کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

طرح یک پرسش از رئیس جمهور

6 آذر 1395 ساعت 23:53


حسن غفاری
اولین‌بار نیست که صحبت از تغییر نام استان «کهگیلویه و بویراحمد» به میان مى آید. در هفته‌ هاى گذشته باردیگر این بحث مطرح شد وشورای فرهنگ عمومی کهگیلویه وبویراحمد نشستى را با موضوع تغییر نام را در دستور کارخود داشت، حالا خبراین نشست، بازار بحث میان موافقان و مخالفان را داغ کرده و هریک از آنها به خصوص در فضای مجازی در تلاش برای کسب آرای بیشترى براى به ثمر رساندن اهدافشان هستند.khafari
ماجراازاین قرار است که درخبرها، موافقیت اولیه شورای فرهنگ عمومی استان با تغییر نام «کهگیلویه و بویراحمد» منتشر شد و در هفته گذشته استاندارد و امام جمعه ، نماینده هاى مجلس ، استادان دانشگاه و ریش سفیدان وبزرگان ایلات وطوایف استان اظهاراتشان را اعلام کردند. هرچند هنوز طرح تصویب نشده و فعلا بحث‌ها در سطح منطقه اى آغاز شده اما مردم استان را به تحرک واداشته است. مخالفان تغییر نام می‌گویند نام استان بخشی از هویت و گذشته آنهاست و در صورتی که نام این منطقه کنار گذاشته شود، تاریخ و هویت آنها هم پایمال می‌شود. تعدادی از این مخالفان با تشکیل گروه‌‌هایی در فضای مجازی که یکی از آنها نزدیک به پنج هزار نفر عضو دارد، نگرانی خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده و خواستار جلوگیری از این کار هستند تا جایى که اعلام مخالفت به سایر استان هاى لر نشین مجاور هم رسیده است، فرماندار استان هم در صحبتی که در میان خبرنگاران داشته، گفته است که این طرح می‌تواند در سطح استان اختلاف‌ و شکاف‌ ایجاد ‌کند‌ و به صلاح‌ نیست‌ بخاطر چنین‌ موضوعی‌ فضای آرام استان ‌دچار خدشه‌ شود. در مقابل، موافقان تغییر نام استان پیشنهادهایی نیز برای اسم جدید داده‌اند از جمله «زاگرس» و «دنا» را داده اندو علت این تصمیم را درازى نوشتارى نام و تلفظ سنگین آن مى داند. دراین میان موضوع دیگری هم در تابستان امسال و همزمان با سفر رئیس جمهورى به استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاد که اشاره به آن خالی از لطف نیست. بعد از تشریف فرمایی آقای روحانی به استان، ایشان به سخنرانی در میان مردم پرداخت. تلفظ نام کهگیلویه و بویراحمد برایشان سخت بود وحتی در خبرها آمد که چندین‌بار از عنوان «استان یاسوج» به جای کهگیلویه و بویراحمد استفاده کرده‌اند. این موضوع پس از مطرح شدن تغییر نام استان مدتی است ذهن من را خود مشغول کرده است، دوست دارم به عنوان فردی از دوستداران این سرزمین، این پرسش را از رئیس جمهورى محترم داشته باشم که آیا تلفظ سخت نام استان، باعث نشده است که دولت این موضوع را به مسئولان استانى درمیان بگذارد یا پیشنهادوامرى در این زمینه داده شده باشید تا شورای فرهنگ عمومی استان قبل از مطالعه جدی و بررسى راه کارهااقدام به تصمیم‌گیری برای تغییر نام کند؟
من یک کهگیلویه وبویراحمدى هستم و بیش از ٢ دهه است که به صورت تخصصی در زمینه عکاسی مردم نگارانه و ثبت تصویر از عشایر و روستاها به گوشه و کناراستان سفر کرده‌ام. این روزها شاهد نگرانی مردمی هستم که نام استان را نشانه‌ای از هویت خود می‌دانند. مردم این منطقه دارای تعصبات اجتماعی قوی هستند و نسبت به هویت وفرهنگ خود تعلق خاطر دارند. باتوجه به این مسئله، هر تغییری در این زمینه باید با مطالعه صورت گیرد. امیدوارم، خواستگاه فرهنگى وهویت اجتماعى استان در واکنش هاى کشورى لحاظ شود.


کد مطلب: 213147

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/213147/طرح-یک-پرسش-رئیس-جمهور

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1