وضع موجود و مطلوب به حساب آید. با وجود کارنامه قابل قبول دولت در عرصه ملی شوربختانه قامت عملکرد مدیریتی استان شکوه، جلال و رونق دلربایانه ای ندارد. در استان ما قامت ناموزونی از اقدامات نظاره می شود که در قاب  کریهی بر دیوار کوتاه و لرزان تنگ نظری، قوم گرایی و منفعت طلبی آویزان است.
به نظر شما ریشه این عملکردهای ناموزون و نامتوازن چه می باشد؟ تا چه اندازه مدیریت ارشد اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد را در شکل گیری این وضعیت دخیل می دانید؟
قبل از اینکه به علل و زمینه های این وضعت پرداخته شود لازم است متذکر شوم که نباید و نشاید با مبناو معیاردوره اصلاحات عملکرد مدیریت اجرایی استان سنجیده شود. این سنجش باید منصفانه واقع گرایانه و مستدلانه وبا سنجه ای متناسب با این دوره صورت پذیرد.به تعبیر مرسوم با معیارهایی حداقلی نه معیارهایی حداکثری. به این منظور سه سطح باید به تفکیک مورد واکاوی و مداقه قرارگیرد.ا. سطح فردی و رفتار انسانی...۲٫سطح سیاسی و رفتار جریانی....۳٫سطح اداری و رفتار دیوانی
در سطح فردی مدیریت ارشد استان واجد خصیصه های ارزشمندی از جمله متانت، تواضع و نرمخویی است که به پاس این ویژگی های فردی برای ایشان احترام ویژه ای قائل بوده و هستم. اما در حوزه سیاسی و جریانی یک آشفتگی و شلختگی وجود دارد که منجر به خمودگی آزار دهنده ای گشته. بی توجهی مفرط به پایگاه و خاستگاه اصلی رای  دولت سرخوردگی و دلزدگی مشهودی را در بین بیشتر هوادارن دولت به ویژه جوانان محبوب و مظلوم اصلاح طلب استان رقم زده. شاخص های منسوخ شده قومی،قبیله ای و منطقه ای در بسیاری از موارد عرصه را بر شاخص ها و معیارهای مرسوم جریانی و اندیشه ای تنگ نموده.  درحوزه اداری و دیوانی هم اصلی ترین معضل و مشکل، بحران اقتداری است که چون طوفانی سهمگین چنان پایه های بنای قوه مجریه را در استان در هم نوردیده که این قوه در برابر قوه های دیگر بالاخص قوه مقننه مسلوب الاراده و مسلوب الاختیار گشته. چندین بار حضوری این وضعیت نامبارک با نشان ها و نمادهای آن خدمت استاندار محترم گوشزد گردید ولی اقدام خاصی برای علاج آن صورت نپذیرفت. ناشی ازاین بحران اقتدار، آسیبی جدی ابتکار سیستم اجرایی را نشانه گرفته  و  اعتبار سیستمی را با چالشی دلخراش مواجه ساخته.
 ارزیابی شما از انتصاب مدیران اجرایی در استان کهگیلویه و بویراحمد چیست؟
من نه بر اساس مطلوبات سیاسی خویش بلکه بر اساس مقدورات دولت به وضعیت نابهنجار بخش اعظم انتصابات سوگیرانه و مساله دار می پردازم. اساسا مقدور دولت در انتخاب استاندار بسیار فراتر از انتخاب گزینه فعلی بوده و می باشد. تحلیل و ارزیابی دقیق انتصابات استان این ظن را تقویت میکند که آقایان اعتدال را با انفعال و امتزاج اشتباه گرفته اند. در اینجا نمی خواهم با رویکردی ایجابی به چیستی اعتدال بپردازم. ولی با رویکردی سلبی هر چند این صداشنیده هم نشود اعلام می دارم که جناب آقای خادمی اعتدال نه انفعال است و نه امتزاج. جناب آقای استاندار نباید گیسوی عنبرین تدبیر و امید را به ریسمان قوم گرایی گره زد. این گره زدن ها نه با تدبیر می سازد و نه با امید.
سخن پایانی خود را هم بفرمایید.
دوستان و دوستداران ژرف نگر سیاست های دولت و اصلاح طلبی تدبیر اقتضا می کند که از وزش هر نسیم نحیفی و روشن شدن هر شعله کم فروغی و گشوده شدن هر دریچه کم رونقی با انسجام و خویشتن داری به امید فرداهای بهتر نهایت استفاده را در راستای آرمان ها و باورهای نجیبانه خویش داشته باشیم.


کد مطلب: 237081

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/237081/آقای-خادمی-اعتدال-نه-انفعال-امتزاج-گره-زدن-های-استاندار-تدبیر-می-سازد-امید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1