کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاجگردون؛ الگویی برای حاج زارع و عدل هاشمی

9 بهمن 1395 ساعت 22:03


محمدصادق زمانی پور
۲۲۲ روز از مجلس دهم می‌گذرد. مجلسی که نماینده‌اش در خصوص فعالیت و وظایف قانونی‌اش می‌تواند پرتلاش و یا کم‌تحرک بوده و همچنین نسبت به ارائه گزارش کار خود موظف و یا بی‌تفاوت باشد.
میزان فعالیت نماینده را موکلین به‌خوبی می‌بینند و با تغییرات پیرامون خود نسبت به گذشته به وکیل خود رأی اجتماعی (نه سیاسی) مثبت و یا منفی می‌دهند، اما علیرغم رأی مثبت و یا منفی شهروندان به نمایندگان، این سؤال بسیار مهم به نظر می‌رسد که یک نماینده مجلس تا چه حد خود را ملزم به پاسخگویی به مردم می‌داند؟ چه آن‌هایی که به او روی‌داده و چه آن‌هایی که رأی نداده‌اند...
یک نماینده مجلس وظیفه دارد نه پس از چهار سال، بلکه حداقل به‌صورت فصلی و یا ماهانه گزارشی ازآنچه برای حوزه انتخابیه خود و یا در سطح ملی انجام داده است بیان کند، چراکه بسیاری از مردم نه از درون مجلس خبر دارند و نه از افکاری که یک نماینده قرار است برای پیشرفت منطقه خود به کار گیرد.
به عقیده راقم این سطور که خود از شهروندان بویراحمدی می باشد و سالها در دو حوزه دیگر نیز زندگی کرده است، متأسفانه در استان ما یک نماینده مجلس پس از پایان چهار سال دوره نمایندگی و زمانی که خود را می‌خواهد برای انتخابات دوره جدید آماده سازد، دست‌به‌قلم برده و یا برایش دست‌به‌قلم می‌برند و کتابچه و گاهی کتابی قطور می‌نویسند و کارهای کرده و نکرده بسیاری را نوشته و می‌گویند که در چهار سال گذشته این کارها را انجام داده‌ایم و البته کسی نیز در آن برهه زمانی کوتاه نمی‌تواند آن‌همه کار را نقد و تحلیل کند.
معمولاً سطور بالا متوجه نمایندگانی است که از گزارش‌های ماهیانه و یا فصلی عاجزند و آن نیز به علت در چنته نداشتن فعالیت‌هایی مثبت برای دیارشان می‌باشد.
اما لازم است مثال‌هایی عینی و در زمان کنونی بیان شود تا سطور مذکور بیشتر قابل‌لمس باشد.
استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس دهم سه نماینده داشته که حدود هفت-هشت ماه از عمر وکالت آنان می‌گذرد. هر سه نماینده نیز دارای طرفدارانی چند آتشه و البته مخالفینی جدی دارند که برای هر مسئله کوچک و بزرگی و از طرق مختلف رو در روی‌هم قرار می‌گیرند؛ اما آنچه مطمئناً طرفداران هر سه نماینده و یا هر طیفی با آن موافق می‌باشد، گزارش کارهایی است که یک نماینده می‌بایست در طی روز یا هفته و یا ماه به موکلان خود ارائه دهد چراکه این حق طبیعی هر موکلی است که بداند نماینده‌اش برای حوزه انتخابیه چه فعالیتی صورت می‌دهد.
اما اگر بخواهیم مثال‌هایی ملموس برای این موضوع بیان کنیم؛ می‌توان به گزارش‌های هفتگی نماینده مردم گچساران و باشت اشاره کرد. تاجگردون چه در طی دوره نهم و چه در این دوره، از طرق مختلف (سایت‌ها، روزنامه، سخنرانی‌های فصلی،‌ فضای مجازی، صداوسیما و...) سعی بر برقراری ارتباط تنگاتنگ با موکلین خود نموده و ارائه گزارش را به یک وظیفه همیشگی برای خود تبدیل کرده است و برخلاف دو نماینده دیگر استان، اگر به علت مشغله بسیار وی به جهت ریاست بر دو کمیسیون مهم بودجه و تلفیق نتواند به حوزه انتخابیه بیاید اما حق خود را از مسئولی که به استان سفر کرده پیشاپیش می ستاند و موکلینش هیچ نگرانی از عدم حضورش احساس نمی کنند.
گزارش‌های وی که گاهی با قلمی خودمان و یا عامیانه و گاهی حتی با گذاشتن یک عکس در اینستاگرامش می‌باشد، باعث یک ارتباط صمیمی و البته مفید گردیده و این موضوع مهم کمک بسیاری به او کرده تا پس از پایان چهار سال، فقط اشاراتی به کارهای کلان صورت گرفته کند و نیازی نباشد تا ریزبه‌ریز توضیح دهد و یا کتابی قطور منتشر نماید.
شاید در طی این چند سال بسیاری بر وی خرده بگیرند که چرا به ریزبه‌ریز کارها، جلسات، سفرها و... اشاره می‌کند اما وی بسیار زیرک‌تر از آن است که با چنین انتقاداتی، دست از گزارش دهی خود بکشد چراکه خوب می‌داند مردم ما گاهی فراموش‌کار می‌شوند و می‌بایست در طول چهار سال با آنان در ارتباط بود و از انباشته شدن گزارش در روز آخر خودداری کرد و نیز می‌داند در برهه انتخابات بسیاری می‌گویند که نماینده هر چه در روز آخر به زبان بیاورد فقط برای رأی و برای دلبری کردن است... پس وی به طرق مختلف و البته با تنوع‌پذیری بالا همچنان در عالم رسانه می‌تازد و از کلیه امکانات موجود به بهترین شکل ممکن بهره می‌برد و در این خصوص هیچ خرده‌ای بر او نمی‌شود گرفت، چراکه همه باید ارتباط یک وکیل با موکلین خود را به فال نیک گرفته و قضاوت در خصوص موضوع گزارش‌شده را به مردم بسپاریم.
و اما در آخر؛ باید از دو نماینده دیگر یعنی آقایان زارعی و هاشمی پرسید چرا شما نیز همچون همکار هم استانی‌تان خود را مقید به گزارش‌های لااقل فصلی نمی‌دانید و به مردمانتان نمی‌گویید که چه می‌کنید و چه کردید و قرار است که چه کنید؟! دوره، دوره رسانه و فضاهای مجازی است و هیچ بهانه‌ای برای عدم ارتباط با مردم و یا نداشتن تریبون نیست و اگر از توان داشتن روزنامه و یا سایت داری برنمی‌آیید، رسانه‌های بسیاری هستند که می‌توانند صدا و تریبون شما برای گزارش‌هایتان باشند و البته همان‌طور که در مقدمه اشاره شد: عدم گزارش دهی شما یا نشان از بی‌تفاوتی به این موضوع دارد و یا نشان از کم‌تحرکی... پس لطفاً خود را ملزم به گزارش دهی کنید، چراکه موکلانتان سرتاپا گوشند که بشنوند و بدانند که در این ۲۲۲ روز چه کردید؟ و مابقی را چه خواهید کرد...


کد مطلب: 225597

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/225597/تاجگردون-الگویی-حاج-زارع-عدل-هاشمی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1