کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تصرف و تخریب منابع طبیعی بویراحمد بدون مجوز

22 آذر 1395 ساعت 11:47


مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از محکوم شدن پیمانکاری که اقدام به تخریب درختان بلوط در محور یاسوج- اصفهان کرده خبرداد.
balot
عزت الله بهشتی فرد در خصوص تخریب درختان بلوط و خالی کردن دور درختان، اظهار کرد: برای پیمانکار اداره راه و شهرسازی استان که در محور در حال احداث «یاسوج- اصفهان» اقدام به تخریب منابع طبیعی و درختان بلوط کرده تشکیل پرونده شده است.
وی بیان کرد: ضمن تشکیل پرونده و معرفی به دستگاه قضایی حکم محکومیت این پیمانکار نیز صادر شده است.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با تخریب منابع طبیعی و درختان بلوط از سوی واحدهای شن و ماسه کوهی در شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر برای دو واحد شن و ماسه کوهی تشکیل پرونده شد و سپس به مراجع قضایی معرفی شدند.
بهشتی فرد تصریح کرد: از روز اول تصمیم جابجایی و انتقال کارخانه‌های شن و ماسه اشتباه و بودن کار کار‌شناسی و مطالعه شده بود، چراکه تخریب منابع طبیعی و درختان بلوط را در پی دارد.
وی ادامه داد: لکه‌هایی که پوشش گیاهی و جنگلی نداشته‌اند به این واحد‌ها واگذار شده که بعد از اتمام این لکه‌ها یا باید منابع طبیعی را قطع کنند و یا اینکه واحد خود را جمع کنند چراکه با این وضعیت برای آن‌ها به صرفه نیست.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: از‌‌ همان ابتدا جانمایی این واحد‌ها باید به درستی صورت می‌گرفت و کار کار‌شناسی انجام می‌شد تا هم اکنون شاهد تخریب منابع طبیعی و درختان بلوط نمی‌شدیم.
همچنین جواد رحیمیان، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد نیز در این خصوص گفت: کسانی که به هر دلیل و تحت هر عنوانی اقدام تخریب و قطع منابع طبیعی و درختان بلوط کنند طبق قانون با آن‌ها برخورد شدید خواهد شد.
وی افزود: همچنین برای کشاورزان و رانندگان تراکتوری که اقدام به شخم کردن زیر درختان بلوط می‌کنند پرونده تشکیل و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
رحیمیان درباره تخریب درختان بلوط در ورودی شهر یاسوج از قسمت محور یاسوج -اصفهان بیان کرد: پیمانکار فرودگاه در حال توسعه یاسوج اقدام به این کار کرده که به مراجع قضایی معرفی و به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جریمه محکوم شد.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد در خصوص کاشت این درختان در جایی دیگر تا از نابودی آن‌ها جلوگیری شود خاطرنشان کرد: هم اکنون امکانات لازم را برای جابجایی این درختان نداریم و باید خود پیمانکاری که اقدام به تخریب کرده این کار را انجام دهد.
رحیمیان تصریح کرد: با جابجایی کارخانه‌های شن و ماسه حاشیه رودخانه بشار در شهرستان بویراحمد و تبدیل آن‌ها به کوهی طبیعت کوه «تغار» بویراحمد در حال نابود است.
وی با بیان اینکه «رودخانه بشار» و «کوه تغار» در شهرستان بویراحمد هر دو اکو سیستم هستند که تخریب هر کدام به محیط زیست و منابع طبیعی ضربه وارد می‌کند و آسیبهایی را به همراه دارد. ادامه داد: مسئولان وقت می‌خواستند با انتقال واحد‌های شن و ماسه رودخانه‌ای رودخانه بشار را نجات دهند اما با کار کار‌شناسی نشده سبب تخریب و از بین بردن منابع طبیعی و درختان بلوط کردند که اداره منابع طبیعی با هرگونه تخریب منابع طبیعی به شدت برخورد خواهد کرد.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد اضافه کرد: چهار واحد شن و ماسه کوهی که اراضی ملی را بدون مجوز تصرف و تخریب کردند با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
استان کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از ۸۷۰ هزار هکتار جنگل و بیش از ۵۵۰ هزار هکتار مرتع است و ۸۷ درصد این استان را جنگل و مرتع تشکیل می‌دهد. حوزه زاگرس حدود ۴۰ درصد جنگلهای کشور را دارد و ۲۰ درصد جنگلهای زاگرس در این استان واقع شده است./ایسنا


کد مطلب: 216014

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/216014/تصرف-تخریب-منابع-طبیعی-بویراحمد-بدون-مجوز

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1