کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توهم «آنغوزه نجات پنداری» مدیران کهگیلویه و بویراحمد

11 آبان 1395 ساعت 23:25


اسداله عبدی
حدود پانزده  سال پیش محققی در یکی از شبکه های تلویزیون با ذوق و اطمینانی عجیب از موفقیت خود در کاشت گیاهی تراریخته می گفت که در بیابانهای شور ایران  قابلیت کشت دارد و با درآمد صادرات روغن بدست آمده از آن گیاه،  کشور میتواند شیر نفت را برای همیشه ببندد و  از صادرات نفت برای اداره کشور بی نیاز شود.
اکنون و با گذشت سالها از رویای خام آن محقق دانشگاهی و در شرایطی که کشور برای افزایش توان صادرات نفت خام زیر بار اجرای معاهده برجام  رفته است شیوع بیماری" آنغوزه نجات پنداری" در میان مدیران کهگیلویه و بویراحمد ، امید به توسعه استان را بیش از هر زمانی کم رنگ کرده است.
چند ماهی است از سفر دولت به استان می گذرد و صدای مدیران استانی از عدم تخصیص ها کم کم بگوش میرسد. جدا از بحث تخصیص ها، یکی از ابعاد مغفول مانده سفر ، عدم تصویب طرح های بزرگ اقتصادی و اشتغالزا بخصوص در حوزه هایی مثل گردشگری،نفت و گاز، صنایع بزرگ و یا کشاورزی  بود که میتوانست در آینده و با به یدک کشیدن عنوان «مصوبه هیئت دولت» اتفاق بزرگی  برای اشتغال زایی و رشد و توسعه در آینده استان باشد.اما سفری که علیرغم تاخیر سه ساله می توانست فرصت خوبی برای رشد و توسعه و کم کردن فاصله پیشرفت با سایر استانها از آن بهره برد، در سایه بی تدبیری به فرصتی سوخته بدل شده است.
یکی از عوامل اساسی این اتفاق را میتوان انعکاس غلط توانمندی های استان از میدان امام حسین یاسوج به پاستور تهران دانست.
اگر به سخنرانی های رئیس جمهور در طی سفر مراجعه کنیم ایشان مکرراً از پتانسیل استان در زمینه گیاهان دارویی بعنوان راه حل رونق و ایجاد اشتغال در استان یاد کردند..
اگر چه رئیس جمهور محترم برخلاف رئیس جمهور قبل  ، مبنای سفرهای استانی را پرهیز از اقدامات غیرکارشناسی و شعار های توخالی دولت های قبل و دوری از انبوه مصوبات  هرگز عملی نشده  قرار دادند ، سوال اینجاست که تکیه ایشان بر پتانسیل گیاهان دارویی برای ایجاد اشتغال و رونق کوتاه مدت  در استان از کجا ناشی می شود؟
حدس زدن جواب این سوال با دانستن اینکه صحبتهای رئیس جمهور در یاسوج حاصل گزارشات ارسالی استان  و نشست مشورتی  قبلی با مسولان استانی در تهران  و شنیدن پیشنهادات آنها برای توسعه استان چندان سخت نیست.
رئیس جمهور محترم نیز ناخواسته و بر اساس گزارشات ارسالی استان در خصوص زمینه های توسعه استان و صحبت های پرحرارت مسولین استانی  از پتانسیل عظیم و جهانی گیاهان دارویی استان به این جمع بندی می رسد که بر خلاف سایر استانهایی که بدون داشتن ذخایر نفت و گاز  با اصرار خود، خط خوراک پتروشیمی یا سایر صنایع بزرگ را  طلب میکنند و به یک یا دو پالایشگاه هم قانع نیستند، مدیران کهگیلویه و بویراحمد معجزه ای جدید به نام گیاهان دارویی کشف کرده اند که یک تنه از پس غول رکود و بیکاری بر می آید. امری که در نهایت بدل به سرابی برای انبوه جمعیت استقبال کنندگان  از دولت شد.
در سفر اخیر هیئت روسی باز توهم آنغوزه ای بعضی مدیران استان گل کرد تا آنغوزه و ریواس  قهرمانان ما  برای نجات استان باشند.سفری که باز  هم بدون نتیجه ملموسی برای استان به سرنوشت سفر هیئت دولت مبتلا شد.
سوال اینجاست که صحبت از گیاهان دارویی برای توسعه استان مبتنی بر کدام طرح مدون اقتصادی است تا بر اساس آن میزان سرمایه گذاری و ظرفیت دقیق اشتغالزایی این بخش سنجیده شود.
عدم پاسخ برخی مدیران استان به این سوال این حدس مضحک را به ذهن متبادر می کند که شاید مسئولان استانداری هر روز طی رفت و آمدهای شهری با مشاهده کنگر و بیلهر فروشان حوالی سه راه بیمارستان ، به ظرفیت اشتغالزایی این بخش برای معرفی دستفروشان بیشتر به خیابانها پی برده اند!یا  شاید با مطالعات گسترده به تجربیات جهانی در اشتغالزایی گیاه دارویی خشخاش در افغانستان یا گیاه دارویی کوکا در آمریکای جنوبی تکیه دارند!
از سوی دیگر در شرایطی که زیستگاه بسیاری از گیاهان دارویی استان در محدوده محیط زیست بوده و امکان کشت این گونه ها در زمین های کشاورزی نیست و با لحاظ منابع آبی محدود در بخش کشاورزی و نیز معضلات واگذاری و معارضات در بخش منابع طبیعی صحبت از اشتغالزایی گیاهان دارویی دقیقا با چه طرح اجرایی قرار است رنگ تحقق ببیند؟
اگر منظور استخراج مواد موثره است، چگونه مدیران استانی شامپوی سینره را دیده اند اما صدها پتروشیمی اشتغالزا در استانهای فاقد منابع  نفت و گاز  را نادیده گرفته اند؟
چطور سایر استانهای دارای گونه های متعدد گیاهان دارویی رشد خود را  نه در آنغوزه و ریواس، بلکه در  داشتن کارخانجات خودروسازی وقطعه سازی و فولاد دیده اند و ما به امید ریواس و آنغوزه نشسته ایم؟
شکی نیست گیاهان دارویی در افقی بلند مدت شاید سی ساله و پس از مطالعات گسترده علمی و تحقیقاتی و تجاری سازی ایده ها در مقیاس کوچک می تواند سهمی کوچک در توسعه استان داشته باشد اما راه حل کوتاه مدت و میان مدت حل معضل بیکاری و فقر و توسعه نیافتگی هرگز توهمی بنام گیاهان دارویی و آنغوزه و ریواس و کنگر و بیلهر  نیست.
حال و پس از فرو کش کردن هیاهوی آن سفر و مشخص شدن بی حاصل بودن مانور روی گیاهان دارویی در سفر استانی دولت، سازندگان سناریوی سراب گیاهان دارویی چه جوابی در برابر این فرصت های از دست رفته و ادامه اخبار خودکشی ها  آمارهای بیکاری و طلاق و فقر و توسعه نیافتگی برای مردم استان  دارند ؟
باشد که متخصصین  آستین ها را بالا بزنند و برای درمان بیماری" آنغوزه نجات پنداری" در میان مدیران کهگیلویه و بویراحمد چاره ای بیاندیشند.
 


کد مطلب: 208285

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/208285/توهم-آنغوزه-نجات-پنداری-مدیران-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1