کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وقتی یک عکس دغدغه نخست یک رسانه می‌شود+پشت‌پرده‌ها

23 فروردين 1395 ساعت 16:35


انتشار عکسی از پلک زدن و چرت زدن رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد پشت پرده‌هایی قابل تأملی دارد.
در چند روز گذشته، انتشار عکس‌های حاشیه‌ای از همایش اقتصاد مقاومتی در تهران، دست‌مایه چند سایت خاص با اهداف مختلف شد و به شکل نامرسومی آن را بزرگ کرده و از زوایای مختلف به آن پرداختند.
انتشار اولیه این عکس‌های حاشیه‌ای که در آن برخی مسئولان در حال چرت زدن و برخی در حال خمیازه کشیدن هستند از سوی خبرگزاری فارس منتشر شد که ضدیت و رویه انتقادی این خبرگزاری علیه دولت موضوع روشنی است و به عقیده نگارنده انتقاد لازمه رشد هر سازمانی نیز هست.
بعد از آن در استان کهگیلویه و بویراحمد دو سایت که یکی از آن‌ها از زیرمجموعه‌های خبرگزاری فارس و منتقد دولت محسوب می‌شود و دیگری نیز اختلافش با شخص حسن نوروزی، مدیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان بر همه آشکار است اقدام به انتشار این عکس‌ها و تحلیل‌های متمادی و زنجیره‌ای کرده به طوری که سرمقاله و نظرسنجی اصلی سایت را نیز به این موضوع اختصاص داده است.
در این خصوص اگر چه اقدام مسئولان دولتی در این همایش قابل دفاع نیست و اگر هم باشد، نگارنده قصد آن را ندارد ولی بحث اصلی این است که اولا پشت پرده بزرگ کردن این موضوع از سوی این سه رسانه چیست و از سوی دیگر آیا این موضوع آنچنان اهمیت داشت که این همه به آن پرداخته شود؟1395011718572252_PhotoL
تناقض در تحلیل‌ها و عملکردهای رسانه‌ای/یک عکس از میان صدها عکس برجسته شد

همین رسانه‌ها در تحلیل‌های خود، انتشار عکس حسن نوروزی را مایه آبروریزی استان خواندند اما خود به کرات آن را منتشر کردند و در حالی که عکس حسن نورزی در میان بیش از ۲۰۰ عکس منتشر شده از آن همایش، برجسته نبود ولی تحلیل‌های زنجیره‌ای زیادی از آن به دنیا مخابره کردند و اتفاقا همین عکس را برجسته کردند.
این همایش دو روزه بود و به صورت فشرده برگزار شد که در طول این دو روز عکاس خبرگزاری فارس مجموعه‌ای از عکسهای حاشیه‌ای مراسم را آماده و منتشر کرد؛ همایش فشرده اینچنینی بدون شک صحنه‌های حاشیه‌ای هم دارد و نمی‌توان از آن به عنوان گاف یا بی اعتنایی مسئولان دولتی به موضوع اقتصاد مقاومتی یاد کرد.
این نکته را نیز باید گفت که بروز چنین حاشیه‌هایی، ناشی از جلسه‌زدگی نظام اداری ما است هر چند دادن چنین بهانه‌های دست مخالفان، از سوی دولت قابل قبول نیست.
از سوی دیگر اگر هدف بیان نقاظ ضعف و سوژه‌های منفی در یک همایش باشد بدون شک در لحظه‌های استراحت، پخش موسیقی، پخش کلیپ و زمان‌های از این دست، گرفتن چنین عکس‌هایی کار شاقی نیست و به نظر می‌رسد عکسی که از حسن نوروزی در کنار دیگر مسئولان ارشد کشوری دست‌مایه برخی سایت‌ها شده نیز در این زمان‌ها بوده که بزرگنمایی آن کار اخلاقمدارانه‌ای نبود.13950117185716888_PhotoL
تسویه حساب با نوروزی در پی بهانه‌ای که او دست مخالفانش داد
با همه این وجود، سایت مذکور در استان کهگیلویه و بویراحمد فرصت را برای تسویه حساب با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مغتنم شمرد و این اقدام را نشانه بی اعتنایی وی به شأن و آبروی استان و اهمیت اقتصاد مقاومتی دانست.
این سایت در حالی همه چیز را بر سر حسن نوروزی شکاند که تصاویر منتشر شده از این همایش نشان می‌دهد که تعداد زیادی از مدعوین در حال چرت زدن و استراحت هستند که احتمالا این عکس‌ها در لحظات استراحت آن‌ها انداخته شده و به اصطلاح شکار لحظه‌ها بوده است ولی چنان در این رسانه‌ها پوشش داده شد که گویا تنها کسی که در آن مراسم چرت زد، حسن نوروزی بود و آن هم در تمام طول همایش خواب بوده است!13950117185722676_PhotoL
این سایت همچنین به مصاحبه پایانی این همایش از سوی نوروزی نیز واکنش نشان داد و در تحلیلی مغرضانه گفت: چگونه کسی که طبق این عکس‌ در همایش خوابیده بود در جریان مصوبات و روند جلسه بود و مفاد آن را تشریح کرده است؛ این سایت تلاش کرده تا شکار لحظه‌ای یک عکاس را بهانه‌ای قرار دهد و بنویسد که این مسئول کهگیلویه و بویراحمدی به طور کلی در این همایش خواب بوده است.
اشتباه کوچک نوروزی به عملکرد موفق او تعمیم داده نشود
این سایت حتی پای اتهام‌هایش را فراتر برده و نوشته، آیا حسن نوروزی در همه همایش‌هایی که شرکت می‌کند، خواب تشریف دارد! اتهامی که با این ادعاهای مطرح شده در مطالب منتقدین تناقض دارد چرا که اگر دلسوز آبروی استان می‌بودیم اولا این موضوع را چنین کش نمی‌دادیم و ثانیا با این اشتباه کوچک این همه اتهام به یکی از مسئولان استانمان نمی‌زدیم.
در هر صورت حتی با پذیرش اشتباه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دیگر مسئولان کشوری شرکت کننده در این همایش که در عکس‌ها معلوم است تعداد زیادی از آن‌ها در حال چرت هستند، نباید این اشتباه را به عملکرد دیگر وی تعمیم دهیم چرا که اگر انصاف به خرج دهیم، حسن نوروزی در تصدی مسئولیت مهمش، موفق عمل کرده است و حتی اگر موفق هم نبوده تخریب او ریشه در همان خودزنی‌هایی دارد که همواره کهگیلویه و بویراحمد را به عقب برده است.
مواردی که کارنامه عملکردی نوروزی را قابل دفاع می‌کند
برای اثبات ادعای موفقیت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد در عملکرد ۲ ساله‌اش می‌توان به چند مورد اشاره کرد.
افزایش بودجه عمرانی مصوب و ابلاغی این استان در دوران مدیریت وی رشدی ۱۵۰ درصدی داشت و از ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به یک‌هزار میلیارد تومان رسید در حالی که رشد متوسط کشوری بودجه عمرانی ۴۰ درصد بوده است.
در همین مدت، جذب تسهیلات صندوق توسعه ملی که یکی از آیتم‌های مهم رونق اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی است از چهار میلیارد تومان سال ۹۱ به ۹۰ میلیارد تومان رسید که رشد چشمگیری است.13950117185720554_PhotoL
همچنین در مدت تصدی حسن نوروزی در کنار سیاست‌های مدیریتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، این استان برنامه‌محور شد به طوری که برنامه ۴ ساله توسعه استان طراحی و برای عموم اعلام شد تا حرکت توسعه‌ای این استان در سایه برنامه‌ریزی و نظارت‌پذیری فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی، هدفمند شود.
رسانه‌های پیشگام خودزنی‌ها نشوند
شروع تدوین برنامه آمایش سرزمین و اتمام آن در دوره مسئولیت وی با افق ۱۰ ساله، از دیگر موفقیت‌های او بوده تا از قبل آن در رشد مناطق مختلف استان توازن به وجود آید و متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه تصمیم‌گیری  شود.
از دیگر نکات شاخص در مدیریت حسن نوروزی، شفافیت بودجه‌ای این استان است به طوری که امروزه از کارشناس و تحلیل‌گر گرفته تا مردم عادی در جریان بودجه‌های استان و مناطق خود هستند که این موضوع بحث نظارت و پایش مردمی و پاسخگویی مسئولان را افزایش خواهد داد.
بهتر است رسانه‌ها خود پیشگام حذف فرهنگ خودزنی در این استان شوند و به این راحتی مدیران استانی و نیروهای شاخص این استان را تخریب نکنند.
منبع: ریواس جنوب


کد مطلب: 174337

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/174337/وقتی-یک-عکس-دغدغه-نخست-رسانه-می-شود-پشت-پرده-ها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1