کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اختصاص ۲۸۵ میلیون متر مکعب آب به کهگیلویه و بویراحمد

9 دی 1395 ساعت 10:13


۲۸۵ میلیون متر مکعب آب از سدهای کوثر و چم شیر برای استفاده آشامیدنی،کشاورزی و صنعت به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: به ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر و ۱۲۵ میلیون متر مکعب نیز از سد چم شیر به صورت سالیانه برای این استان تخصیص یافته است.
غلامرضا تاجگردون افزود: ۱۶۵ میلیون متر مکعب برای تأمین آب آشامیدنی شهر لیکک و روستاهای مسیر، جبران کمبود آب شهر دهدشت، آب آشامیدنی و صنعت باشت، آب آشامیدنی شهر دوگنبدان و روستاهای اطراف، آب صنایع استان کهگیلویه و بویراحمد، آب کشاورزی دشت لیشتر و دشت مور از آب سد کوثر در نظر گرفته شده است.
نماینده شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: گنجایش مخرن سد کوثر ۵۸۰  میلیون متر مکعب است که سالانه آب آشامیدنی ۲۰ شهرستان و ۲ هزار روستا را با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت در استان‌های جنوبی کشور تأمین می‌کند.
تاجگردون افزود: نیروگاه و سد چم شیر که در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران و بر روی رودخانه زهره در حال ساخت است، در صورت بهره برداری آب ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان را تامین می‌کند.
سد کوثر (تنگ دوک) در فاصلهٔ ۶۰ کیلومتری شمال غربی از شهر دوگنبدان در شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع سالانه حدود هفت میلیارد متر مکعب روان آب دارد که بیشتر آن بدون استفاده از استان خارج می‌شود.


کد مطلب: 219591

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/219591/اختصاص-۲۸۵-میلیون-متر-مکعب-آب-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1