کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نقد وزیر راه

8 آذر 1395 ساعت 14:02


حداد مومنیphoto_2016-08-19_12-27-51
باتوجه به اینکه تاریخ ایجاد راه ترابری به سال‌های ۱۳۱۰ یعنی حدود ۷۰ سال پیش بر می‌گردد یعنی زمانی که برای اولین بار اداره طرق و شوارع در ایران تاسیس گردید و همانطور که گفته شد جهت احداث و نگهداری راه‌ها می‌بایستی عمل نماید و پس از آن به وزارت راه و سپس به وزارت راه و ترابری با شاخه‌های مختلف که شامل بنادر و کشتیرانی – راه آهن – راه – هواپیمایی – حمل و نقل و شرکتهای وابسته بوجود آمده که در حال حاضر هم به همین نام فعالیت و اسکان دارد که در آینده نزدیک نیز تغییراتی در آن بوجود آید. یکی از علل تغییر نام و تکامل تا کنون با توجه به اینکه در سال‌های اولیه تاسیس هنوز بجز راه شوسه دیگر امکانات در ایران نبود لذا بدین نام خوانده شده که با توجه به پیشرفت وفراهم آمدن امکانات راه آهن – هوایی و دریایی تغییرات نام گذاری انجام پذیرفته است لذا هم اکنون برهمه وظایف راه و ترابری مشهود است.
دراین مقاله می‌خواهیم بپردازیم به حادثه دلخراشی که طی آن منجر به حان باختن هم وطنان عزیزمان در مسیر سمنان-مشهد گردید. جناب آقای دکتر آخوندی سیر صعودی حوادث جان باختن هم وطنان درمسیر حمل و نقلی روند توقف و نزولی پیدا نکرده است و طبق قانون پایستگی جان باختن تنها از مسیری به مسیر دیگر تغییر یافته است. لذا از هوایی به زمینی و از زمینی به ریلی بوده است.
در اینجا به مطالبی که می‌پردازیم که ممکن است در حادثه اخیر عامل حادثه ساز بوده باشند و نظر نهایی کمیسیون عالی بررسی سوانح راه‌آهن را بی‌صبرانه می‌طلبیم.
با توجه به اینکه پیشین مدیرعامل راه آهن گفته بودکه شبکه ریلی ایران جزء ۸ کشور جهان است که متصل به سیستم هوشمندATC می‌باشد خط ‌آهن تهران-مشهد به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) تجهیز شده است که ایمنی مسیر را افزایش می‌دهد پس یک مورد از موارد احتمالی همین است.
یکی از ویژگی‌های سیستم کنترل اتومات این است که از سرعت قطار حتی با وجود خطای لکوموتیورانان جلوگیبری می‌کند. و منجر به توقف هوشمند قطار می‌گردد.
یا اینکه برگشت سوزن از مسیر فرعی دچار اختلال شده که در این قسمت می‌توانیم خطای انسانی سوزنبان را متذکر شویم.
مدیر عامل مستعفی راه اهن محسن پورسیدآقایی افزود قطار تبریز ـ مشهد به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در فاصله ۵ کیلومتری سمنان متوقف می‌شود و مورد را به سیستم Atc شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می‌دهد و به کل سیستم توقف قطار اطلاع داده می‌شود و چراغ برای تردد قطار‌ها در مسیر قرمز می‌شود، در همین زمان قطار سمنان-مشهد در مسیر متوقف می‌شود.
وی افزود: متأسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل، فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی‌اطلاع بود و وقتی رئیس قطار مشهد سمنان مجدداً کسب تکلیف می‌کند، به وی گفته می‌شود که «مسیر باز است و مشکلی نیست، شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است» بنابراین به وی تلگراف می‌شود که حرکت کند.
جناب دکتر اخوندی با توجه به اهمیت بلای حمل و نقل و رابطه مستقیم این سیستم با تلفات جانی امروزی بشر بایستی هنوز هم تا این دچار بحران باشیم؟؟
با توجه به گزارش سه ماه پیش» آخوندی برای رهبرانقلاب:
برای قطار تهران مشهد سیستمی راه اندازی کردیم که حتی اگر لوکوموتیوران بمیرد اتفاقی رخ ندهد.
پس چرا باز هم منشا را خطاهای انسانی درنظر بگیریم؟
۲‌ استعفا‌ برای ابقاء وزیر راه
پس از داستان استعفای رئیس سابق سازمان هواپیمایی به علت سانحه سقوط ایران۱۴۰ در راستای به حاشیه بردن استیضاح و استعفای وزیر راه، این‌بار نوبت قربانی کردن مدیرعامل راه‌آهن بود تا شاید دوباره موضوع استیضاح آخوندی بابت سانحه اخیر ریلی به حاشیه برود.
شاید بتوان گفت یکی از بهترین معاونان آخوندی که به حق در سمت خود منصوب شده بود، همین مدیرعامل مستعفی راه‌آهن بود اما ظاهراً اولویت آخوندی حفظ سمت فعلی خود است تا دوباره با این استعفا، بتواند بخشی از فشار حاکم بر ریاست خود را کاهش دهد و بدین ترتیب تلاش کرد بار دیگر با استعفای یکی دیگر از معاونان خود پس از بروز سانحه، موضوع استیضاح و استعفای خود را به حاشیه ببرد!
امیدواریم با وکیلان مردم در خانه ملت گامی در جهت تحول سیستم عظیم حمل و نقل کشور برداریم.

*دکترای ارتباطات کار‌شناس ارشد راه و ترابری-ترافیک


کد مطلب: 213274

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/213274/نقد-وزیر-راه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1