کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

غربالگری ۱۳۲۰ بیمار مبتلا به فشارخون و دیابت / تدوین سند بیمارهای غیرواگیر

4 آبان 1395 ساعت 10:59


رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: هزار و ۳۲۰ بیمار مبتلا به فشارخون و دیابت امسال در این استان در طرح غربالگری شناسایی شدند.
رضا چمن افزود: ۹۰۰ بیمار مبتلا به فشارخون و ۴۲۰ بیمار مبتلا به دیابت در این طرح شناسایی شده است.
وی اظهار کرد: مراحل مداخلات درمانی، آموزش و اصلاح رژیم غذایی این بیماران که در مراحل ابتدایی و بدون نشانه‌های اولیه بودند آغاز شد.
چمن ابراز کرد: تاکنون ۵۰ هزار نفر در مراکز بهداشت و درمانی کهگیلویه و بویراحمد برای تشخیص بیماری‌های قند خون و فشار خون غربالگری شده‌اند.
چمن تصریح کرد: هر فرد دارای فشارخون بالا و دیابتی باید هر ماه یک بار برای تکمیل دوره درمان به مراقب سلامت مراجعه کند.
وی بیان کرد: این نوع بیماران هر سه ماه یک بار باید مورد معاینه پزشک عمومی یا پزشک خانواده قرار گرفته و در صورت نیاز به پزشک متخصص و فوق تخصص معرفی خواهند شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: آموزش برای خود مراقبتی راهکار اصلی پیشگیری از این بیماری‌ها است.
چمن با اشاره به اینکه شناسایی به موقع و مداخله‌های درمانی نقش اثرگذاری در کاهش این بیماری‌ها دارد از تمام افراد بالای ۳۰ سال خواست در طرح غربالگری، قند و فشارخون خود را سنجش کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: نتایج بررسی‌های انجام شده در طرح بیماریابی نشان می‌دهد بیش از ۱۷ در صد جمعیت بالای ۳۰ سال ساکن در مناطق روستایی و ۱۰ درصد از اهالی مناطق شهری این استان به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند.
چمن گفت: تاکنون ۱۴ هزار و ۲۰۰ بیمار دیابتی در روستا‌ها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر این استان شناسایی شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: اصلاح رژیم غذایی، کنترل وزن، ورزش و انجام آزمایش برای افراد بالای ۳۰ سال به صورت سالیانه از راهکارهای کنترل این بیماری‌ها است.
تدوین سند بیماری‌های غیرواگیر کهگیلویه و بویراحمد ظرف ۲ ماه آینده
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه از تدوین سند بیماری‌های غیرواگیر در استان ظرف دو ماه آینده خبر داد و گفت: سند ملی بیماری‌های غیرواگیر به صورت کشوری تدوین و به تصویب رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کار تدوین سند بیماری‌های غیرواگیر استان کهگیلویه و بویراحمد در راستای اجرای سند ملی این بیماری با همکاری سازمان‌های مرتبط با اهداف برنامه، از مرداد ماه آغاز شده و تاکنون ۱۳ جلسه در این خصوص تشکیل شده است.
وی بیان کرد: هماهنگی و تشکیل جلسه با مسؤولان واحدهای مراکز بهداشت، برگزاری جلسات و نشست‌های درون سازمانی، هماهنگی با مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و... از اقدامات صورت گرفته در راستای بومی‌سازی سند بیماری‌های غیرواگیر در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
چمن عنوان کرد: هم‌اکنون راهکار و نقشه راه بیماری‌های غیرواگیر در استان تدوین شده و پیش‌بینی می‌شود این سند ظرف دو ماه آینده برای تصویب نهایی ارائه شود.


کد مطلب: 207174

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/207174/غربالگری-۱۳۲۰-بیمار-مبتلا-فشارخون-دیابت-تدوین-سند-بیمارهای-غیرواگیر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1