کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نظر یک کارشناس سیاسی در خصوص عملکرد «استاندار»؛ «مسعود حسینی» موفق‌تر از «خادمی» بود

20 اسفند 1395 ساعت 23:18


باقر قائمی دکترای علوم سیاسی- سیاست گذاری از دانشگاه تهران از کارشناسان حوزه سیاسی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد به طور صریح به سئوالاتی پاسخ داد که از منظر خوانندگان گرامی‌ می‌گذرد؛

آقای دکتر به نظر شما دولت تدبیر امید عملکرد موفقی داشته یا نه؟
بله می توان گفت عملکرد دولت موفق بوده در حوزه سیاست خارجی کارنامه مثبتی دارند در حوزه داخلی اعم از اقتصاد، اجتماع و فرهنگ و غیره عملکرد دولت قابل دفاع است.
سیاستهای اقتصادی دولت داره بر مردم فشار وارد می کند و فکر نکنم مردم زیاد از این روند راضی باشند؟
درست است که به علت سیاستهای انقباضی دولت فشارهایی بر مردم وارد می شود ولی این به معنای عدم موفقیت دولت نیست. یک سیاست مدار بعضی مواقع در موقعیتی قرار می گیرد که باید بین صلاح خود و صلاح جامعه یکی را انتخاب کند. آن سیاستمداری موفق است و محبوب تاریخ می شود که صلاح جامعه را بر صلاح خود ترجیح دهد. مثال برای شما بزنم. در بریتانیای دهه ۱۹۸۰ زمانی که بحران دامن گیر جوامع غربی شده بود مارگارت تاچر شروع به اجرای سیاست های نئولیبرالیستی خود کرد برخی ها بهش می گفتند این اقدام شما باعث شکست شما و کابینه تان می شود. پاسخ دادند آینده بریتانیا مهم تر از آینده تاچر است. تاچر سیاستهای خود را به درستی برای عبور بریتانیا از بحران اجرا کرد خودش حذف شد ولی بریتانیا در مسیر تعالی و توسعه قرار گرفت و تاچریسم ماندگار شد.
شما حاضرید در همین استان خودمان هم در بین عوام و هم نخبه گان بپرسیم ببینیم چند نفر از عملکرد دولت راضی هستند؟
در استان کهگیلویه و بویراحمد ضعف مدیریت استان را نباید ضعف عملکرد دولت به عنوان کل در نظر بگیریم. از نظر ما هم که طرفدار دولت هستیم مدیریت ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد عملکرد بسیار ضعیفی دارد. که البته ما خدمت خودشان این ایرادات و نارضایتی ها را گفته ایم ولی گویا ایشان روش خود را بهتر می پسندند. در هیمن راستا برخی از هم فکرانمان امثال آقای سید علی پرواز که همه فعالان سیاسی طرفدار دولت و حتی مخالف دولت ایشان و تسلط و اشرافشان بر مبانی معرفت شناسی و فکری دولت را می دانند و برای حوزه های مختلفی از خدمت گزاری در استان مناسب بودند به خاطر نارضایتی از این وضع از این استان رفتند که اتفاقا دوستان نه تنها ناراحت نشدند بلکه استقبال هم کردند.
آقای دکتر شما چطور می خواهید نارضایتی مردم را توجیه کنید؟
ببینید به نظر من چون در استان خودمان بیشتر مدیران در سطح استان بطور کلی وبطور خاص در همین حوزه استانداری طرفدار دولت نبودند و نیستند و بیشتر بر اساس روابط قومیتی و طایفه گرایی انتخاب شده اند از عملکرد دولت دفاع نمی کنند. به همین علت کسی نیست که سیاست ها و اقدامات دولت را تفسیر کند، تبیین کند، تحلیل کند، دفاع کند، والی دولت عملکرد موفقی دارد. مثلا گفته می شود فلان معاون طرف دار آقای قالیباف بوده به همین علت سرش میندازه پایین آروم میاد آروم میره.
اگر طرفدار دولت نبودند و نیستند چطور مدیر شدند یا مدیرماندند؟
خدمتتون عرض کردم به خاطر طایفه گرایی و قوم گرایی که یکی از معضلات اصلی در این استان بوده ولی متاسفانه در این دوران این غده چرکین عود کرده و تشدید شده. در همین سازمان ما بدون در نظر گرفتن توانایی افراد یا حتی گرایش سیاسی آنها وابستگان یک قوم یا طایفه یا منطقه خاص مورد توجه قرار می گیرند. که این مدیران نه طرفدار دولت هستند و نه دولت را قبول دارند و نه از آن حمایت می کنند ونه دستاوردها و اقدامات دولت را برای مردم تببین، تشریح وتوضیح می دهند و نتیجه اش آون می شود که شما و به قول خودتان مردم فکر می کنند دولت ضعیف و ناکارامد است.
آقای دکتر به نظر شما آیا به خاطر بافت قومی و طایفه ای استان کهگیلویه و بویراحمد آیا همه مدیران بومی استان (منظورم مدیریت ارشد استان هستش) ضعیف عمل کردند یا اگه انتخاب بشند همین جور عمل می کنند؟
باید بگم خدا نکند اگر در آینده مدیریت ارشد استان بومی انتخاب شد اینگونه عمل کند که متاسفانه در این دوران این شکاف قومیتی به خاطر همین عملکرد اشتباه و ضعیف خیلی داره پررنگ می شود و امید به آینده استان را در بین نخبه گان تبدیل به یاس نموده است.
ولی در پاسخ به قسمت دوم سوالتان باید بگم حداقل در دو شاخص مدیریت بومی دولت سابق موفق تر از مدیریت کنونی بودند:
اول اینکه ایشان هیچ گاه به طایفه گرایی و قوم گرایی دامن نزدند بلکه در کانتکس تحزب و جریان های سیاسی که در همه جا رسم هستش مدیران را چینش می کردند.
دوم اینکه عملکرد سیاسی ایشان برای جریان اصول گرا موفق تر بوده می توان گفت در این بخش نمره خیلی خوبی می گیرند چرا که در همین حوزه استانداری و وزارت کشور مدیرانی پرورش دادند که در جریان انتخابات دور گذشته مجلس شورای اسلامی اتاق فکر کاندیدای مورد حمایتشان را تشکیل دادند ولی در دوران حاضر کدام فرهاد باقر پور، کورش امیدی پور یا مرادعلی پیوند را پرورش دادند که شک نکنید این نیروها در آینده از جمله نیروهایی هستند که مدیریت عالی استان کهگیلویه و بویراحمد را به دست می گیرند و چنان عمل می کنند که مردم منطقه به حال مدیریت سالهای ۹۵-۹۲ کهگیلویه و بویراحمد بی نهایت افسوس می خورند و این ضربه بزرگی به جریان حامیان دولت است. حالا این موضوع پیش کش دوستان کدام یک از مدیران حاضرند از دولت حمایت کنند. اصلا کجا حمایت کردند.
آقای دکتر به نظر شما جریان مدیریتی استان از اصلاح طلبان یا بطور کلی از همفکران سیاسی خود حمایت نمی کند؟
نه تنها در راستای سیاستهای دولت تدبیر امید و این جریان فکری نیستندبلکه علیه آنها نیز عمل می کنندمثلا شما انتخابات مجلس شورای اسلامی در کهگیلویه را ببینید. مگر آقای دکتر کامرانی یک اصلاح طلب باسواد و قوی که خودش را سرباز اصلاحات می داند نبودند ولی دوستان نه تنها از ایشان حمایت نکردند بلکه از جریان رقیب حمایت کردند البته حمایت و رای دادن مباینتی با برگزاری انتخابات آزاد و شفاف ندارد.
در مورد اینکه پرسیدید آیا از هم فکران سیاسی خود حمایت نمی کنند چرا اتفاقا همین مورد کهگیلویه نشان داد که جریان مدیریت ارشد استان در سطح ملی اعتقادی به مبانی فکری دولت ندارند و دولت در گزینش آنها دچار اشتباه شده و در سطح محلی روش و رویکرد طایفه گرایی و منطقه گرایی را که خیلی خطرناک و چالش برانگیز است را مرسوم کردند.
 
آقای دکتر به نظر شما اگه عملکرد مدیریت عالی استان ضعیف می باشند چطور دولت متوجه این موضوع نشده و درسدد تغییر نیستند؟
البته این گلایه از بعضی از مقاماتی که از سوی دولت به این استان سفر می کنند می رود که چطور متوجه نارضایتی حامیان دکتر روحانی در استان نشده اند فقط سزاوار است از تیزبینی جناب آقای دکتر ستاری معاون محترم علم و فناوری رییس جمهور که نمونه ای از مدیران توانمند این دولت و از خانواده معظم و معزز شهداست که در سفری به استان متوجه کاستی های عمیق و ضعف مدیریتی شدید در استان شدند و به خوبی هم تذکر دادند تشکر کنیم. مسئولان ارشد دولتی پایتخت در هر دولتی بویژه دولت فعلی که به استان می آیند باید دقت کنند قبل از اینکه درب هواپیما گشوده شود تا زمان بدرقه چنان احاطه و سرگرم نشوند که متوجه کاستی ها و ضعف ها نشوند.
البته از همشهریان، دانشگاهیان، فرهنگیان، دانشجویان و جوانان، بازاریان و کسبه عزیز انتظار می رود خدمات ارزشمند و آینده نگر دولت را به ضعف های مدیریتی استان ارتباط ندهند. ضمن اینکه انتقادهای خود را از شرایط استان داشته باشند پاداش خدمات دولت بویژه رییس جمهور را در انتخابات بهار ۹۶ دهند.
نظرتون در مورد اینکه گفته می شود مدیریت ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد در مقابل نمایندگان جایگاه نماینده عالی دولت را خیلی تضعیف نموده چیست؟
با خنده بقیه اش را بذارید برای مصاحبه های بعدی.
از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید سپاس گزارم.
خواهش می کنم. براتون آرزوی توفیق دارم.
 
--------------------------------------------------------
این گفت‌وگو برای کبنانیوز ارسال شده است.


کد مطلب: 235996

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/235996/نظر-یک-کارشناس-سیاسی-خصوص-عملکرد-استاندار-مسعود-حسینی-موفق-تر-خادمی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1