کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«آویشن» گفتن زنان یاسوجی، زیر پای مسئولان خفه می‌شود

12 شهريور 1395 ساعت 22:28


 گروه اجتماعی

دستفروشی از جمله مشاغل کاذبی است که مردان و زنان در هنگام بحران‌هایی همچون طلاق، فوت و یا جدایی از همسر و یا آسیب‌های ناشی از مسائل اقتصادی و بیکاری به واسطه نداشتن تحصیلات و مهارت‌های لازم مجبور به روی‌آوری به مشاغل کاذبی از این دست می‌شوند.
هرچند پدیده دستفروشی به ویژه بانوان دست‌فروش برای عده‌ای از مردم بسیار ناخوشایند است و کاملا با این امر مخالف هستند، اما آنچه مسلم است، ضعف دولت‌ها در سیاست‌های اشتغالزایی به ویژه برای قشر ضعیف جامعه از مهم‌ترین عوامل دستفروشی در سطح شهرهای کلان و مناطق محروم است تا جایی که جمع قابل توجهی از جامعه‌شناسان و کارشناسان بر این باورند انتقادی به این پدیده وارد نبوده و اگر هم باشد، متوجه مسئولان و سیاست‌گذاران است، این افراد در جایگاه یک انسان، از مشکلات و دردهای فراوانی رنج می‌برند که بررسی و ریشه‌یابی آن باید به عنوان دغدغه‌ای مهم مورد توجه مسئولان قرار گیرد. چرا که کسب روزی و تلاش برای به دست آوردن لقمه‌ای نان برای سیر کردن شکم، زن و مرد نمی‌شناسد.
اگر برای یک بار هم از خیابان‌های شهر یاسوج عبور کرده باشید، حتما با زنان مسن و یا دختران جوانی مواجه می‌شوید که در حال دست فروشی هستند، این‌ها کسانی هستند که مشکلات تامین مخارج زندگی آنها را واردار کرده است که تا بیش از صدها کیلومتر از محل زندگی خود فاصله بگیرند.
امروز بازار کار، مرد و زن نمی‌شناسد و گاها حضور زنان در این عرصه آن هم انجام کارهایی که در گذشته بیشتر مختص مردان بود، انسان را به تعجب وا می‌دارد.
در میان دستفروشان خیابان هفت تیر شهر یاسوج از دختران جوان تا زنان ۷۰ ساله را می‌بینید که ساعت‌ها بر روی زمین گرم چمباتمه زده‌اند و برای تامین هزینه‌های زندگی در تلاش هستند. حضور بانوان آویشن فروش در مرکز شهر یاسوج طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است و عدم ساماندهی آن می‌تواند در طولانی‌ مدت بسترساز آسیب‌های اجتماعی زیادی باشد. فروش آویشن مگر چه میزان سودآوری و درآمدزایی برای این افراد دارد که به عنوان محل فعالیت، ساعت‌ها در این معابر حتی در شرایط نامساعد آب و هوا سختی این کار را به خود می‌قبولانند؟
بانوان در قلب حقوق بشر، برای گذران زندگی و یک لقمه نان رنج را با خانواده به جان خریده و در حاشیه شهر یاسوج شب و روز می‌گذارند و فرزندان همراه مادر خانواده کمی پایین‌تر بساط پهن کرده است. آویشن فروشی تنها منبع درآمد خانواده چند نفره است، که باید بخشی از آن بابت اجاره مسکن و مابقی هم لقمه نانی بخور و نمیر شود بر سفره او و فرزندانش.. سختی‌ ساعت‌ها انتظار برای فروش چند گرم آویشن در گرما و سرمای خیابان‌های شهر یاسوج، به اندازه دوری از خانواده رنج نمی‌دهد. در حال حاضر تعداد زیادی از بانوان در یاسوج مشغول گیاه فروشی هستند و از این محل نان حلالی سر سفره خود و خانواده‌هایشان می‌برند.
وقتی تنها نان‌آور خانه باشی دیگر زمانی برای فکر کردن به خود را نخواهی داشت. بانوان که زیرپوشش هیچ دستگاه و نهاد خاصی نیستند، بیمه ندارند و تنها منبع درآمدی خانواده‌ از محل فروش گیاهان در خیابان‌های شهر یاسوج تامین می‌شود که به سختی کفاف زندگیشان را می‌دهد. بانوان که حرفه‌ خاصی بلد نیستند، عدم سرمایه‌ و منبع درآمدی برای ورود به بحث تولید گیاهان که از محصولات قابل کشت. و همین امر موجب شده به درآمد کم عرضه این محصول به صورت دست‌فروشی راضی باشند.
امید می‌رود، تدبیر مسئولان در این خصوص کار ساز باشد.


کد مطلب: 196562

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/196562/آویشن-گفتن-زنان-یاسوجی-زیر-پای-مسئولان-خفه-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1