کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکنش «هدایت‌خواه» به سفر همسر معاون اول رئیس جمهور به یاسوج

15 اسفند 1395 ساعت 23:34


حمیده هدایت‌خواه در واکنش به سفر خانم فدایی همسر معاون اول رئیس جمهور، و تدارک دیدار رسمی با ایشان از سوی مدیران ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد با رسانه‌ها گفت و گو کر که از منظر خوانندگان می‌گذرد؛

چرا برای کسی که جایگاه حقوقی ندارد تدارک دیدار رسمی می بینیم؟/ همسر معاون اول رئیس جمهور در ساختار رسمی سیاسی چه جایگاهی دارد؟/ معاونت امور بانوان استانداری بگوید بودجه هایش را کجا هزینه کرده است؟
حمیده هدایتخواه در واکنش به برگزاری نشست رسمی و تدارک برنامه کاری برای همسر معاون اول رئیس جمهور در سفر به استان گفت: پیش از دولت یازدهم در هیچ دولتی باب نبوده است که خانواده مسئولین رسمی کشور، بدون داشتن سمتی خاص در امورات مختلف سیاسی و مدیریتی حضور داشته باشند؛ اما خب به لطف دولت جدید هم اشتغالزایی برای بستگان و نزدیکان مسئولین و رئیس جمهور فراگیر شده است و هم از ظرفیت های خانواده و بستگان مسئولین بدون هیچ سمت و جایگاهی نیز استفاده می شود.
وی افزود: خانم فدایی در ساختار موجود سیاسی کشور چه جایگاهی دارند جز همسری معاون اول رئیس جمهور که توسط استانداری و معاونت امور بانوان برای ایشان برنامه و دیدار رسمی برگزار می شود؟! آیا این نگاه و عملکرد، نوع جدیدی از اشرافیت سیاسی نیست که توسط مسئولین دولت فعلی باب شده است؟! مسئولین استان باید در خصوص برگزاری نشست رسمی برای فردی که نه جایگاه حقوقی در سیستم داشته و نه تخصصی مرتبط با برنامه های سفرش، پاسخگو باشند.
این فعال حوزه زنان با اشاره به بیهوده خواندن حضور فدایی در بیمارستانی که به بهره برداری رسیده است اظهار داشت: دیدار ایشان از بیمارستانی که به بهره برداری رسیده و در حال فعالیت است چه لزومی داشت؟ این دیدار چه مشکلی از مشکلات زنان استان برطرف می کند؟ آیا مشکلی از مشکلات شبکه بهداشت و درمان ما را حل می کند؟ جز این است که این دیدارها و نشست ها، برنامه هایی نمایشی جهت انعکاس در رسانه ها هستند؟
هدایتخواه در ادامه با بیان اینکه سفر جهانگیری به استان و سفر دیگر وزار به مناطق دیگر در راستای سرپوش گذاشتن بر کم کاریهای دولت در حوزه های اقتصاد و روابط بین الملل و دیگر عرصه هاست گفت: به علت نزدیک شدن به ایام انتخابات و البته به علت به توجهی مفرط دولت به مناطق محروم و مردم جامعه، دولت در این ایام به سمت سفرهای شتاب زده به استان های مختلف، خصوصا استانهای محروم حرکت کرده، تا بلکه بتواند سبد آرای خود را تقویت کند.
وی افزود: چون خانم ها نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و نیمی از آرا به انها تعلق دارد طبیعتا باید اقداماتی در راستای جذب رای خانم ها داشته باشند که این کارهای نمایشی و حضور همسران مسئولین در این دیدارها را می توان در این زمینه بررسی کرد.
این فعال فرهنگی چهره سازی و استفاده از این چهره ها در ایام انتخابات مجلس را دلیل دیگر این حضور دانست و بیان داشت: می توان گفت مسئولین از موقعیت خاص خودشان استفاده می کنند برای چهره سازی در دوره های بعدی مجلس یا بازیهای سیاسی دیگری که دارند.
هدایتخواه با اشاره به سفرهای گذشته مولاوردی به استان اظهار داشت: پیش از این هم ما سفرهای دیگری از این دست داشتیم که جز بار هزینه ای برای استان دستاورد دیگری نداشت. بارزترین خروجی سه سفر خانم مولاوردی به استان ما جز هزینه های گزاف پارک بانوانی بوده است که در مراجعات مختلف مشخص شد بسته است و ساعات فعالیتش اصلا مشخص نیست. حتی در ساعات استفاده، این پارک بدون نگهبان رها شده است به امان خدا.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه این پارک از نظر ساختاری نیز دارای مشکلات جدی است تاکید کرد: باید گفت این پارکی است به نام بانوان و به کام امور بانوان استانداری که یک کار نمایشی بود در راستای سیاست های کلان معاونت امور زنان ریاست جمهوری. می خواهم بگویم معاونت امور زنان ریاست جمهوری یک موقعیت ستادی و راهبردی در سیستم اجرایی کشور دارد که باید راهبردهای کلان در حوزه زن و خانواده را طراحی کند، یک هدف بلند مدت داشته باشد و در راستای آن هدف بلند مدت کار کند، برای حفظ بنیان خانواده که اصلی ترین کار موجود است اقداماتی را انجام بدهد، ولی می بینیم که این معاونت درگیر کارهایی با دامنه کم و زودبازده است، کارهایی مثل توافق نامه های جزئی و کوچک با سمن ها و وزارت خانه های دیگر.
این فعال حوزه زنان گفت: نکته دیگر در خصوص معاونت امور زنان ریاست جمهوری توجه بیش از حد این معاونت به مسئله اشتغال زنان است که ضربات جدی به زندگی خانوادگی وارد کرده است. درحقیقت بها دادن بیش از حد به مسئله اشتغال باعث شده از طرفی دختران مجرد بااستقلال مالی داشته باشیم که انگیزه ای برای ازدواج ندارن و از سوی دیگر زنان شوهر داری که با کارکردن جنبه فرد گرایی در وجودشان تقویت شده و تمایلی به بحث فرزندآوری وحفظ بنیان خانواده ندارن.
هدایتخواه افزود: در همین راستا معاونت های امور بانوان در استانداری ها هم درگیر کارهای جزئی و اجرایی شده و از وظایف اصلی خود بازمانده اند. مسئولین کشوری به جای اینکه معاونت های امور بانوان را به سمت داشتن نگاه بومی به مسائل زنان سوق بدهند، نگاه نمایشی و فرمایشی مثل احداث پارک بانوان را در انها تقویت می کنند در حالی که  اگر نگاه آنها حل مسائل به صورت جدی و نیازمحور می بود می توانستند با توجه به نیازهای منطقه ما مرکز مشاوره رایگان قبل از ازدواج راه اندازی کنند، یا مدارس شبانه روزی برای دختران که نبودشان باعث شده دختران بسیاری به علت نداشتن مدرسه در روستاها ترک تحصیل کنندآیا نیازهایی اینچنین ضروری تر بود یا پارک بانوانی که امکانات خاصی ندارد، از نظر موقعیتی به شدت موقعیت نامناسبی دارد، مدیریت خاصی ندارد و چندین و چند مشکل ساختاری دارد.
هدایتخواه در ادامه با ابراز خرسندی از اعلام حضور زنان در انتخابات شورای شهر گفت: نفس حضور زنان در عرصه های سیاسی در رده های بالا اتفاق میمون و مبارکی است و من فکر می کنم این اتفاق کمی هم دیر افتاد حتی. اما باید دید این خانم ها به دنبال حل مسائل زنان هستند، آیا روح مطالبه گری در آنها وجود دارد؟ اگر اینجنین باشد که ما یک قدم رو به جلو برداشتیم. اما چیزی که داریم می بینیم این است که اینگونه نیست، یعنی زنانی که وارد این عرصه شدند تابه حال دغدغه مسائل زنان نداشته و به این موضوعات نپرداخته اند.
وی افزود: بی توجهی به مسائل زنان به حدی است که اگر کسی خارج از فضای سیاسی، مسائل زنان را مطرح کند، به او انگ سیاسی می زنند. ولو اینکه نخواهد وارد این عرصه بشود. چنانکه خود من هیچ گاه قصد ورود به انتخابات را نداشته و ندارم ولی هرگاه انتقادی به سیستم موجود مطرح می کنم فورا با برچسب زدن و لیبل سیاسی مسئله و انتقاد مطرح شده را به حاشیه می برند.
این فعال فرهنگی و حوزه زنان در پایان با اشاره به فعالیت های دولت یازدهم اظهار داشت: دولت به جای کارهای نمایشی چه در سطح استان و چه در سطح کلان گزارش عملکرد مبسوط و جزئی ارائه بدهد. اینکه معاونت امور بانوان استانداری ما بودجه هایش را کج هزینه کرده است آیا اهداف راهبردی داشته و در آن راستا هزینه کرده؟ آیا مسائل و مشکلات زنان و منطقه را شناسایی کرده است؟ در راستای حل آن مسائل دست به اقدامات جدی زده است؟می خواهم بگویم معاونت امور زنان استانداری گزارش بدهد که در راستای مسائل جدی مثل خودکشی، بالا رفتن سن ازدواج، بحران جنسی، خشونت خانگی و مسائلی از این دست چه کارهایی انجام داده است؟ چرا وقتی بحث خودکشی بالای زنان مطرح می شود فرماندار محترم توپ را به زمین مبلغان فرهنگی می اندازد و می گوید آنها باید کار بکنند؟ معاونت امور بانوان استانداری در راستای مسائل جدی چه کارهای راهبردی انجام داده است؟ بهتر است به جای کارهای نمایشی قدری هم به فکر مسائل جدی و راهکار برای آنها باشد.


کد مطلب: 234856

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/234856/واکنش-هدایت-خواه-سفر-همسر-معاون-اول-رئیس-جمهور-یاسوج

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1