کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تغییر نام توهین به گذشتگان و هویت‌مان است/ با این تغییر دردهایمان درمان نمی‌شود / زاگرس یک کلمه یونانی است

2 آذر 1395 ساعت 20:01


بحث در مورد تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد به اوج خود رسیده است و این روزها همه و همه پیرامون آن بحث و گفت و گو می‌کنند، پایگاه خبری کبنانیوز در این رابطه با یکی از فرهنگیان بازنشسته بویراحمد به گفت و گو نشسته است که از منظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.
به گزارش کبنانیوز از یاسوج، فتح‌اله احمدی فرهنگی بازنشسته با اشاره به طرح تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: ما مردم قبول نداریم، نام استان عوض شود این هویت لازمه ما است. ما به دنبال نان هستیم نه نام. نان داشته باشیم بخوریم کافی است و نام نمی‌خواهیم. در فرهنگ ما بویراحمدی‌ها بدترین و زشت‌ترین چیز این است که بگویند اسمت رو عوض کن.ahmadi
احمدی در ادامه با بیان اینکه در زمانی می‌خواستند اسم استان کرمانشاه را عوض کنند و بگذارند باختران، اما انجام نگرفت، افزود: هویت ما کهگیلویه و بویراحمد از زمان هخامنشی‌ها تا الان بوده است و این‌ها می‌خواهند، عوضش کنند و ما قبول نداریم.
وی با اشاره به ریشه تاریخی نام استان کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: خود کلمه «کهگیلویه» فرزند اردوان پنجم اشکانی که حاکم کهگیلویه و بویراحمد بوده است و برخی آمدند و تفسیر کردند به معنی کوهی که زالزاک دارد، نه اصلا اینطور نیست. بهترین یادگار انسان، اسمی است که مادر برای فرزندش انتخاب می‌کند، اگر این اسم را عوض کنند، یعنی به مادرش هم توهین کرده است.
این فرهنگی بازنشسته با بیان اینکه تغییر نام استان مشکلات و هزینه‌های زیادی را بردارد، اظهار کرد: با تغییر نام استان باید تمام اسناد (شناسنامه، کارت ملی و دیگر اسناد)، تابلوها، دفاتر، تمام امکانات نیز باید عوض شود و آقایان می‌توانند هزینه این تغییر نام‌ها را ببرند و روستاها را آباد کنند. تغییر نام استان دردی را درمان نمی‌کند.
ما مقصر نیستیم مقصر مسئولین بی‌سوادی است که نمی‌توانند کلمه «کهگیلویه و بویراحمد» را بیان کنند. تقصیر ما نیست که فلان مسئول کشوری نمی‌تواند نام کهگیلویه و بویراحمد را به درستی بگوید، آنها اگر سواد ندارد تقصیر ما نیست.
احمدی اضافه کرد: سال ۴۳ جمعیت یاسوج ۹۳۴ نفر بود دو سوم آن غیربومی و یک سوم آن روستا با جمعیت ۳۰۰ نفر بود و با این وجود فرمانداری کل شد. آن موقع گچساران شهر کارگری ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت داشت و این به خاطر امنیت و تحصن مبارزات مردم یاسوج با رژیم پهلوی بوده است. که بعدها زنده یاد مرحوم بهمن بیگی اعلام کرد مردمی که با تلاش و رکاب دست به ماشه گذاشتند تا دهی را به استانی تبدیل کردند.
وی افزود: وقتی فلان مسئول می‌گوید باید اسم عوض شود باید به او گفته شود، این اسم هویت ما است، مردم باشد یا نباشد، در مجموع هویت مردم کهیگلویه و بویراحمد به یک کلمه بستگی دارد و کسی که هویت ندارد همانند یک فرد بی‌خانمان است.
این فرهنگی بازنشسته در ادامه اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم به گذشته و تاریخ این منطقه توجه کنند که بر چه اساس این استان به وجود آمد. مردم چه هزینه‌هایی دادند تا این استان به وجود آمد. باید تاریخ استان را مطالعه کنند و ماهیت استان از گذشته دور چه بوده و تا الان چطور به اینجا رسیده است. ما از دو نسل خجالت می‌کشیم یکی نسل گذشته که از هیچ، همه چیز ساخت و یکی نسل آینده که برای آنها هیچی نذاشتیم. همه چیزشان را بر باد دادیم. نسل ما بدهکار است و کار بدی کرده است.
احمدی اضافه کرد: سال ۱۳۰۹ بعد از جنگ تنگ تامرادی، که حدود یک لشکر کامل رضاشاه از اردکان فارس حرکت کرد و در تنگ تامرادی اسیر شدند و سه هزار کشته و زخمی دادند و آن موقع سران عشایر را به تهران بردند و خواستند اعدام کنند و شجاعانه به شاه گفتند؛ نصف بودجه باغ وحش تهران را به کهگیویه و بویراحمد بدهید استان ما خودش جنگل و حیوان دارد و سیم خاردار هم نمی‌خواهد، ما مدرسه و کارخانه و راه می‌خواهیم و تا زمانی که این‌ها درست نشود همین آش و همین کاسه و وقتی از مولا قباد سی سختی که خودش مدرسه درست کرده بود گفت؛ معلم می‌خواهیم. اولین مدرسه سال ۱۳۱۰ در سی سخت تأسیس و سال ۱۳۱۱ در تل خسرو تاسیس شد و اولین بار شناسنامه ثبت احوال ۳ جلدی سال ۱۳۱۴ در این منطقه آمد.
وی افزود: ما آن زمان زیر سلطه فارس، اصفهان و خوزستان له و لورده شدیم و بزرگان مجبور شدند فرمانداری مرکز را در یاسوج بزنند. گچساران و دهدشت و کهگیلویه را از خوزستان جدا، بویراحمد را از فارس جدا کردند. و من یاد دارم گفتند مرکز استان را باید بهبهان کنند و مردم یاسوج نشستند، همین جا و ۸۰۰ تومان به ولی پناهی دادند و رفت تهران و بعد از ۱ ماه آمد و تابلوی بهبهان را خرد کرد و برگشت یاسوج. این تعصب مردم بود که شد یاسوج و شهر و مرکز. ما کاری نداریم کجا مرکز باشد ولی هویت کلی استان را در نظر می‌گیریم.
این معلم بازنشسته با اشاره به نام احتمالی «زاگرس» برای استان کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: کلمه «زاگرس» در اصل لغت یونانی، و در فارسی به معنی رشته رشته است.
 


کد مطلب: 212419

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/212419/تغییر-نام-توهین-گذشتگان-هویت-مان-این-دردهایمان-درمان-نمی-شود-زاگرس-یک-کلمه-یونانی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1