کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«۳۶۵» روز بعد از ۷ اسفند ۹۴

7 اسفند 1395 ساعت 10:10


 - گروه سیاسی کبنانیوز؛
اشاره؛ گروه سیاسی کبنانیوز در خصوص مسائل مختلف سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد مطالبی را به صورت گزارش میدانی و تحقیقاتی برای اطلاع مخاطبین گرامی انتشار می‌دهد، این مطالب بدون شک با نقص و ایراد همراه است، مخاطبین گرامی می‌توانند با انتشار یادداشت‌های خود نوشتارهای که در پی می‌آید را نقد یا تأیید نمایند.
رضا صالحی امیری وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی  در سفر هفته قبل خود به یاسوج و حضور در جلسه شورای اداری استان در پایان سخنانش به تعریف  و تمجید از غلامرضا تاجگردون پرداخت.  وی  تاجگردون را یک سرمایه ملی خواند و کلی از او تعریف و تمجید کرد. شاید اگر بحث تعارفات و مرسومات نبود وی به همین تعریف بسنده می کرد ولی در ادامه زود یادش امد که باید از دو نماینده دیگر هم اسم ببرد. بنابراین او  «زارع» را نماینده‌ای پیگیر خواند و در پایان تنها گفت سلام بنده را به آقای هاشمی پور برسانید.
همین نگاه را شاید بشود نگاه دولت به نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی دانست و حتی می توان بخشی از آنرا برآیند عملکرد سیاسی و کاری این سه نماینده عنوان کرد.
یک سال از هفت اسفند ۱۳۹۴ با همه حواشی و فراز و نشیب هایش گذشت و البته اتفاق خاص چندانی هم در سپهر سیاسی استان و وضعیت اقتصادی آن رخ نداد.
غلامرضا تاجگردون تنها کسی از بین این سه نفر بود که از همان اول و بی هیچ شبهه ای  پیش بینی پیروزی اش می رفت. او که در اواخر دولت احمدی نژاد به مجلس قبلی راه یافته بود در ان دولت چندان دیده نمی شد مضافا که به لاریجانی هم نزدیک بود و حتی خود در نامه ای در همان زمان به مجموعه استانداری اعتراض کرده بود که برای بیشتر انتصابات و برنامه ها حتی یک فکس ساده هم برای دفترش ارسال نمی شود.
پیروزی حسن روحانی در انتخابات یازدهم  ریاست جمهوری آغاز نفوذ این نماینده قدرتمند و برنامه سالار بود و با توجه به  تعاملی که دولت استانداران  را ملزم به آن کرده بود بیشترین سود نصیب تاجگردون شد.
اقتدار تاجگردون و توان او برای گماشتن نیروهای وابسته به خود در عرصه مدیریتی استان او را  از روز اول زیر دید تیز منتقدینش از سایر شهرستان ها قرار داد. شروع این حساسیت ها هم به سخنان باقر موسوی در یک مراسم فاتحه خوانی بر می گردد. از آنجا بود که غلامرضا تاجگردون سیبل حملات قرار گرفت و مردم سایر شهرستان های استان واقعی یا مطابق تصورات خود پای تاجگردون را در هر اتفاقی به میان می کشند.
اما پیروزی زارع در شرایط بسیار سختی اتفاق افتاد او بیشتراز یک ماه بعد از ۷ اسفند ۹۴ رسما پیروزی اش تایید شد. وی و هوادارانش دوران طولانی تعلیق را به سختی گذارندند و بعد از اعلام رسمی جشنی مفصل در اکبرآباد برگزار کردند.
زارع همان زارع چهار سال قبل بود گرچه در برخی  موارد سعی میکرد مانورهایی از اقتدار را نشان دهد ولی در نهایت موفق به کار خاص و یا عرضه تیپ جدیدی از خود نشد . وی هنوز به ظن خود زیرکانه با همه جریان های سیاسی ساخت و پاخت می کند ولی در مجموع حامیان دولت تاکنون از او راضی هستند. البته موضع اخرین  او با واکنشن های تندی مواجه شد یعنی پیوستنش به جبهه مردمی انقلاب اسلامی. و با این اوصاف باید باز هم منتظر سخنرانی های زارع برای همه نامزدهای انتخاباتر یاست جمهوری اینده در مصلی یاسوج باشیم.
زارع بواسطه همین رفتارها و تعامل با استاندار و دولت خوب توانسته است برخی نیروهایش را در سمت های مختلف به کار گیرد.
در مورد هاشمی پور او در یک سال هیچ موضع سیاسی  از خود نشان نداده است و مدام سعی میکند تبری خود از سیاست را بیان کند. در عوض او تلاش دارد خود را  یک فرد اجرایی نشان دهد.
حکایت هواداران به ظن خودشان اصلاح طلب هاشمی پور خود طنز عالم سیاست است آنها کماکان خود را اصلاح طلب می دانند و خود را محق برای گرفتن سمت های مدیرتی می دانند ولی واقعا مطابق تعاریف سیاسی معلوم نیست  که هواداران مدعی اصلاح طلب حاج عدل را چه باید  نام نهاد.
در طی این مدت چهره جدید در استان رونمایی نشده است اما  از تحرکات  دو نفر کاملاً  معلوم است برای انتخابات آینده برنامه  دارند. اول محمد  موحد که از شکستش بسیار ناراحت است و برایش سنگین بوده است . وی بیش از گذشته در فاتحه خوانی ها حاضر می شود و در شبکه‌های اجتماعی نیز فعال شده است. دیگری مهدی روشنفکر است خیلی ها او را پدیده انتخابات قبلی می دانند. روشنفکر علی رغم  برخی ایرادات مترتب، توانست رای بسیار بالا و دور از پیش بینی را  به دست آورد و حالا هم در حال افزایش این رای است و هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان ممکن داست در سه سال دیگر برای او برنامه داشته باشند. به نظر می‌رسد «محمد بهرامی» نیز کماکان ول کن میدان نخواهد بود هر چند گفته می‌شود ستار هدایتخواه نیز تحرکاتی دارد.
بعد از انتخابات دهم مجلس بسیاری از اصلاح طلبان انتقادات تندی نسبت به خادمی و عدم حمایت او از گزینه های لیست امید در کهگیلویه و بویراحمد داشتند. آنها معتقد بودند  با سوءمدیریت استاندار و معاونان و مدیرانانش  اجازه پیروزی به «عدل هاشمی‌پور»  و «زارع» داده شد. اما در ادامه عملکرد این دو و عدم  مزاحمت انها برای دولت از بار انتقادات کاسته شد. «زارع» تنها در قضیه  تغییر نام استان سعی کرد یک جدیتی از خود نشان دهد. در حالی که به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زارع کاملا در جریان نشست شورای فرهنگ عمومی استان  بود از اساس منکر شد و استاندار را تهدید  به شکایت نزد وزرای  مربوطه کرد.
در مورد تاجگردون نیز  بعد از سفر ریئس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد  و رضایت بالای رئیس جمهور و دولت از استقبالی که بعد ها سلطانی  فر  وزیر ورزش و جوانان در یاسوج انرا «تاریخی» خواند اقدام به برخی تحرکات و اظهارات علیه دولت کرد. وی نسبت  به  سفر علی ربعی به استان  موضع گیری تندی عیله ربیعی گرفت و تا مدت ها این موضع گیری ها  ادامه داشت . در حالی که این اواخر او کمی ارامتر شده است و به دولت نزدیک  شده است تا این ظن بوجود اید که او در دولت اینده دنبال جایگاه است.
تاجگردون در قضیه تغییر نام نیز بی جهت و بسیار نامنصفانه مورد حمله مخالفین  تغییر نام قرار گرفت. هر چند او در موضع گیری اش و جواب دادن به یک نویسنده گمنام و فاقد جایگاه مشخص سیاسی و حقوقی به پرستیژخود خلل وارد کرد. اما در هر حال این دوران، دوران طلایی اوست یک نماینده اصلاح طلب و نزدیک  به علی لاریجانی،  دولتی را بر سر کار دارد  که با او همراه است و خود نیز بواسطه شرایط کاری اش از قدرت بالایی برخوردار است.
سال هاست همگان میدانند از نمایندگان جز تعیین برخی مدیران کاری ساخته نیست  و حسن نماینده تنها اثر گذاری بر همراهی و یا مخالفت با دولت وقت است چیزی که زارع خوب از عهده آن بر می آید. و هاشمی پور هم تا کنون مخالفتی با دولت و برنامه هایش در آشکار نداشته است.
نکته تاسف برانگیز  دیگر در این یک سال تداوم همان بحران قوم گرایی است که سال ها شروع شده است و نمایندگان عزیز و اطرافیانشان نیز در این دام گرفتار شده اند و بعضا بر طبل آن می کوبند.
شیرین تر پیروزی ۷ اسفند سال قبل بی شک از ان غلامحمد زارعی است که خیلی با تاخیر به او اعلامش کردن  و بدترین شکست متعلق به ستار هداتیخواه و محمد موحد و محمد بهرامی است. البته سوم شدن مهدی روشنفکر نیز  اتفاق شیرینی برای او و هوادارانشان بود.
اتفاق دیگری که از قبل ۷ سافند سال گذشته رخ داد تسری اختلاف درون اصلاح طلبی شهرستان کهگیلویه به شهرستان بویراحمد بود اختلافاتی که البته در بویراحمد کمی میدریت شد ولی در کهگیلویه هر روز شدیدتر از قبل می شود و البته کسانی از نسل جدید در اینش هرستان در تلاشند که یک «جریان سوم» اصلاح طلبی و اصیل را بوجود بیاورند.
انتخابات آینده ریاست جمهوری می تواند هم در موضع و رفتارهای جدید نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد و هم در انتخابات سه سال دیگر مجلس نیز تاثیر گذار باشد و بعد از ان انتخابات از خیلی چهره های جدید در هر سه حوزه انتخابیه استان رونمایی رونمایی خواهد شد.
نکته دیگر باید به تلاش های اخیر استاندار و مجموعه مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد برای تمیز قایل شدن بین وظایف و اختیارات خود با نمایندگان اشاره کرد موضوعی که کماکان ادامه دارد ولی حداقل در دو ماه اینده با توجه به ایجاد جو انتخاباتی در کشور چندان به چشم نخواهد آمد. در صورت پیروزی حسن روحانی ، ابقا و یا عدم ابقا استاندار نیز مهم ترین موضوعی خواهد که ازهمین حالا ذهن نمایندگان استان و نزدیکانشان را درگیر خود کرده است.


کد مطلب: 232286

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/232286/۳۶۵-روز-بعد-۷-اسفند-۹۴

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1