کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

باج خواهی در لوای بررسی ترکیب مدیریت در استانداری

4 آبان 1395 ساعت 9:46


 امین کشاورز
با انتشار مطلب «ترکیب مدیران استاندار کهگیلویه و بویراحمد چگونه است + (اسامی و حوزه)» یکی از مخاطبان کبنانیوز به آن واکنش تند نشان داد که از منظر خوانندگان می گذرد؛
javab
باید قبول کرد منطقه گرایی و ایل محوری بخشی از هویت ما شده است. قطعا در شکل گیری این وضعیت فعالان سیاسی و حریصان پست و مقام بیش از سایر گروه‌ها حتی باج گیران سر کوچه در این موضوع مقصر هستند.
چند سالی هست که معضل قوم گرایی در حال نضج گرفتن است ولی با این وجود بیشتر در پشت پرده این اتفاق می‌افتاد اما حالا دیگر کسی از بیان علنی آن ابایی ندارد و به آن هم به شکل عصر جاهلیت تفخ‌تر می‌کنند.
کسی منکر هویت و گذشته نمی‌شود و اتفاقا در این عصر یکی از نیازهای نسل جدید هست که با تاکید بر نکات مثبت گذشته در مقابل تکثر گرایی هویتی که از محصولات غربی است از بسیاری از پیامدهای بحران زای این پدیده جلوگیری شود ولی بازپروری نکات منفی تاریخ گذشتگان و تعصب برآن به همراه در آمیختن آن با مقتضیات سیاست بدعت خطرناکی است که هر روز فربهتر می‌شود.
در سال‌های گذشته موضوعاتی همچون سردسیری و گرمسیری، بالا و دومن، عزت بویراحمد و... مستمک خوبی برای برخی ذی نفعان در عالم سیاست بود تا با بزرگ نمایی آن‌ها به مطامع خود برسند.
در جدید‌ترین مورد نیز سایت کبنانیوز که دست بر قضا مسئولانش نیز بر گرفته از همین تعصبات منطقه‌ای است و با نگرش قومی بر سهم خواهی منطقه‌ای تاکید دارد به ارایه‌ی گزارشی در مورد ترکیب مدیریتی در استانداری استان پرداخته است که بوی تعفن از آن هر فرد تحصیل کرده و اهل شعوری را اذیت می‌کند.
کاملا روشن است پشت این تحرکات چه کس و یا کسانی قرار دارند و این بار اول نیست و اخر هم نخواهد بود که این جماعت با بزک کردن این موضوعات دنبال سهم خواهی باشند یک روز قوم گرایی را وارد حریم هنر و فرهنگ می‌کنند و دیگر روز مطلب در اعلام ندامت از حمایت گذشته‌شان از استاندار می‌نویسند و امروز هم در یک گزارش ناقص و مغرضانه از نگاه خودشان ترکیب مدیریتی استان را مشخص کرده‌اند.
مطابق تفکر آشکار در این گزارش در تقسیم مدیریت‌ها نه شایستگی ملاک هست و نه نگرش سیاسی و یا همراهی و یا عدم همراهی با دولت بلکه نکته مهم تنها این است که تعداد صندلی‌های مدیریتی استان مشخص شود و بعد این تعداد تقسیم بر ۳ شده و به اندازه مساوی صندلی‌ها تقسیم شود تا مبادا کسی دلخور شود.
این در حالی است که در سطح کلان کشور نیز نگاه هرگز نگاه منطقه‌ای نیست و مدیران بر اساس پارامترهای مشخصی تعیین می‌شود و این گونه نیست که یک سهم خاصی به استان‌ها داده شود.
عنوانی را که می‌توان بر تفکر بالا اطلاق کرد یک نگرش ملوک الطوایفی است که تنها ملاک تقسیم بندی در آن طایفه و قبیله بوده است و حتما باید برای هر طایفه و قبیله‌ای سهمی قائل شد.
شکی نیست که هم نویسندگان مطلب و هم اقایان پشت پرده خود نیز از زشتی و ناپسندی این نوع نگاه مطلعند ولی برای گرفتن پست به هر رفتاری متوسل می‌شوند و گمان می‌برند با غوغا سالاری و حرف‌های بچه گانه می‌توانند صندلی مدیریت را به راحتی تصاحب کنند در حالی که ان صندلی حتی خالی باشد بهتر از ان است که یک نیروی ضعیف، مسئله دار، قوم گرا و سهم خواه بر روی آن قرار گیرد.
ایراد گیری بر این گزارش را دونشان نوشته می‌دانم و اگر بخواهم ایرادات و دروغ‌های آنرا بیان کنم از حد خارج است که در آن صورت افتادن در دامی است که آقایان در جلوی مسیر توسعه استان پهن کرده‌اند و این‌‌ همان سیاست زدگی است که بار‌ها حضرت آیت الله ملک حسینی بر آن لعنت فرستاده‌اند.
معلوم نیست در این تقسیم بندی ۵ شهرستان دیگر استان چرا نادیده گرفته شده‌اند و در حالی که برخی بزرگواران متعلق به آن شهرستان‌ها هستند بیان نشده است و یا چرا هیچ توجهی به جمعیت شهرستان بویراحمد و یا گستردگی کهگیلویه بزرگ نشده است.
اگر قرار بر مچ گیری باشد آن وقت صاحب این نوشته می‌تواند این سوال را مطرح کند که چرا فقط مدیران ستادی استانداری بررسی شده‌اند چرا به سایر ادارات کل و اهمیت آن‌ها که بعضا یک مورد از ان‌ها از همه و یا بسیاری از این مسئولیت‌های ستادی در استانداری و مشاوران جایگاه مهمتری دارد و قدرت اجرایی و بودجه بیشتری در اختیارش هست و به نیروهای آن منطقه داده شده است هیچ اشاره‌ای نشده است. مدیریت بسیاری از ادارات مهم کل استان از یک منطقه خاص هستند و حتی معاونان پشتیبانیشان نیز اهل‌‌ همان جا هستند و در این مطلب زیرکانه نادیده گرفته شده است. جالب انکه مبنای تعیین سرزمین مادری مدیران نیز مشخص نیست و یک جا صرف تقسیم بندی شهرستانی ملاک است و در جای دیگر تنها طایفه مهم است و مهم نیست فرد از چه زمانی نقل مکان کرده است و یا خود را متعلق به کجا می‌داند.
اما نمی دانم چرا این سایت بر بکارگیری نیرو در دستگاه‌هایی همچون سازمان مدیریت و برنامه ریزی و جهاد کشاورزی که اکثر و یا بهتر است بگوییم همه‌ی نیروهای بکار گرفته شده از یک منطقه هستند اشاره نشده است. آیا شایسته است مردم نجیب استان نیز فردا معترض شوند که قطعا هر اعتراضی حق آنهاست که چرا اینهمه تضییع حق اتفاق افتاده است؟
در مقاله‌ی مفصلی به این نوع بکارگیری نیرو‌ها و عوامل پشت پرده آن پرداخته خواهد شد. در این بکارگیری‌ها بچه‌های فعال جریان نادیده گرفته شده است و این جوانان علی رغم شایستگی باید کماکان بیکار باشند و نورچشمی‌ها سهمیه بگیرند.
سالهاست و بلکه دهه هاست مردم استان با مسالمت و همزیستی در کنار هم و گاهی در یک آپارتمان با هم زندگی می‌کنند و و پیوند‌های وثیقی از گذشته میان آن‌ها برقرار است هرگز به این نوع تقسیم بندی‌ها توجه نمی‌کنند و جای تاسف است که ساحت رسانه الوده به این حرف‌های زشت و ناپسند می‌شود و باید بر چنین نوشته‌ای و چنین تفکری تاسف خورد.
در پایان بد نیست یاداوری کرد که حتی اگر‌‌ همان تقسیم بندی مساوی و سهم خواهی ملوک الطوایفی مد نظر اقایان اعمال شود باز بی‌شک برخی از مدعیان و پشت پرده‌های این نوع ادبیات هیچ چیزی عایدشان نمی‌شود چون هیچ کس آن‌ها را قبول ندارد و بی‌عرضه‌اند.


کد مطلب: 207225

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/207225/باج-خواهی-لوای-بررسی-ترکیب-مدیریت-استانداری

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1