کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از مخالفت شدید «بزرگواری» تا نظرات متفاوت مسئولان کهگیلویه

25 آبان 1395 ساعت 13:15


با توجه به مطرح شدن تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای فرهنگ عمومی در استان، خبرنگار ایسنا نظر اعضای مسئولان شهرستان کهگیلویه را در این‌باره جویا شد.
«علی پوزش»، فرماندار شهرستان کهگیلویه خواهان بررسی تغییر نام استان شد و افزود: باید ببینیم که تغییر نام استان کمکی به توسعه این استان می‌کند یا نه، اگر در جهت کمک به ارتقا استان باشد خوب است در غیر این‌صورت همان اسم خودش بماند، بهتر است.
فرماندار کهگیلویه هم‌چنین نظرسنجی مردم در خصوص تغییر نام استان را خواستار شد و اظهار کرد: علاوه‌بر این‌که نخبگان و مسئولان رده بالای استان در این قضیه وارد شوند، باید از مردم استان نظرسنجی شود و بدانیم که در ازای تغییر نام استان چه چیزی نصیب مردم خواهد شد.
«سلطانعلی رحمانی»، فرماندار شهرستان بهمئی گفت: ضمن احترام به فرهنگ و گویش مردم، بنده خواهان تغییر نام استان هستم، چون نام آن بسیار طولانی است و البته نظر مردم هم باید لحاظ شود.
حجت الاسلام «سیدنصیر حسینی»، امام جمعه دهدشت گفت: از جهتی موافق تغییر نام استان هستم، چون نام آن بسیار طولانی و تلفظ آن برای برخی مسئولان سخت و بر زبان جاری نمی‌شود و همین دلیل شاید سبب انزاوی استان در قانون و محافل اداری و اذهان عمومی شود.
امام جمعه دهدشت تصریح کرد: از جهت دیگر اگر اسم جدید بگذاریم شاید آن فرهنگ و خاطرات گذشته از ذهن‌ها پاک شود، اگر بشود همین نام را ترکیبی درست کنند ترکیب روان که نه آن خاطرات حذف شوند نه این‌که در تلفظ دچار سختی قرار بگیریم، بسیار خوب است.
حجت الاسلام «مهدی کیانی‌اصل»، امام جمعه شهر سوق در خصوص تغییر نام استان گفت: اول از همه باید بدانیم نام استان به چه نامی می‌خواهد تغییر پیدا کند، چون با این نام بسیاری از بزرگان استان ما شناخته شده هستند.
وی با بیان این‌که نفس کار خوب است، یادآور شد: باید همه جوانب در نظر گرفته شود و نامی را انتخاب کنند که همه طوایف، قومیت‌ها و شهرستان‌های استان را در بر بگیرد هم‌چنین افتخارات استان در آن گنجانده شود.
 
نماینده اسبق کهگیلویه بزرگ، گفت: اگر می خواهید نام استان را کهگیلویه بگذارید موافقیم در غیر این صورت شدیدا مخالفیم
"حجت الاسلام سید محمد علی بزرگواری" با اشاره به مباحث مطرح شده درباره تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نام کهگیلویه پیشینه تاریخی این شهرستان می باشد و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد این نام تغییر کند.
وی با بیان اینکه نام کهگیلویه و بویراحمد هویت، تاریخ و فرهنگ این استان را در بر دارد، اظهار کرد: اینجانب که نماینده دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بودم در همان زمان به شدت مخالفت خود را در خصوص تغییر نام استان اعلام کردم.
بزرگواری افزود: تغییر نام استاد یعنی محو کردن پیشینه تاریخی ملت ما، و اگر هم گچساران و بویراحمد بخواهند نام استان را تغییر بدهند به هیچ عنوان حاضر نخواهیم بود کهگیلویه بزرگ نامش برداشته شود.
نماینده دور هشتم و نهم مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه نام کهگیلویه باید باشد، اظهار داشت: چون کهگیلویه یک نام تاریخی که ادامه بلاد شاپور است،یعنی بلادشاپود به مرکزیت دهدشت و کهگیلویه بوده نزدیک به ۳۵۰۰ سال سابقه تاریخی دارد.و با حذف نام کهگیلویه هویت این شهرستان گرفته خواهد شد‌.
بزرگواری تصریح کرد: من در دور نهم مجلس شورای اسلامی مخالفت خود را اعلام کردم و حتی تا وزارت کشور و جاهای دیگر پیگیری کرده بودم و این مسئله منتفی شد، حتی در این راه بعضی از سایت های محلی علیه من مطالبی منتشر کردند ،ولی من محکم ایستادم


کد مطلب: 210967

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/210967/مخالفت-شدید-بزرگواری-نظرات-متفاوت-مسئولان-کهگیلویه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1