کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بحران حاشیه‌نشینان برای یاسوج / غفلت مسئولان از ظرفیت بشار / لزوم برنامه‌ریزی بلند و کوتاه مدت در حوزه گردشگری

10 دی 1395 ساعت 22:56


کارشناس مسائل اجتماعی گفت: اگر فکری به حال مناطق حاشیه‌نشین یاسوج نکنیم، در صورت پیوست به شهر با بحران و آسیب‌های زیادی مواجه خواهیم شد.razyan

به گزارش کبنانیوز از یاسوج، سید حسین رازیان عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به معضلات و مسائل گوناگون شهر یاسوج، اظهار کرد: شهر یاسوج متناسب با فضای امروز جامعه به لحاظ بعد ترافیکی، توریست‌پذیری و گردشگری بنا نشده است و نیاز است که در خصوص این شهر بازسازی مجدی صورت گیرد.

وی با اشاره به وضعیت ترافیک شهر یاسوج، بیان کرد: زیرساخت شهر یاسوج جوابگوی حجم عظیم وسایل نقلیه امروزی به جهت تراکم بیش از حد، ساخت و سازهای گسترده و مهاجرت نیست و احداث کمربندی‌ها راهکاری برای خروج از این بحران است و می‌طلبد که مسئولان برای تکمیل و افتتاح پل‌های بشار همت بیشتری بگمارند.

این کارشناس مسائل اجتماعی و شهری در ادامه افزود: با وجود اینکه شهر یاسوج دارای ظرفیت‌های فراوان در همه حوزه‌ها است باید مقوله بهداشت عمومی در مسائل شهری بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رازیان ادامه داد: توریستی که مسافت‌های زیادی را برای آمدن به شهر یاسوج طی می‌کند و از طرفی اگر در این شهر، بهداشت عمومی بسیار مورد توجه قرار بگیرد، قطعاً حائز اهمیت است، بویژه در بعد زیباسازی فضای سبز و سرویس‌های بهداشتی که در شأن یک توریست باید فراهم شوند و حتماً کمک شایانی به رونق گردشگری در این شهر خواهد کرد.

کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد: امروز تمام کشورهای دنیا در بحث گردشگری سرمایه‌گذاری کلان و بلند مدت می‌کنند و با توجه به ظرفیت مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در بحث گردشگری، برنامه‌ریزی بلند مدت و کوتاه مدت جهت رونق به اقتصاد گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار از سوی مسئولان ضرورت دارد.

رازیان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه توریست در اشتغال چه نقشی دارد، اظهار کرد: احداث هتل‌ها، بازارچه‌های دائمی و موقت، برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی و دیگر بازارهای تخصصی بدون شک زمینه جذب گردشگر را فراهم می‌کند و از سوی اشتغال جوانان را در پی خواهد داشت.

این کارشناس در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا از ظرفیت رودخانه بشار برای اشتغالزایی استفاده نشده است، گفت: مسئولان می‌توانند از این منابع عظیم خدادادی که از کنار شهر یاسوج می‌گذرد در زمینه اشتغالزایی و اوقات فراغت مردم و جوانان اقدامات اساسی کنند، بطوریکه با راه‌اندازی پارک‌ها با چشم‌اندازهای زییا، ایجاد فضاهای مناسب کسب و کار، ایجاد فضای تفریحی و گردشگری علاوه بر رفاه و آسایش شهروندان و مسافران زمینه‌های اشتغال جوانان فراهم می‌شود.

رازیان به مسئله حاشیه نشینی شهر یاسوج گریزی زد و گفت: یکی از مشکلات شهر یاسوج گستردگی و پراکندگی ساختمان‌های مسکونی و اداری است که اگر در یک بعد طولی در نظر بگیریم از سرآبتاوه تا ماداون می‌باشد، این موضوع سبب گردیده که ارائه خدمات شهری و تأسیسات زیربنایی و شبکه‌های آبرسانی، فاضلاب، آب، برق و خدمات بهداشت و درمانی و حمل و نقل شهری با مشکلات فراوانی مواجه باشد.

این کارشناس در ادامه افزود: ضعف نظارت بر حاشیه‌نشینی در اطراف شهر یاسوج در ادوار مختلف وجود داشته و باعث شده که ساخت و سازها شکل مطلوبی نداشته باشند.

وی افزود: نبود فضاهای آموزشی و تفریحی و فرهنگی و ورزشی در اطراف شهر یاسوج بخصوص در حوزه حاشیه‌نشینان باید مورد توجه قرار بگیرد که در آینده بحرانی را برای شهر بوجود نیاورد.

رازیان گفت: فضای کافی برای ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی، آموزشی و ورزشی وجود دارد که باید در این رابطه نیز چاره‌اندیشی شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی و شهری گفت: به دلیل عدم طراحی اصولی خیابان‌ها در مناطق حاشیه‌نشین اطراف یاسوج نیز در آینده اگر به شهر پیوست بخورند، یاسوج را با بحران و آسیب‌های دیگر مواجه می‌کند و هزینه‌های که در آینده برای بازگشایی خیابان‌های غیراستاندارد مصرف خواهد شد، جبران ناپذیر است.


کد مطلب: 219671

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/219671/بحران-حاشیه-نشینان-یاسوج-غفلت-مسئولان-ظرفیت-بشار-لزوم-برنامه-ریزی-بلند-کوتاه-مدت-حوزه-گردشگری

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1