کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از ضربات «پوزش» به اصلاحات تا درگیری‌های زرگری اصلاح طلبان

20 شهريور 1395 ساعت 16:46



رضا حسن‌پور

کمتر از یک سال دیگر به  انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری زمان مانده است .سال آخر دولت ها برای همه دولت ها مهم و سرنوشت ساز است. مطابق قانون استانداران،فرمانداران و بخشداران اجازه دخالت در روند انتخابات را ندارند اما طبیعی است که آنها باید با شعارها و سیاست های دولت وقت هماهنگ باشند.
از روز شروع به کار دولت یازدهم  از سوی برخی بزرگان و هم چنین منتقدین نسبت به وجود ناهماهنگی در بدنه وزارت کشور و ناهمسو بودن بسیاری از فرمانداران و بخشداران تذکر داده شده است و به نظر می رسد هنوز دولت در این حوزه نتوانسته است  به یک اصلاح اساسی و مطابق با شعارهای خود دست پیدا کند.
اگر چه زمان باقی مانده زمان اندکی است ولی باز هم دولت می تواند نسبت به رفع برخی ناهماهنگی هایی که وجود دارد اقدام کند.
حکایت فرمانداری کهگیلویه از بحث برانگیزترین موارد در دولت یازدهم در استان بوده است. بیش از یک سال بعد از شروع به کار دولت فرماندار دولت قبل بر مسند قدرت بود و حتی از سوی برخی رهبران و نیروهای اصلاح طلب در استان مورد حمایت واقع میشد و گزینه فرمانداری اصلاح طلبان با موانع زیادی روبرو بود ولی در نهایت به هر شکلی بود حکم سرپرستی کرامت کریمی صادر شد. او همان روزهای ابتدایی نشان داد که هرگز در حد و قواره ی یک فرماندار نیست و همه عمر نه ماهه اش به التماس و التزاع برای بقا گذشت.
عدم ابلاغ نهایی برای کریمی سبب شد تیم تصمیم گیرنده استان به تکاپو برای انتخاب جانشین وی بیفتد. گزینه های چندی مطرح شدند اما در نهایت کلید فرمانداری به علی پوزش رسید که هر چند اصلاح طلب ثابت قدمی بود ولی تجربه کار سیاسی نداشت  عدم تحربه اش در نهایت ضرباتی هم به اصلاحات شهرستان وارد کرد ولی او توانست آرامش نسبی را در شهرستان بوجود بیاورد و انتخابات دهم مجلس را بدون حاشیه برگزار کند.
شرایط فعلی او کمی سخت است وجود یک نماینده اصولگرا در آن شهرستان و قطعا تلاش وی برای اعمال نفوذ و بکارگیری نیروهایش تا همین جای کار هم برخی دلخوری و تصادم ها را سبب شده است. گر چه در جدیدترین اتفاق عدل هاشمی پور مدعی شده است که برنامه ای برای عزل و نصب مدیران ندارد و اساسا دخالت نمایندگان در امورات اجرایی خلاف قانون است.
سوای از ایرادات و یا برخی نقدها بر عملکرد پوزش باید گفت او دست تنهاست و بار سیاسی و اجرایی شهرستان را به تنهایی به دوش می کشد.
دو دستگی در بین خود نیروهای اصلاح طلب شهرستان کهگیلویه کار را برای فرماندار سخت تر کرده است. هراز چندگاهی در رسانه ها صحبت از تغییرات در فرمانداری کهگیلویه میشود ولی در مجموع انفعال سیاسی پوزش باعث شده خطری او را تهدید نکند جز اینکه او خود بخواهد از کهگیلویه برود.
موضوع معاونت فرمانداری  کهگیلویه را اگر نگوییم بیشتر از خود فرمانداری حرف و حاشیه داشته است از آنهم کمتر نبوده است. در همان بحبوحه ی فشار برای معرفی کریمی و مدت ها قبل از معرفی فرماندار حکم جلال منش به عنوان معاون فرماندار از سوی خادمی صادر شد این حکم از دو جهت مورد استقبال بخش زیادی از سیاسیون شهرستان قرار گرفت اول به جهت تجربه بالای جلال منش و هم چنین اینکه او در آستانه بازنشستگی بود و دوم وابستگی و نزدیکی جلال منش به طیف لاهوتی بود که اصلاح طلبان این اتفاق را تقسیم قدرت در فرمانداری بین دو طیف تعبیر میکردند. جلال منش به جهت موعد بازنشستگی از فرمانداری  رفت در حالی که به هر علتی بود بازنشسته نشد و حالا دوران قبل از بازنشستگی اش را به عنوان یک کارمند معمولی پشت سر می گذارد که همین موضوع سبب دلخوری زیادی هم شده است. البته برگرداندن او به معاونت کمی سخت بود چرا که هم نیازمند طی یک روال قانونی بود و هم اینکه جلال منش در انتخابات قبلی مجلس قویا از موحد حمایت کرده بود.
از زمان رفتن جلال منش فرمانداری کهگیلویه معاون ندارد و این برای یک شهرستان بزرگ اصلا پذیرفتنی نیست.
مدت هاست زمزمه معرفی برخی نیروها به عنوان معاون فرماندار کهگیلویه در گوشه و کنار شنیده می شود نیروهایی که بعضا خود خودشان را گزینه جا می رنند. نکته جالب در مورد اکثرا گزینه ها این است که اولا سیاسی نیستند و ثانیا سابقه کار اجرایی ندارند.
یکی از موارد بحث انگیز حول معرفی معاون جدید فرمانداری کهگیلویه معرفی نیروهای خارج از مجموعه وزارت کشور است که مورد اعتراض مجوعه فرمانداری کهگیلویه قرار گرفته است.
البته در طول سالیان گذشته استفاده و بکارگیری از نیروهای خارج از مجموعه ی وزارت کشور در مقام فرماندار و یا بخشدار امری مرسوم بوده است ولی به شرطی که نیروی ورودی دارای ظرفیت کاری و مدیریتی باشد که در گزینه های معرفی شده برای معاونت فرمانداری به نظر می رسد گزینه ها فاقد ظرفیت لازم باشند .در این میان برخی نیروها و فعالین در مجموعه فرمانداری نیز به این نوع وارد کردن مدیر معترضند و می گویند که این مسئله سبب بی انگیزگی بین کارکنان فرمانداری و نادیده گرفتن توانایی آنان می شود.
کهگیلویه در حالت عادی هم پر از حاشیه و درگیری های زرگری بین خود نیروهای اصلاح طلب بوده است پس ضروری است برای رفع این فاصله (که البته بعید است فکری به حال آن شود) گامی برداشته شود نه اینکه  با استمرار نگاه های  قومی آتش اختلافات شعله ورتر گردد.
معاونت فرمانداری می تواند در کنار فرماندار در این یک سال باقی مانده از عمر دولت یازدهم به رفع حداقلی از کدورت ها کمک کند.


کد مطلب: 197747

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/197747/ضربات-پوزش-اصلاحات-درگیری-های-زرگری-اصلاح-طلبان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1