کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از «اسماعیل دوستی» تا تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد

24 آبان 1395 ساعت 23:38


اسداله عبدی
از زمانی که اسماعیل دوستی برای تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد با رئیس جمهور اصلاح طلب وقت رایزنی و نظر مساعد وی را جلب کرد تا به حال، برای تغییر نام استان بارها و بارها پرونده های متعددی تشکیل شده ،پرونده هایی که همه به کشوی مقامات صاحب نفوذ استان رفته و بایگانی شده است.
اینروزها و پس از سفر استانی دکتر روحانی که ایشان بارها در سخنرانی ها نام استان را کهگلویه و بیوراحمد تلفظ کرد و یا وزرایی که به استان آمنده و نام غریب و ناشناخته استان ما در عصر ارتباطات را یکی کهگلویه و دیگری گگولویه و بَوِبراحمد تلفظ کردند و معمولا بخاطر طولانی بودن بخش دوم آنرا به قرینه! حذف میکنند تا احساسات همه هم استانی ها از ساده و سبک شمردن شدن نام استان ما جریحه دار شود، پرونده جدیدی توسط شورای فرهنگ عمومی در باب تغییر نام باز شده است، پرونده ای که تا بیست روز دیگر به گلوگاه تصمیم گیری ارجاع داده شده و بایگانی شدن چندباره سرنوشت قابل پیش بینی آن است.
در عین حال از آنجا که مخالفان اندک اما پرنفوذ، با پروپاگاندا مغالطه های زیادی در این موضوع ایجاد و اذهانی را به انحراف برده اند لازم است نکاتی در این زمینه اشاره شود:
۱- از هر ده مخالف تغییر نام استان شاید ۸ نفر اصلا وجه تسمیه و معنی نام استان را نمیدانند. و اگر از دو نفر باقیمانده بپرسیم معنی و تفسیر نام استان چیست حداقل ۲۰ روایت مختلف و متفاوت از تعابیر گوناگون می آورند! لذا اینکه اصرار دارند که این نام ریشه در اصالت ما دارد معلوم نیست از کجا آمده است؟
۲- نام فعلی هنگام تشکیل استان در دهه چهل انتخاب شده و دلیل این انتخاب به این نکته ساده برمیگردد که در آن زمان دو شهرستان یعنی کهگیلویه و شهرستان بویراحمد تشکیل دهنده استان جدید بوده اند لذا بهترین حالت برای پذیرش عمومی این نام ، استفاده از نام هر دو شهرستان بوده است. لذا امروز شهرستان های گچساران ،دنا،باشت،چرام و بهمئی سهمی در نام استان ندارند، پس لازم است برای ایجاد علقه بیشتر به یک هویت واحد ، نامی فراگیر برای استان انتخاب شود.
۳- اینکه بگوییم اگر نامی که از دهه چهل بر استان تازه تاسیس گذاشته شده تغییر یابد هویت و تاریخ و اصالت ما از دست می رود ، جز این است که پذیرفته باشیم هویت و تاریخ واصالت و حماسه های ما قدمتی پنجاه،شصت ساله دارد و قبل از تاسیس استان جدید و ایجاد استان کهگیلویه و بویراحمد ما بی هویت و فاقد پیشینه تاریخی بوده ایم؟ طبیعتا نام کهگیلویه و نام بویراحمد همچنان که قبل از دهه چهل و تشکیل استان وجود داشته با تغییر نام استان هم این نامها مانا خواهند ماند.حماسه ها و تاریخ و هویت و اصالت ما آنقدر اعتبار و قدرت و عظمت دارند که به یک اسم استان تازه تاسیس(از دهه چهل) برای زنده ماندن متکی نباشند.
۴- اینکه مخالفین اقلیت و پرنفوذ می گویند آیا ریشه همه مشکلات و بیکاری و توسعه نیافتگی و خودکشی و طلاق را حل می کند نوعی به فرار به جلو است ، تغییر نام استان تنها نسخه شفا بخش توسعه استان ما نیست و اساسا مشکلات فوق با شدت و ضعف در همه جای کشور وجود دارد.قرار هم نیست همه مسئولین و نمایندگان همه کارهای خود را تعطیل کنند و وقتشان را صرف پروسه تغییر نام کنند.
۵- از آنجا که رقم خوردن تاریخ و هویت امری ایستا نیست بلکه پویاست ، اینروزها که تاریخ و هویت ما را همین بیکاری و فقر و خودکشی و طلاق دارد رقم میزند بهتر نیست دامن پاک نام کهگیلویه و نام بویراحمد را از تجانس با این آسیب ها بیشتر از این آلوده نکنیم؟تا تاریخ مردمان کهگیلویه و بویراحمد را بجای انسانهای تنومند و آهنین اراده،با افرادی دچار سوء تغذیه و مسلوب الاراده که در برابر مشکلات، ساده ترین و بدترین راه یعنی خودکشی و طلاق را انتخاب می کنند، به یاد نیاورد؟
۶- نکته مهم دیگر مشروعیت نهادها و افراد تصمیم گیر برای تغییر نام استان است، مسئله تغییر نام استان یک موضوع عمومی است و همه افراد چه استاد دانشگاه تا یک فعال گردشگری و یک دانشجو یا کشاورز و دامدار همه حق رای مساوی دارند.این بحث نه یک معادله ریاضی یا پزشکی و بحث فلسفی است که آنرا به دانشگاه بسپاریم و نه یک مسئله فقهی و شرعی که برای حل آن مزاحم علما شویم و از محبوبیت آنان خرج کنیم و هزینه های معنوی آنرا به این عزیزان تحمیل کنیم ، لذا تنها مرجع ذیصلاح برای اظهار نظر در اینباره دادگاه افکارعمومی (همان چیزی که منتقدین تغییر نام از آن واهمه دارند ) است نه حلقه های بسته ی گروهی اقلیت.
۷- درباب انتقادات به هزینه های من درآوردی اصلاح تابلو ها و کتابها بدیهی است محصول یک پروسه تدریجی است کتابهای درسی در موعد چاپ دوباره بی هیچ هزینه ای اصلاح می شوند و تابلوها هم طی همین پروسه تدریجی در هنگام نو نوار شدن تغییر می یابند.
۸- از جهت دیگر همین اصلاح نقشه ها و کتابها و تابلوها ،استان را حداقل چندسالی در کانون توجه کشوری قرار می دهد و انگار که سرزمینی جدید کشف شود همگان از رهگذر این کانون توجه درمی یابند فقیرترین و بیکارترین استان کشور همان استانی است که صادرات ۲۵درصد منابع نفت و گاز کشور را بدوش می کشد، همان استانی است که جاذبه های گردشگری زیادی دارد همان استان حرم بی بی حکیمه و کوه دنا و خامی و چشمه بلقیس است.
ما با تغییر نام و جلب توجه همگان، میتوانیم اصالت و هویت، زیبایی ها، حماسه ها، دردها و مظلومیت هایمان را بهتر فریاد بزنیم.
ارادتمند همه ی مخالفین دلسوز تغییر نام دیار آریوبرزنِ


کد مطلب: 210829

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/210829/اسماعیل-دوستی-تغییر-نام-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1