کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اجرای طرح «هر مدرسه یک نهالستان» / تخریب بلوط توسط افراد منفعت‌طلب

24 آذر 1395 ساعت 23:55


 

مدیر‌کل محیط‌ زیست کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در جنگل‌های استان خبر داد و گفت: این طرح با هدف احیا و حفاظت از گونه‌های بومی اجرا می‌شود.
 hashmi

سید اسدالله هاشمی امشب در حاشیه اجرای طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: این طرح با مشارکت آموزش و پرورش و تشکل‌های مردمی در استان اجرا ‌می‌شود.

مدیر‌کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، هدف از اجرای این طرح را احیا و حفاظت از جنگل‌ها و گونه‌های گیاهی بومی‌ در مناطق و استان‌های جنگلی عنوان کرد و افزود: آموزش گلدانی کاشت بذر بلوط و نگه‌داری از آن تا انتقال به عرصه از جمله برنامه‌های جنبی این طرح است.

وی با اشاره به اینکه «بلوط» یکی از گونه‌های مهم بومی کهگیلویه و بویراحمد است، گفت: این گونه بومی اصیل و باارزش استان طی سال‌های اخیر بر اثر بی‌احتیاطی، توسعه جاده‌های روستایی و شهری، چرای بی‌رویه، آتش‌سوزی و استفاده نادرست توسط برخی افراد سودجو و ناآگاه دچار تخریب زیادی شده است.

این مسؤول با اشاره ظرفیت عظیم دانش‌آموزی در کشور و استان‌ها، گفت: این ظرفیت می‌تواند در احیا و حفاظت از چنین گونه‌هایی همکار محیط زیست و تشکل‌های مردم‌نهاد و دوستدار طبیعت باشند.

هاشمی بر شناسایی و استفاده از پتانسیل‌های مختلف در مدارس تاکید کرد و یادآور شد، با اجرای این طرح توسط دانش‌آموزان نه تنها خسارات جنگلی ناشی از جاده‌سازی، توسعه زمین‌های کشاورزی و تخریب جنگل‌ها جبران می‌شود بلکه تا چند سال آینده شاهد رویشگاه‌های جنگلی زاگرس و افزایش کیفیت این گونه‌های گیاهی در استان خواهیم بود.

مدیر‌کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: طرح «هر مدرسه یک نهالستان» امروز با حضور دانش‌آموزان مدرسه سمای یاسوج در یک هکتار از جنگل‌های «گنجه کهنه» دنای شرقی شهرستان بویراحمد اجرا شد.

وی از کشت یک هزار و ۵۰۰ بذر بلوط توسط دانش‌آموزان این مدرسه در این میزان عرصه جنگلی خبر داد و گفت: این طرح قرار است در شش روستای ذخیره‌گاه دنا و دیگر جنگل‌های آسیب‌دیده استان اجرا شود.

هاشمی با عنوان اینکه این طرح توسط دبیرخانه اجرایی استانی «مدیریت کوهستان مرکزی»، « نهضت سبز زاگرس» و اداره‌کل محیط زیست استان اجرا می‌شود، گفت: باید تلاش کرده و فرهنگ کاشت بذر، درخت و حفاظت از گونه‌های مختلف بومی را در استان نهادینه کنیم.


کد مطلب: 216681

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/216681/اجرای-طرح-مدرسه-یک-نهالستان-تخریب-بلوط-توسط-افراد-منفعت-طلب

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1