کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آقای نیکبخت! اگر کار فرهنگی صورت گیرد دیگر «غارت‌گری» جای افتخار ندارد

29 تير 1395 ساعت 10:37


رضا دارابی‌نیا

بعد از انتشار خبر محمدرضا نیکبخت با عنوان «چرا نمایندگان نباید رئیس جمهور را همراهی کنند؟ / دستگاه استان را بندرعباس برد / می‌ترسم از وضعیت ایدز در استان حرف بزنم[کلیک کنید]» یکی از مخاطبان به آن پاسخ داد که از منظر خوانندگان می‌گذرد؛IMG_3956

همین چند وقت پیش بود که اظهارات چنگیز جلیلوند از اهالی سینما که ظاهرا با نیت مزاح گفته شده بود و در آن به لرهای بویراحمد و ممسنی بی‌احترامی کرده بود موجی از اعتراض را برانگیخت و آقای سپهوند مجبور به عذرخواهی شدند. در‌‌ همان زمان نگارنده طی مطلبی با عنوان «در توهین به لر‌ها خودمان هم بی‌تقصیر نیستیم» نوشتم که اگر قرار بر اعتراض به جلیلوند باشد باید انروز که محمد رضا نیکبخت در سخنرانی انتخاباتی خود ما بویراحمدی‌ها را غارتگر خواند باید اعتراض و تحصن می‌کردیم البته شک ندارم که ان مطلب برای کسی مهم نبود و اصلاً دیده نشد و حتی اعتراض به جلیلوند بیشتر برگرفته از یک ژست اجتماعی جدید بود. در‌‌ همان مطلب به ضرس قاطع گفته بودم که اگر چه آقای جلیل وند عذرخواهی کرد ولی اقای نیکبخت نه تنها عذرخواهی نخواهند کرد که مجددا تکرار خواهند کرد.
آن زمان که نیکبخت گفت: «ما روزی عالم را غارت می‌کردیم» احساسم این بود که این صحبت کاملاً ضد اخلاق و برگرفته از یک ذهن متعصب و مانده در عصر قدیم است ولی خوشبین بودم که بیان آن حداقل ناشی از جو هیجانی انتخابات باشد ولی حالا بعد از انتخابات و در آستانه سفر تاریخی رئیس جمهور در حالی که باید همگی با عقلانیت و منطق آماده پذیرایی از رئیس جمهور باشیم. آقای نیکبخت بازهم با افتخار تمام مدعی شده‌اند «ما روزی عالم را غارت کرده‌ایم».
اقای نیکبخت یا نمی‌دانند «غارت‌گری» چیست و یا شخص ایشان از لحاظ ذهنی متعلق به‌‌ همان فضا هستند که در هر دو صورت بیان این کلمه زشت و نادرست است و هیج جای بحث کردن و یا حواله کردن آن به گذشته نیست که در‌‌ همان گذشته هم «غارت‌گری» ارزش نبوده است و مردم «غارت» گران را به چشم دزد و متجاوز نگاه می‌کردند. در نزد عشایر بزرگ لر این استان شجاعت و صداقت و مردانگی ارزش بوده است و غارت و یاغی‌گری ضد ارزش بوده‌اند..
بعضی هم شاید برای دفاع و توجیه این اظهارات مدعی شوند که عالم سیاست عالم خاصی است و اصطلاحا بی‌پدر و مادر است. در چنین فضایی از «غارت‌گری» معنای ماکیاولیستی مستفاد می‌شود. اما همه ما که نیکبخت را می‌شناسیم کاملا می‌دانیم که ایشان چنین منظور فنی‌ای ندارند و‌‌ همان «غارت‌گری» مذموم مد نظر است. ضمن انکه در‌‌ همان نگاه ماکیاولی «غارت‌گری» در عالم سیاست اصلا و مطلقا جای دفاع ندارد.
نکته دیگر انکه عالم مورد «غارت» قرار گرفته توسط «ما» ی مدنظر آقای نیکبخت ابدا معلوم نیست جغرافیایش در عالم واقعیت است یا عالم خیال؟
مثلا این عالم چین است یا بین النهرین و یا جایی دورافتاده‌تر. ولی احتمالا منظور اقای نیکبخت برخی حمله‌ها و غارت دو بهون ایل و یا طایفه همسایه بوده است.
اقای نیکبخت خود روزگاری مدیر بوده است و تاکنون علی رغم این همه ادعاهای طلبکارانه از همه خود توضیح نداده‌اند در زمان مدیریتشان برای این استان و حل مشکلاتی همچون ایدز و یا بیکاری جوانان چه کاری کرده‌اند و جالب اینکه ایشان امسال و در روز سیزده بدر بعد از سال‌ها تازه متوجه شده‌اند در سرنجل کل سرویش بهداشتی وجود ندارد. ایشان توضیح نمی‌دهند چرا در دوران مدیریتشان با‌‌ همان روحیه‌ای که اکنون به آن افتخار می‌کند نتوانستن برای استان کهگیلویه و بویراحمد چیزی به یغما بیاورند. که اگر اورده بودند ما امروز انقدر در نداشتن و محرومیت دست و پا نمی‌زدیم.
مطابق استدلال آقای نیکبخت چون «ما عالم را غارت کردیم» و باید همه چیز را به زور بگیریم باید امروز ما در استان کارخانه «ایران خوردو» و کارخانه «ارج» داشتیم.
در حالی که در‌‌ همان دوران آقای نیکبخت حتی متوجه نشدند در سرنجل کل و جاهای دیگر سرویس بهداشتی نیست.
آقای نیکبخت که راجع به همه چیز حرف زده‌اند صحبت از اولویت‌های استان هم کرده‌اند و ادعا کرده‌اند که ما پول فرهنگی نمی‌خواهیم و یک کارخانه احتمالا خیلی بزرگ ایران خودرو می‌خواهیم. در حالی که در یک منطق علمی همه می‌دانند که اولویت این استان کارخانهٔ ایران خودرو نیست و اقای نیبکخت احتمالا خواسته‌اند کار‌شناس بودن خود را با یک حرف گنده به اثبات برسانند شاید هم شوخی کرده باشند چون از این گزاره بی‌اطلاعی محض موج می‌زند.
اگر قرار بر اظهارات کار‌شناسی و ارایه پیشنهاد به رئیس جمهور بود و اقای نیکبخت به تخصص و شغل خود رجوع می‌کردند متوجه می‌شدند استان استعداد بهتری برای یک کارخانه بزرگ داروهای گیاهی داشت و حتی خیلی از مدعیان منتفع‌تر می‌شدند.
ظاهرا در نشست اتاق فکری که این اظهارات از آن بیرون آمده است راجع به موضوع خودکشی هم صحبت شده است و آقای نیکبخت برای آنکه در همه حوزه‌ها حرف زده باشند خودکشی‌ها ‌ها و طلاق در جامعه را ناشی از بیکاری می‌داند که همین ادعا هم کاملا غیر علمی و احساسی است.
امار‌ها نشان می‌دهند که ممکن است بیکاری در این دو آسیب اجتماعی نقش داشته باشد اما بسیاری از شاغلان ما نیز به دلایل دیگر یا خودکشی می‌کنند و یا طلاق می‌گیرند و این گونه نیست که فقط بیکاران خودشکی می‌کنند و طلاق می‌گیرند.
اولویت این استان حتی مقدم بر اقتصاد بر خلاف اظهارات جناب نیکبخت کار و حمایت فرهنگی است. ما اگر در حوزه فرهنگ موفق شویم دیگر فردا روز اینقدر راحت به «غارت‌گری» خود نمی‌بالیم و کم می‌گوییم ما «روزی عالم را غارت کردیم» تا عرق شرم آن برای جوانان تحصیل کرده به جا بماند و همین فردا روز «غارت‌گری» نیز همچون «چماق لری» به عنوان یک سند و صفت زشت و ناپسند در کنار هویت بزرگ و بی‌نظیر ما که هزاران شهید ارزشمند و شخصیت‌های بزرگی همچون حضرت آیت الله ملک حسینی از دل آن نشو و نمو یافته‌اند قرار گیرد.
هر روز مسئولان قضایی و انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد صحبت از ارایه راهکار برای کم شدن آمار نزاع‌های دسته جمعی می‌کنند و از کسانی چون نیکبخت که در یک دانشگاه خارجی درس خوانده است و نزدیکانش به او «پروفسور» می‌گویند انتظار می‌رود به حل این نوع از معضلات کمک کنند نه اینکه با نبش تاریخ و مطرح کردن ضد ارزش‌ها جامعه را به عقب برگردانند.
اقای نیکبخت این روز‌ها در مقام یک سیاستمدار که البته معلوم نیست مطابق چه پارامتری پا در این وادی گذاشته‌اند و در حین انجام یک رفتار مدرن یعنی مصاحبه کردن و در ساحت ارزشمند «رسانه» با تبخ‌تر از «غارت‌گری» می‌گویند ولی باید یاداوری کرد ساحت رسانه جای دیالوگ و منطق است و غارت‌گری جایش بر سر گردنه هاست.

جناب پروفسور هم استانی در این مصاحبه سراسر هیجانی سراغ سفر تاریخی رئیس جمهور هم رفته‌اند و برای رئیس جمهور و نمایندگان مردم که آقای نیکبخت تجربه بسیار ناموفقی در رقابت در این حوزه را داشته است شرط می‌گذارند. ولی آقای نیکبخت باید بدانند مردم قیم نمی‌خواهند آن‌ها در هفت اسفند خواست خود را نشان دادند و مطمئنا استقبالی تاریخی از رئیس جمهور خواهند داشت. سفر رئیس جمهور هم بزنگاه قلدری نیست که برای مقام ارشد مملکت شرط بگذاریم و یقینا ایشان نیاز به شرط ندارند که مطابق با تدبیرشان برای حل مشکلات این استان ویا هر استان دیگر کوتاهی نخواهند کرد حال چه آن استان در ردیف اول سفر باشد و چه در ردیف آخر. اقای نیکبخت دوست دارند سفر را تحریم کنند و نیایند این نظر خودشان است و محترم. ولی کاش ایشان در سخنرانی رئیس جمهور حاضر می‌شدند و می‌دیدند استقبال تاریخی مردم فهیم و آگاه استان را و پی می‌بردند که این مردم از به اصطلاح بسیاری از نخبگان جامعه بسیار جلوترند.

 


کد مطلب: 189690

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/189690/آقای-نیکبخت-اگر-کار-فرهنگی-صورت-گیرد-دیگر-غارت-گری-جای-افتخار-ندارد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1