کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتظارات از وزارت فرهنگ و ارشاد باید در حد وظایف باشد

30 مهر 1395 ساعت 16:30


۲۳ برگزیده استانی یازدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان کهگیلویه و بویراحمد با حضور مسؤولان استانی تجلیل شدند.
به گزارش کبنانیوز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، کانون‌های فرهنگی را یکی از ظرفیت‌ها برای رصد فعالیت‌های دینی و مذهبی دانست و افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق قانون وظایفی تعریف شده و باید انتظارات نیز در حد این وظایف باشد.
dsc09356
آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره استانی قرآنی نوجوانان و جوانان عضو کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد با عنوان «مُدْهامَّتانِ» امروز (۳۰ مهر) با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی مساجد، فرماندار و مسئولان شهرستان بهمئی و فعالان قرآنی استان در مجتمع فرهنگی و هنری شهر لیکک برگزار شد.
رضا دهبانی‌پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تشکر از دست اندکاران برگزاری این جشنواره، به کلیپی از سخنان مقام معظم که در زمینه قرآن و تدبر در آن پخش شد اشاره و اظهار داشت: آنچه که مقام معظم رهبری همواره در زمینه‌های قرآنی بر آن تاکید داشته و دارند، تدبر و عمل به فرامین کلام الهی؛ یعنی قرآن است.
وی با بیان اینکه هرچند قرآن برای تمسک، توسل و استفاده در محافل در منازل نگهداری می‌شود، عنوان کرد: نباید تنها به ظاهر قرآن نگاه کرد، بلکه طبق فرمایشات رهبری باید توسل، تدبر و عمل به قرآن سرلوحه کار همگان باشد.
دهبانی‌پور، قرآن را عامل نجات بخش در همه ابعاد جامعه دانست و افزود: یا توجه به آسیب‌های موجود جامعه، شاید بتوان گفت یکی از راه‌های علاج آن‌ها توسل به قرآن و سیره اهل بیت (علیهم السلام) است.
دبیر هیئت نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: اگر تاثیرگذاری قرآن را در عمل ببینیم، از بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه نجات پیدا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه باید خود عامل به قرآن باشیم، افزود: فعالان قرآنی و همه ما علاوه بر تلاوت قرآن باید به سیرت این کلام الهی و دستورات آن در عمل کوشا باشیم.

دهبانی‌پور، در ادامه، یادآور شد: ما به عنوان مدیران نظام جمهوری اسلامی رسالت و وظیفه‌ای در قبال مردم برعهده داریم و برای انسان نیازهایی تعیین شده که این نیاز‌ها در ساختارهای دولتی به گونه‌ای است که به هر دستگاه بر اساس مسئولیت و امکانات، وظایفی طبق قانون محول شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه در جامعه دینی و اسلامی ایران باید نتایج همه کار‌ها به یک نقطه که‌‌ همان قرب الهی است منتهی شود، خاطرنشان کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق قانون وظایفی تعریف شده و باید انتظارات نیز در حد این وظایف باشد.
وی وظایف این وزارتخانه و اداره کل را در هشت حوزه مهم برشمرد و عنوان کرد: اگر به غیر از این وظایف کاری صورت گیرد، قطعا در انجام وظیفه دینی و اعتقادی خود غفلت کرده‌ایم.
دهبانی‌پور، با اشاره به اینکه در وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نیازهای اولیه و ثانویه توجه شده، ادامه داد: بر این باورم که برای شادابی و امید باید به وظایف شرعی و قانونی عمل کرد.
این مسئول فرهنگی و هنری استان کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه این اداره کل علاوه بر برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری، برگزاری جشنواره‌های قرآن و نهج البلاغه را در دستور کار دارد، خاطرنشان کرد: برگزاری هشت جشنواره رضوی به صورت شهرستانی و یک جشنواره رضوی به صورت ملی نیز جزء وظایف بوده و هرساله در شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

وی اذعان کرد: هر چند برگزاری این برنامه‌های دینی شاید نتواند دغدغه بزرگان را کمتر کند، ولی برگزاری آن‌ها نشانه پرداختن به مسائل دینی و مذهبی در جامعه است.

دهبانی‌پور، فعالیت در حوزه قرآنی را از دیگر وظایف این اداره کل عنوان و افزود: هر چند موسسات قرآنی و جامعه القرآن‌ها شاید در دوسال گذشته به دلیل مشکلاتی مالی کشور حمایت‌های کمی از آن‌ها صورت گرفته، ولی فعالیت در این حوزه نیز از افتخارات ماست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، برگزاری سوگواره‌های مشک تشنه و تئاترهای مذهبی را از دیگر برنامه‌های این اداره کل و ادارات شهرستانی دانست و یادآور شد: ضرورت و اهمیت برگزاری این برنامه‌ها قابل بحث و دفاع است.
وی به اهمیت و ارزش تئا‌تر دینی در انتقال ارزش‌ها اشاره و تصریح کرد: زبان هنر بهترین راه انتقال ارزش‌ها و رفتارهای دینی بوده و تاکنون در این راستا، برنامه‌ها و جشنواره‌هایی در سطح استان و کشور انجام گرفته است.
دهبانی‌پور، از کانون‌های فرهنگی و هنری در مساجد به عنوان یکی از ظرفیت‌های این وزارتخانه یاد کرد و اظهار داشت: این کانون‌ها یکی از ظرفیت‌های با ارزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و رصد فعالیت‌های دینی و مذهبی مردم در این مکان‌ها صورت می‌گیرد.
این مسئول فرهنگی و هنری استان کهگیلویه و بویراحمد، تبیین ارزش‌های دینی و تبلیغ مبانی اعتقادی را از وظایف این وزارتخانه و اداره کل خواند و گفت: این اداره کل علاوه بر این وطایف، رسالت‌های دیگری نیز داشته و نمی‌توان به آن‌ها نگاه تک بعدی داشته باشیم.
به گزارش کبنا، آیین اختتامیه و پایانی این جشنواره قرآنی با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسوول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و دیگر مسؤولان استانی و شهرستانی در شهرستان بهمئی، شهر لیکک برگزار و برگزیدگان آن تجلیل شدند.
در رشته اذان، محمد جشان‌نژادیان از بهمئی، محمد فتحی از گچساران و حسین عظیمی مطلق از لنده به ترتیب مقام‌های اول تا سوم این رشته را کسب کردند.
محمود باقریان از چرام، سید بهنام ادیبی از بهمئی و میلاد شفیعی از لنده در رشته قرائت قرآن به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.
مجتبی معینی از بویراحمد، ناصر جعفر‌زاده از چرام رتبه دوم و رضا فتحی از گچساران رتبه سوم رشته ترتیل قرآن را از آن خود کردند.
صدیقه نیازی از لنده، الهه میرسالاری از لنده و سعیده حمیدی از دنا به عنوان نفرات برگزیده اول تا سوم قرائت قرآن بخش خواهران معرفی و تجلیل شدند.
نرگس حسینی نژاد از کهگیلویه رتبه اول، فاطمه هرمزی از چرام رتبه دوم و سیده فاطمه تقوی از کهگیلویه رتبه سوم رشته حفظ کل قرآن کریم را از آن خود کردند.
قرائت صحیح سوره حمد، توحید و اذکار نماز نیز از دیگر رشته‌های این جشنواره بود که در دو بخش خواهران و برادران برگزار شد.
شهاب نعمتی از لنده و فرشید علی‌جانی از چرام به صورت مشترک رتبه اول، امیررضا خسروی و حمیدرضا بشارت به صورت مشترک رتبه دوم، و سید علی دست‌افکن از باشت رتبه سوم این رشته در بخش برادران را کسب کردند.
زینب حقانی از بهمئی، سحر پرندوار از بهمئی و لادن راه‌خداپور از دنا نیز به ترتیب رتبه اول تا سوم رشته حمد، سوره و اذکار نماز استان را کسب و به مرحله کشوری این مسابقات راه یافتند.
جشنواره قرآنی نوجوانان و جوانان عضو کانون‌های فرهنگی مساجد هر ساله با نام «مدهامتان»، یکی از کوچکترین آیه‌های قرآن (آیه ۶۴ سوره الرحمن) با هدف ترویج فرهنگ قرآنی، شناسایی نخبگان قرآنی، تقویت و پرورش آنها در سراسر استان‌های کشور برگزار می شود.


کد مطلب: 206720

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/206720/انتظارات-وزارت-فرهنگ-ارشاد-باید-حد-وظایف-باشد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1