کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کارکرد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در تقویت گفتمان‌های انقلاب

23 دی 1395 ساعت 0:48


نوراله محمدی ده‌بزرگ
حال که مراسم تدفین آیت ا... هاشمی برگزار شد لازم است تحلیل گران مساءل اجتماعی و سیاسی تحلیل خود را متوجه ان کنند، اما نگاه جامعه‌شناسانه به نقش ایشان در دوره‌های مختلف تاریخ ایران بسیار اهمیت دارد شاید بتوان حساسترین و اثرگذار‌ترین کنش هاشمی رادر شرایط پس از انتخابات۸۸ دید بر اساس تحلیلی جامعه‌شناسانه می‌توان گفت اگر درایت او نبود شاید بحران شدیدی پیش می‌امد. تصمیمات و کنش‌های او در این برهه اگر آنچنان که مشاهده شد نبود احتمالا دوشکل دیگر ی از بحران پیش می‌آمد. تسامح وی در مقابل جناح تندرو و یا حتی بی‌طرفی و سکوت می‌توانست بخشی از نیروهای اجتماعی و بدنه جامعه را از نظام دور کند و چه بسا علاوه بر حذف بخشی از سرمایه جامعه و نظام که با نام طیف اصلاح طلبان نامیده می‌شد حتی احتمال ازبین رفتن و بطور کامل اکنار گذاشته شدن این طیف وجود داشت.
اما حضور معقولانه هاشمی درکنار آن‌ها، این سرمایه سیاسی و اجتماعی کشور را به شکل دیگری بازتولید و حفظ کرد. اما اگر در همین حمایت از طیفی و تندروی‌های طیف دیگر از حد دعوت به قانون اساسی فرا‌تر رفته و اعتدال پیش گرفته شده، برهم می‌خورد نیروهای سیاسی و اجتماعی بطور کامل دوقطبی شده و تضاد لازم برای بازآفرینی نظم اجتماعی از حد تعریف شده فرا‌تر می‌رفت.
برای پویایی هر سامان اجتماعی حدی از تضاد تعریف شده لازم و ضروری است، اما اگر این تضاد منظم از حدود تعریف شده در چارچوب تعریف شده در سامان اجتماعی فرا‌تر رود این تضاد به شکل‌های تغایر و تناقض نیز منتهی می‌شود.
پس در یکی از بزنگاه‌های حیاتی تاریخ جمهوری اسلامی آیت ا... هاشمی با درایت سیاسی خود منجر به بازتولید تضاد لازم برای حیات جامعه و جلوگیری از منتهی شدن آن به تناقض شد.

* دکترای جامعه‌شناسی


کد مطلب: 222512

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/222512/کارکرد-آیت-الله-هاشمی-رفسنجانی-تقویت-گفتمان-های-انقلاب

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1